Tilbage i 2018 mente daværende undervisningsminister Merete
Riisager (LA), at der var behov for en kortlægning af de private fondes aktiviteter på folkeskoleområdet.
Kortlægningen nåede dog aldrig at blive en realitet. For Merete
Riisagers efterfølger socialdemokratiske Pernille Rosenkrantz-Theil valgte at
skrotte den, før embedsværket rigtigt var kommet i gang.
Siden er danske fondes bevillinger til grundskoler i ind-og
udland steget yderligere. Og derfor har Folkeskolen i den seneste
periode haft fokus på nogle af de projekter, fondene har bragt ind i skolen.
Skoleforskere, Danmarks Lærerforening og de lærerstuderende har efterspurgt, at politikerne tager aktivt stilling til de mange fondsmillioner i
skolen.
Redaktionen
har derfor spurgt de tre regeringspartier, om de er klar på at genoptaget den
skrottede kortlægning, eller om der er brug for på anden vis at tage politisk
stilling til udviklingen.
Roser fondenes interesse for skolen
Det
bliver umiddelbart afvist. Både Socialdemokratiet og Venstre roser fondene for at
investere i landets folkeskoler.
Venstres
undervisningsordfører Anni Matthiesen skriver i en kort mailsvar til Folkeskolen,
at hun synes, at det er ”positivt”, at ”der er mange forskellige private fonde,
som bidrager med penge ind på forskellige velfærdsområder”.
”Det vigtigste for mig, er at der SKAL være metodefrihed i
folkeskolen – også i fremtiden”, skriver Venstre-ordføreren.
Socialdemokratiets undervisningsordfører Astrid Krag mener,
at fondene er med til at udvikle folkeskolen.
”Det er positivt, når nogen vil kaste kræfter ind i at udvikle
vores fælles skole”, siger hun.
Er det her en udvikling, du synes, at det er
vigtigt at være opmærksom på?
”Jeg tror, at det er klogt, at vi er opmærksomme på alle de
forskellige tendenser, der kan være omkring vores skole”, siger Astrid Krag.
S: Ikke grund til at diskutere bekymringer, ”som
ikke har manifesteret sig endnu”
Den socialdemokratiske ordfører understreger dog, at hun ikke
ser et særligt behov for at diskutere fondenes investeringer i folkeskolen.
”Der er ikke nogen grund til at tage en masse diskussion
omkring bekymringer, som ikke har manifesteret sig endnu”.
”Som jeg fornemmer det, er der er en masse opmærksomhed
omkring det her med, at der skal være et armslængdeprincip. Og de store fonde
har også mange års erfaring med at drive projekter i ind- og udland, så de har
forståelse for, hvad der er deres rolle, og hvad der ikke er deres rolle”,
siger Astrid Krag.
Hun peger desuden på, at det ikke er nyt, at der bliver sat
projekter i gang i skolen.
”I (Folkeskolen, red.) citerer også en lærer, der
siger, at det er klart det bedste projekt, han har prøvet at være med i. Det er
ikke nyt, at der er projekter, men det er nyt, at der er en stor volumen i
projekterne. Jeg har talt med en lærer, der sagde, at man bliver træt af
projektitis i skolen, hvor der er en masse små projekter, der hopper op, og afsluttes
nærmest før de er kommet i gang. Det kan være enormt forstyrrende i en hverdag,
hvor man skal nå virkelig mange ting".
"Derfor er det godt med en volumen, hvor det
kan være længerevarende, og der tilmed er følgeforskning tilknyttet, som
frembringer ny viden”, siger Astrid Krag.
Må råbe højt, hvis de oplever
problemer
Er det ikke en god ide, at I faktisk får et
overblik over, hvad der sker ude i skolen, inden vi eventuelt begynder at se
negative eksempler på fondsfinansiering?
"Der sker heldigvis rigtigt meget ude i skolen, og
derfor vil jeg også sige, at det er vigtigt, at den enkelte skole råber højt,
hvis der er problemer. Jeg har ikke hørt noget, der vækker bekymringer i
forhold til at have respekt for den rollefordeling, der skal være. Derfor synes
jeg ikke, at vi har brug for at trække flere midler ind bag et skrivebord på
Slotsholmen, eller hvem der nu skulle stå for at lave en kortlægning”.
Astrid Krag hilser dog den nuværende debat om fondene
velkommen.
”Det er klart, at jeg mødes også med nogen af fondene og
stiller dem kritiske spørgsmål og udfordrer dem på deres virke. Det er vigtigt,
så det ikke lever i sit eget kredsløb, men der er ikke nogen grund til at
handle på nogen bekymringer, som ikke afspejles i hverdagen”, siger hun og tilføjer,
at skoler og lærere skal råbe op, hvis de oplever nogen udfordringer med
samarbejde med fonde.
Leg passer
med ”grundtonen i den danske skole”
I september var flere politikere fra børne- og
undervisningsudvalget på Christiansborg sammen med undervisningsministeren på
besøg hos Lego Fonden i Billund. En tur, der var arrangeret af Anni Matthiesen,
der er opstillet i den valgkreds, hvor Billund ligger.
Astrid Krag var med på en del af turen, og hun har også
tidligere holdt møde med Lego Fonden sammen med Anni Matthiesen.
Hun roser Lego
Fondens investeringer i at få mere leg ind i folkeskolen, som hun mener passer
med ”grundtonen i den danske skole”.
”Det er inspirerende og spændende, hver gang der er nogen,
der kaster sig over at udvikle en didaktik og en pædagogik, der kan udvikle
vores skole, så så mange som overhovedet muligt af vores børn får god læring.
Jeg oplever, at hele playful learning-tilgangen ligger i forlængelse af det
danske børnesyn, som vi jo er glade for og værner om”, siger Astrid Krag.
Radikale: Ministeren bør undersøge det her
De Radikales undervisningsordfører Lotte Rod var også med på
undervisningsudvalgets besøg hos Lego Fonden.
Hun mener helt generelt, at leg bør fylde meget mere i skolen
og på sin instagram-profil kalder hun sig selv for legeministeren, og hun har
tilmed sin egen podcast, hun kalder for Legeministeriet.
Lotte Rod er derfor som udgangspunkt glad for Lego Fondens
investeringer i at få leg til at fylde mere i skolen, men modsat regeringen
mener hun, at der bør være langt mere fokus på fondenes investeringer.
”Lego Fonden gør meget ud af at sige, at de er drevet af at
give den legende tilgang mere plads, uden at de dikterer en bestemt metode. Men
når vi hører, at lærerforeningen og de lærerstuderendes organisation oplever
noget andet, så synes jeg, at vi skal tage det meget alvorligt”, siger Lotte
Rod.
Modsat regeringspartierne mener den Radikale ordfører, at der
er behov for at blive klogere på fondenes investeringer i skolen.
”Jeg synes, at ministeren burde sætte sig for bordenden og
undersøge det. For det er ikke i nogens interesse, at der er tvivl om, hvad der
er formålet og værdierne i skolen”, siger hun.
Papirer fra den skrottede kortlægning
Folkeskolen har fået aktindsigt i de få papirer,
der blev udarbejdet, før Pernille Rosenkrantz-Theil nedlagde kortlægningen af
fondene. Tilbage i 2018 skriver Undervisningsministeriet, at fondsmidlerne
er ”øget markant over de senere år”, og at de ”danske fonde også begyndt at agere
mere strategisk og samtidig arbejde pa nye måder såsom partnerskaber,
signaturprojekter og fokusering af midlerne på større, langsigtede indsatser”.
Ministeriet skriver også, at donationerne er blevet
mere ”fokuserede”, og at fondene ”satser på det, som amerikanerne kalder ’big
bets’. Donationerne bliver også i stigende grad anvendt strategisk til at
understøtte fondenes aktiviteter omkring partnerskaber og alliancer”.
Ministeriet har også skrevet et afsnit om fondenes forhold
til politikerne. Ifølge ministeriet har fondene ”altid haft gode relationer til politikerne,
men har inden for de seneste par år tydeligt opgraderet deres opmærksomhed og
sat dem i en mere systematisk struktur”.
Ministeriet bemærker desuden, at der på Christiansborg er en ”positiv
stemning” omkring fondene, "og der har endda været en mindre ’konkurrence’
blandt rød og blå om at være mest fondsvenlig”, lød det fra ministeriet i december
2018.
Her tilføjer ministeriet desuden, at der er opstået et ønske
fra politisk side ”om, at fondene i endnu højere grad tager en dialog med
politikerne”.
R: ”Der brug for at kigge på det, fordi det skal
være legitimt”
Ligesom Danmarks Lærerforening mener hun også, at det er
særligt vigtigt at være opmærksom på fondenes indflydelse på folkeskolen i en
tid, hvor der bliver råbt op om, at ”økonomien er barberet helt ind til benet”,
som hun formulerer det.
”For så står skolerne i et valg mellem fondenes projekter
eller ingenting - i stedet for at fondenes midler bliver et klart tilvalg. Men omvendt
kan man også sige, at hvis ikke der var Lego Fonden, så ville der også mangle
nogle værksteder på læreruddannelsen og skolerne”, siger hun.
Har I politisk taget det her seriøst nok?
”Alene de spørgsmål, der er blevet rejst, viser, at det har
man ikke. Når lærere og lærerstuderende oplever det på den måde, så er der brug
for at kigge på det, fordi det skal være legitimt”, siger Lotte Rod.
Hvem afgør, hvad der er legitimt?
”Ministeren kunne jo starte
med at tage en snak med lærerne og de lærerstuderende om, hvordan vi bedst
griber det an”, siger hun.
R: Alting bliver ikke nødvendigvis bedre af, at
vi blander os
Lotte Rod understreger, at det ikke er sikkert, at løsningen
nødvendigvis er, at Folketinget skal til at regulere fondenes indflydelse på
skolen.
”Det bliver ikke altid bedre af, at Folketinget blander sig
på den måde. Vi har jo set, at A.P. Møller-milliarden i høj grad blev brugt til
at trække læringsstyret undervisning ned over skolerne, og det flugtede jo
vældig fint med de politiske ambitioner dengang. Men det var virkelig skidt for
skolen. Så jeg er optaget af, hvad vi gør for, at investeringer og projekter
hænger sammen med skolens formål”, siger hun.
Interesse fra flere partier udenom regeringen
Igennem årene har flere partier spurgt den siddende
undervisningsminister om muligheden for at genoptage Merete Riisagers
kortlægning af fondene.
Senest har Enhedslisten og Danmarksdemokraterne
sammen i skriftligt spørgsmål opfordret til børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye (S) til at genoplive kortlægningen.
I en skriftlig kommentar til Folkeskolen siger Danmarksdemokraternes undervisningsordfører
Karina Adsbøl, at de ”er bevidste om, at der har været en voldsom stigning
i de private fondes bevillinger til uddannelsessektoren”.
”Fondene yder mange positive
bidrag og tilfører resurser til, at nye initiativer kan sættes i værk. Det
synes vi sådan set er godt, men det er samtidig fornuftigt, at vi har et
overblik over, hvor midlerne strømmer hen, og hvad de går til, så vi sikrer, at
initiativerne er i tråd med folkeskolens formål. Derfor er vi ikke afvisende
for at få foretaget en kortlægning af fondenes arbejde på folkeskoleområde”
siger hun.
I Liberal Alliance mener man også, at der er behov for at få
genoptaget den kortlægning, der blev sat i gang, der partiet sad på
undervisningsministeriet.
”Jeg er sikker på, at fondene vil det bedste for den danske
folkeskole, og projekter som Playful Learning taler jo også rigtig godt ind i
den mere praksisorienterede folkeskole, vi ønsker”, siger undervisningsordfører
i Liberal Alliance Helena Artmann Andresen.
Hun understreger, at hun gerne ser, at en kortlægning skal
bidrage til mere gennemskuelighed, så fremtidige fondssamarbejder bliver
indgået på et mere oplyst grundlag end i dag.
”Jeg mener ikke, at Folketinget skal blande sig i, hvilke
fonde skolerne samarbejder med. Men der er brug for en kortlægning, så skolerne
kan træffe beslutningen om, hvem de gerne vil samarbejde med på et oplyst
grundlag”, siger Helena Artmann Andresen.
Tesfaye: Informationsindsats kan være på vej
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har i et skriftligt
folketingssvar udtalt i september, at han ikke har planer om kortlægning.
Til gengæld oplyser han, at ministeriet ”er i gang med at
afdække muligheden for en informationsindsats rettet mod uddannelsessektoren,
hvis formål bl.a. er at tydeliggøre rammerne for at modtage midler fra fonde
samt at sikre et fortsat positivt samarbejde mellem fonde og
uddannelsessektoren”.
Ministeren peger desuden på, at regeringen har som officiel
målsætning ”at styrke samarbejdet mellem den offentlige og private sektor,
herunder at sikre bedre mulighed for privat medfinansiering”.
”Jeg ser private fondes bevillinger til uddannelsessektoren
som et positivt eksempel på et sådant samarbejde”, lyder det fra Mattias
Tesfaye, men understreger også samtidig, at det vigtigt, at undervisningen og
arbejdsformerne i skolen ”bliver styret uhensigtsmæssigt af samarbejdet med
private fonde”.
KL glæder sig over det stigende samarbejde med
fonde
Folkeskolen har spurgt KL, om kommunernes
forening har et overblik over, hvor mange fondsfinansierede projekter, der er på de kommunale skoler, og om KL har en officiel politik i forhold til
fondsmidler.
I et skriftligt svar fra børn og skolechef i KL Peter Pannula
Toft lyder det, at KL ”er glade for de lokale samarbejder, der er mange af
efterhånden”.
”Det er vigtigt, at samarbejdet med fondene er forankret i,
hvilken retning man lokalt og politisk har besluttet for folkeskolen – og
naturligvis også, hvad lovgivningen dikterer – så der ikke sker en skævvridning
i forhold til skolens formål og de lokale prioriteter".
"Vi har også mange gode
eksempler på samarbejde med fonde i regi af KL fx i forhold til elever fra
Ukraine og pædagoger i skolen. Og vi overvejer løbende, hvordan vi kan udnytte
de muligheder, fondenes arbejde giver”, siger Peter Pannula Toft.