”Som lærer kan jeg se, at legende læring har en effekt på eleverne. De er gladere, når vi arbejder med legende læring og bliver altid vildt begejstret, når jeg fortæller, at de i dag skal have undervisning i vores PlaySpace", fortæller lærer Julie Meier Sylvest.Privat
Julie har været med i Lego-projekt siden studiet: "Jeg planlægger stort set altid min undervisning med legende læring for øje"
Lego Fondens Playful Learning-program har fulgt Julie Meier Sylvest fra undervisningen på læreruddannelsen og ind i hendes første lærerjob. Hun er ikke i tvivl om, at legende læring er en gevinst for både hende og eleverne.
”Der er virkelig meget pres på børn i dag. På mange
parametre skal de hurtigt lykkes og være voksne. Med legende læring er det
modsat. I legen er det nemlig helt okay at prøve tingene af og fejle”.
Annonce:
Sådan lyder det fra Julie Meier Sylvest, der er lærer på Lyngholmskolen i Farum. Det
har hun været siden starten af året, hvor hun blev færdiguddannet som lærer fra
Professionshøjskolen Absalon i Roskilde.
På hendes LinkedIn beskriver hun sig selv om en ”innovativ
og empatisk lærer med teknologisk flair” med ”specialisering i Playful Learning”.
Både som studerende og nu i sit første lærerjob har hun deltaget i Lego Fondens kæmpestore Playful
Learning-program, der blev søsat på læreruddannelsen i 2018.
Lyngholmskolen er en af 12 skoler, der deltager i Play@Heart-projektet, som er en del af det store Playful Learning-program.
Her kombinerer skolerne teknologiforståelse og legende læring, og alle skoler har desuden fået etableret et PlaySpace - et lokale dedikeret til legende læring.
Julie Meier Sylvest fortæller, at det er et stort arbejde hele tiden at have en legende tilgang til sin undervisning.
Annonce:
Det er en fed måde at undervise på. Det er en måde, hvor man som lærer stadig, er underviseren, men hvor eleverne i langt højere grad også selv bliver involveret i at skabe undervisningen.
Julie Meier Sylvest om playful learing
”Det kræver noget helt bestemt af læreren og fællesskabet at
arbejde med legende læring. Selv synes jeg ikke altid, at det er nemt. Jeg kan for
eksempel sjældent finde et færdigt forløb, som jeg kan bruge i undervisningen", siger Julie Meier Sylvest.
"Tingene skal hele tiden nytænkes og formes efter en mere legende tilgang”,
siger hun.
Hun understreger, at hun er enorm glad for at være en del af
Playful Learning-programmet.
”Som lærer kan jeg se, at legende læring har en effekt på
eleverne. De er gladere, når vi arbejder med legende læring og bliver altid
vildt begejstret, når jeg fortæller, at de i dag skal have undervisning i vores
PlaySpace”, fortæller Julie Meier Sylvest.
Annonce:
(Folkeskolen har lavet en kortlægning over de mange legeprojekter, Lego Fonden har sat i gang. Læs om de mange legeprojekter ved at klikke på dem - virker kun på computer)
Byggede klasselokale af lego
Det var en af underviserne på professionshøjskolen Absalon,
der for første gang introducerede Julie Meie Sylvest for Playful Learning.
En dag
kom underviseren med en kasse legoklodser og bad Julie Meier Sylvest og hendes
medstuderende om at bygge et klasselokale, husker hun.
Annonce:
Herefter
skulle de studerende i grupper reflektere over, hvordan klasselokalet kunne
indrettes anderledes til en elev med særlige behov.
Det var en meget
sjovere og mere håndgribelig måde at blive undervist på, synes Julie Meier
Sylvest.
”Hos mange af de andre undervisere foregik det meste af
tiden med, at vi kiggede på en powerpoint. Den slags undervisning synes jeg
kunne være hård. Det var ofte også sværere at finde ud af, hvordan man skulle
bruge teorierne, når vi bare lyttede”, siger hun.
Derfor endte hun også med at vælge Playful Learning som specialiseringsmodul i løbet af sit studie.
Her fik Julie Meier Sylvest den samme underviser, der i første omgang havde introduceret hende
til legende læring. Underviseren var én ud af seks Playful Learning-ambassadører
på professionshøjskolen.
”Vi fik at vide, at det var helt nyt fag, og at vi skulle
eksperimentere en hel del”, husker hun.
Professionshøjskolen havde et samarbejde med en af
naboskolerne i Roskilde. Her fik Julie Meier Sylvest og de andre studerende
flere gange lov til at prøve deres forløb i legende læring af på skolens
elever.
”Vi havde på et tidspunkt lavet et undervisningsforløb om ordsprog, hvor
eleverne skulle slå med en stor skumterning. På siderne var der klistret
forskellige ordsprog på. Når eleverne havde slået med terningen, skulle de enten
mime, tegne eller forklare ordsproget. De var vildt begejstret og lærte en masse
om ordsprog”, fortæller hun.
Studiejob med masser af leg
Nogenlunde samtidig med specialiseringsmodulet fik Julie Meier Sylvest også et
studiejob som Playguide på professionshøjskolen.
Her skulle hun blandt andet være med til at organisere og
vedligeholde skolens PlayLab, som er et lokale med tuscher, legeredskaber og legoklodser, hvor undervisere og studerende kan arbejde med legende læring.
Det var også Julie Meier Sylvests opgave at lave et bookingsystem til
rummet og være med til at introducere underviserne på lærer- og
pædagoguddannelsen for mulighederne i PlayLab-lokalet.
Sammen med to undervisere, der også var Playful Learning-ambassadører, lavede hun et arrangement for alle undervisere på læreruddannelsen. Her skulle underviserne blandt andet i grupper gå ned i kælderen og finde nogle bestemte genstande.
”De skulle blandt andet finde en højtaler, kostumer,
aktivitetskasser og hånddukker”, fortæller Julie Meier Sylvest.
”Undervejs
snakkede vi om, hvordan man kunne bruge de forskellige genstande, når man
arbejdede med legende læring”.
Leg er blevet en del af skolens identitet
Da hun søgte stillingen på Lyngholmskolen, vidste hun ikke, at skolen også var
med i Playful Learning programmet. Men da hun fandt ud af det, gjorde det
stillingen meget mere attraktiv, fortæller Julie Meier Sylvest.
Hun tror desuden, at hun endte med at få stillingen på grund af erfaringen fra læreruddannelsen med legende læring og teknologiforståelse.
”Play@Heart fylder meget. Det er en del af skolens
identitet”, siger hun.
Hver onsdag er sat af til, at skolen laver
Play@Heart projekter - det kan for eksempel være at tage en årgang med ud på tur
og lave legende læring andre steder end på skolen.
Lyngholmskolens lærere er også flere gange blevet tilbudt
kurser i nye teknologier og værktøjer som en del af Play@Heart projektet.
Blandt andet har Julie Meier Sylvest for nyligt været på kursus i 'Novel
Engineering' i dansk.
”Når jeg planlægger min undervisning i dag, er det stort set
altid med Playful Learning for øje. I historie har jeg lavet rollespil med
kostumer og våben, så eleverne gennem leg kunne erfare, hvad det vil sige at
være kriger i middelalderen”, siger hun.
”Det er en fed måde at undervise på. Det er
en måde, hvor man som lærer stadig er underviseren, men hvor eleverne i langt
højere grad også selv bliver involveret i at skabe undervisningen”.