"Det er et problem, hvis initiativerne ikke er noget, der spirer fra dem, der har ansvaret for uddannelsen", siger de lærerstuderendes forperson.

Lærerstuderende: Lego Fondens investeringer har ændret måden, vi tænker undervisning

Det store playful learning-projekt har gjort leg til et buzzword på læreruddannelsen, lyder det fra de lærerstuderendes organisation, der ser med stor bekymring på donationer fra givere med en dagsorden.

Offentliggjort Sidst opdateret

Opdateret den 28.9 med en kommentar fra Lego Fonden

Repræsentanter fra læreruddannelsen og playful learning-programmet afviser, at Lego Fonden har spillet anden rolle end selve tildelingen af en stor millionindsprøjtning til at udbrede og udvikle legende tilgange til læring (rettet).

Men det betrygger langt fra de lærerstuderendes organisation. Og det er der ifølge forperson for Lærerstuderendes Landskreds (LL) Anneline Larsen især tre afgørende grunde til.

For det første, at det var Lego Fonden, der i første omgang tog initiativet til et samarbejde med læreruddannelsen på UCC, som i dag er Københavns Professionshøjskole. For det andet, at Lego Fonden har en klar dagsorden med sine investeringer, der har som sit primære mål er at fremme læring gennem leg.

Og sidst, men ikke mindst, mener hun ikke, at fondene bør være med til at sætte retning for ”skolens udvikling og for kommende læreres prioriteringer og tilgange til pædagogik og didaktik”:

”Jeg er meget bekymret, og jeg mener, at det er noget, som politikerne også bliver nødt til at tage alvorligt. Vi har set en meget markant udvikling imod, at fonde tidligere understøttede politiske initiativer til, at vi nu ser, at de mere sætter en retning for noget”, siger hun.

LL: Armslængdeprincip er ikke nok

For Anneline Larsen er det ikke nok, at repræsentanterne fra læreruddannelsen understreger, at der hele vejen igennem har været et armslængdeprincip mellem Lego Fonden og professionshøjskolerne.

”Ét er, at der kan være et armslængdeprincip, men det er jo ikke uddannelsen selv, der tog initiativet, og det er jo en tilgang, som kommer fra nogen med interesser i at gavne deres egen dagsorden”.

Det lærerstuderende forperson understreger, at hun ikke generelt er modstander af, at læreruddannelsen og folkeskolen kan få tilført midler fra fonde og virksomheder.

”Jeg anerkender, at det kan give mening som fond eller erhvervsdrivende virksomhed at bidrage. Men det er et problem, hvis initiativerne ikke er noget, der spirer fra dem, der har ansvaret for uddannelsen og dem, der har fagligheden med sig”, siger hun.

Her er det blevet lidt skævt

Som lærerstuderende oplever hun, at det har gjort en forskel for, hvordan der tales om god undervisning på læreruddannelsen, at Lego Fonden har understøttet udviklingen og udbredelsen af legende læring.

”Man kan se, hvordan Legos vision har præget uddannelsen. Leg er virkelig blevet et buzzword, når vi taler om varieret undervisning. Så dér bliver det meget tydeligt, at fondspengene kan skævvride uddannelsen og måden, fremtidens lærere ser på undervisning på”.

Står det til de lærerstuderendes forperson, bør der være langt større politisk bevågenhed på de stigende fondsinvesteringer i folkeskolen og uddannelsessystemet.

Anneline Larsen har blandt andet bemærket, at børne- og undervisningsudvalget på Christiansborg for nylig var på studietur i Billund for at høre om nogle af Lego Fondens investeringer.

”Jeg kunne ikke undgå at bemærke charmeturen. For på de sociale medier kunne man se minister og andre politikere sidde og lege med Lego, hvor de kom med budskaber om, at leg bør fylde mere i skolen”, siger hun.

”Det burde være den anden vej rundt. Det burde være politikere, der på baggrund af anbefalinger fra fagpersoner i pædagogik og didaktik, der kom med nogle udmeldinger om prioriteringer, og så kunne fonde så gå ind og understøtte de prioriteringer. Jeg mener faktisk, at man burde overveje, om det skal være lovligt, at fonde kan få så meget indflydelse på, hvad man sætter i gang”.

Tilføjet den 28.9: 

Lego Fonden: Vi har intet ønske om at pådutte noget, de ikke selv finder gavnligt

Lego Fonden har gjort redaktionen opmærksom på, at Venstres undervisningsordfører Anni Matthiesen havde taget initiativ til børne- og undervisningsudvalgets studietur til Billund.

Fonden har desuden sendt en skriftlig kommentar fra administrerende direktør Sidsel Marie Kristensen.

"Vi har intet ønske om at pådutte vores samarbejdspartnere noget, som de ikke selv kan se et gavnligt potentiale i", siger hun. 

"Vi ved, at læring gennem leg er et stærkt redskab, som styrker børns trivsel, udvikling og livslange læring. Af samme årsag byder vi altid dialog på alle planer velkommen og deler ud af den viden og erfaring, som vi har opbygget – både til partnere, politikere, familier mv." 

"Helt konkret har vi i Danmark mange dygtige og ambitiøse lærere og pædagoger, der hver eneste dag udfører et fantastisk stykke arbejde. Vi kan kun håbe på, at vores bidrag er med til at understøtte deres indsats, for i sidste ende er det deres beslutning, om de vil gå videre med vores hjælp eller ej".