Opdateret den 28.9 med en kommentar fra Lego Fonden
Repræsentanter fra læreruddannelsen og playful learning-programmet
afviser, at Lego Fonden har spillet anden rolle end selve tildelingen af en stor millionindsprøjtning til at udbrede og udvikle legende tilgange til
læring (rettet).
Men det betrygger langt fra de lærerstuderendes organisation.
Og det er der ifølge forperson for Lærerstuderendes Landskreds (LL) Anneline
Larsen især tre afgørende grunde til.
For det første, at det var Lego Fonden, der i første omgang tog
initiativet til et samarbejde med læreruddannelsen på UCC, som
i dag er Københavns Professionshøjskole. For det andet, at Lego Fonden har en
klar dagsorden med sine investeringer, der har som sit primære mål er at fremme læring gennem leg.
Og sidst, men ikke mindst, mener
hun ikke, at fondene bør være med til at sætte retning for ”skolens
udvikling og for kommende læreres prioriteringer og tilgange til pædagogik og
didaktik”:
”Jeg er meget bekymret, og jeg mener, at det er noget, som
politikerne også bliver nødt til at tage alvorligt. Vi har set en meget markant
udvikling imod, at fonde tidligere understøttede politiske initiativer til, at
vi nu ser, at de mere sætter en retning for noget”, siger hun.
LL: Armslængdeprincip er ikke nok
For Anneline Larsen er det ikke nok, at repræsentanterne fra
læreruddannelsen understreger, at der hele vejen igennem har været et
armslængdeprincip mellem Lego Fonden og professionshøjskolerne.
”Ét er, at der kan være et armslængdeprincip, men det er jo
ikke uddannelsen selv, der tog initiativet, og det er jo en tilgang, som kommer
fra nogen med interesser i at gavne deres egen dagsorden”.
Det lærerstuderende forperson understreger, at hun ikke generelt
er modstander af, at læreruddannelsen og folkeskolen kan få tilført midler fra
fonde og virksomheder.
”Jeg anerkender, at det kan give mening som fond eller erhvervsdrivende
virksomhed at bidrage. Men det er et problem, hvis initiativerne ikke er noget,
der spirer fra dem, der har ansvaret for uddannelsen og dem, der har
fagligheden med sig”, siger hun.
Her er det blevet lidt skævt
Som lærerstuderende oplever hun, at det har gjort en forskel for,
hvordan der tales om god undervisning på læreruddannelsen, at Lego Fonden har understøttet
udviklingen og udbredelsen af legende læring.
”Man kan se, hvordan Legos vision har præget uddannelsen. Leg
er virkelig blevet et buzzword, når vi taler om varieret undervisning. Så dér
bliver det meget tydeligt, at fondspengene kan skævvride uddannelsen og måden, fremtidens
lærere ser på undervisning på”.
Står det til de lærerstuderendes forperson, bør der være
langt større politisk bevågenhed på de stigende fondsinvesteringer i
folkeskolen og uddannelsessystemet.
Anneline Larsen har blandt andet bemærket, at børne- og
undervisningsudvalget på Christiansborg for nylig var på studietur i Billund
for at høre om nogle af Lego Fondens investeringer.
”Jeg kunne ikke undgå at bemærke charmeturen. For på de sociale
medier kunne man se minister og andre politikere sidde og lege med Lego, hvor
de kom med budskaber om, at leg bør fylde mere i skolen”, siger hun.
”Det burde være den anden vej rundt. Det burde være
politikere, der på baggrund af anbefalinger fra fagpersoner i pædagogik og
didaktik, der kom med nogle udmeldinger om prioriteringer, og så kunne fonde så
gå ind og understøtte de prioriteringer. Jeg mener faktisk, at man burde
overveje, om det skal være lovligt, at fonde kan få så meget indflydelse på,
hvad man sætter i gang”.
Tilføjet den 28.9:
Lego Fonden: Vi har intet ønske om at pådutte noget, de ikke selv finder gavnligt
Lego Fonden har gjort redaktionen opmærksom på, at Venstres undervisningsordfører Anni Matthiesen havde taget initiativ til børne- og undervisningsudvalgets studietur til Billund.
Fonden har desuden sendt en skriftlig kommentar fra administrerende direktør Sidsel Marie Kristensen.
"Vi har intet ønske om at pådutte
vores samarbejdspartnere noget, som de ikke selv kan se et gavnligt potentiale
i", siger hun.
"Vi ved, at læring gennem leg er et stærkt redskab, som styrker børns
trivsel, udvikling og livslange læring. Af samme årsag byder vi altid
dialog på alle planer velkommen og deler ud af den viden og erfaring,
som vi har opbygget – både til partnere, politikere, familier mv."
"Helt
konkret har vi i Danmark mange dygtige og ambitiøse lærere og pædagoger, der
hver eneste dag udfører et fantastisk stykke arbejde. Vi kan kun håbe på, at
vores bidrag er med til at understøtte deres indsats, for i sidste ende er det
deres beslutning, om de vil gå videre med vores hjælp eller ej".