Projekter i skolen bliver i
stigende grad finansieret af penge fra store fonde. En af de fonde, der inden
for de senere år har investeret et trecifret millionbeløb, er Lego Fonden.
Lærernes formand Gordon Ørskov
Madsen udtalte i maj til Folkeskolen, at netop Lego Fonden er et eksempel på
en af de fonde, han bryder sig mindre om, fordi fonden ifølge ham ”kræver, at
man skal bruge deres undervisningsteori og undervisningstilgang”.
Folkeskolen har
siden kortlagt netop Lego Fondens store investeringer i at udvikle og udbrede
en legende tilgang til læring på læreruddannelsen og folkeskolen.
Og de deltagere i Lego Fondens projekter, som har udtalt sig, er meget positive positive, og alle
har understreget, at Lego Fonden ikke har blandet sig i andet end de helt
overordnede rammer.
Redaktionen har derfor spurgt
Danmarks Lærerforening, om man stadig ser udfordringer med Lego Fondens
millioner. Det svarer forkvinde for undervisningsudvalget Regitze Flannov på.
Deltagerne siger selv, at de
ikke pålægger lærerne en bestemt metode, og at der er et klart
armslængdeprincip. Er det ikke udtryk for, at de giver plads til lærernes
autonomi?
”Jeg skal ikke forholde mig
specielt sort/hvidt til det, men der er en masse dilemmaer. Det største er, at
økonomien skævvrider skolen. For på den ene side har vi nogle fonde, der har
flere penge, end vi overhovedet kan forestille os, og på den anden side har vi
en underfinansieret folkeskole, hvor lærerne tørster efter undervisningsmidler.
Det bliver ikke et reelt valg, når vi er så sultne på materialer og
finansiering af skolen”, siger hun.
”Dermed risikerer vi at få en
skole, hvor fondenes penge får os et sted hen, hvor der i det mindste er nogle penge”, siger hun.
Kolliderer med det professionelle råderum
Selvom lærere og andre af deltagerne
i projekter finansieret af Lego Fonden understreger, at de har haft meget stor
frihed, mener Regitze Flannov, at fonden kommer for tæt på lærernes
professionelle råderum.
”Vi er meget opmærksomme på, at
folkeskolen er demokratisk styret, og at vi har et Folketing, der har besluttet
en formålsparagraf og formål for fagene. Vi har desuden tradition for, at lærerprofessionen
har autonomi og et professionelt råderum til at udfylde de beslutninger, der er
blevet foretaget demokratisk”.
”Lego Fonden og andre har nogle
meget fastlagte måder at se på undervisning, og hvordan børn lærer. Det går ind
og kolliderer med lærernes professionelle råderum, og det er derfor, at vi er
meget opmærksomme på det her”.
Ifølge Regitze Flannov er det
også afgørende at være opmærksom på, hvordan skoleforskningen bliver
finansieret.
Lego
Fonden finansierer eksempelvis sammen med professionshøjskolerne tolv ph.d.er,
der ale undersøger legende tilgang til læring.
”Så det er vigtigt, at vi også er
opmærksomme på, at forskningen er fri, når vi ser, at forskningen i stigende
grad bliver fondsfinansieret”, siger Regitze Flannov.
Vigtigt at forestille sig en
potentiel fremtid
Ph.d.-studerende
på Københavns Universitet Jonathan Bjørn Bjerre Aagesen er netop nu i gang med
en store kortlægning af fondenes bevillinger til projekter i skolen.
Ifølge
ham er politikerne på Christiansborg endnu ikke tilstrækkeligt opmærksomme på,
hvad det kan få af konsekvenser for folkeskolen, at der bliver flere og flere
fondspenge i skolen.
I
Danmarks Lærerforening efterspørger man langt mere opmærksomhed fra
politikerne.
”Det er vigtigt, at der er nogle
forskere, der interesserer sig for det. Det kan sætte spot på nogle af de her
dilemmafyldte beslutninger. Men det kræver helt klart også politisk bevågenhed.
Fondsmidlerne i skolen er steget enormt inden for den seneste årrække, og hvor
er vi om 5, 10 og 20 år, hvis investeringerne fra private investorer og fonde
bliver ved med at stige, og vi ikke får løst den offentlige finansiering af
skolen”, spørger Regitze Flannov.
Hun ser gerne, at der bliver
rejst en offentlig debat om, hvordan fondsinvesteringerne forrykker ”den
demokratiske fundering i skolen”.
”Debatten er også nødt til at
tage fat på, hvad det betyder for lærerens professionelle råderum og deres
muligheder for at tilrettelægge og vælge undervisningsmateriale på. For det skrider
i de her år, hvor skolerne er så økonomisk pressede”.
Regitze Flannov mener desuden,
at der er behov for, at der meget snart bliver udviklet nogle retningslinjer på
området.
”De skal dels sikre, at fondenes
bidrag er til noget, der rent faktisk er efterspurgt, og at medarbejderne
bliver inddraget og får en noget medbestemmelse”.
Fond: Ikke blinde for andre områder end leg
Lego Fondens administrerende direktør Sidsel Marie Kristensen skriver i en skriftlig kommentar, at fondens projekter "skal ses som
et supplement til at skabe bedre læring og trivsel for børn".
"Vi har alle en
interesse i at sikre undervisning og forskning af høj kvalitet, og vi gør os
umage for at sikre armslængde og efterleve god forskningspraksis i vores
forskningsbevillinger”, siger hun.
Sidsel Marie Kristensen påpeger, at Lego Fondens bevillinger er koncentreret omkring fondens formål, der er "at
styrke børns læring, kreativitet og trivsel gennem leg".
Den administrerende direktør understreger, at fonden er opmærksom på, at der kan være behov for også at få styrket andre områder.
”Vi er ikke blinde for, at
der kan være behov for at styrke andre områder inden for lærings- og
undervisningsområdet og deltager gerne med vores viden og erfaring i dialogen,
men overlader det i sidste ende til politikere og undervisningsområdets interessenter
at afgøre, hvor indsatsen skal prioriteres, og hvordan undervisningen skal
tilrettelægges”.