Hvert år holder Danmarks Billedkunstlærere en stor konference med workshops og foredrag for medlemmerne.Foto: Pernille Aisinger
Billedkunstlærer-forening blev så populær, at festen måtte lukkes
Mens mange faglige foreninger kæmper for at få flere medlemmer, har Danmarks Billedkunstlærere næsten fordoblet medlemstallet på ti år. Det fik foreningen til at skærpe reglerne, så kun billedkunstlærere kan være medlem.
Lige nu kæmper
Danmarks Billedkunstlærere indædt for at overbevise politikerne om, at de ikke
må fjerne billedkunsttimerne fra 1. klasse. Det er nemlig planerne i det seneste
folkeskoleforlig. Bestyrelsen laver kaffeaftaler med politikere, demonstrerer
i Fælledparken og på Folkemødet og får kendte kunstnere til at agitere på
sociale medier for deres sag.
Annonce:
Det er lige præcis
derfor, det er vigtigt, at der er en faglig forening for faget, mener formand
for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen.
”Vi står klar til at
bombardere politikere med alle de gode argumenter, og det er min klare
erfaring, at det virker. Derfor har jeg også en tyrkertro på, at vi får lov til
at beholde billedkunst 1. klasse, for det er en ubegribelig ændring og slet
ikke i tråd med den praksisfaglighed og ønsket om trivsel, som politikerne
taler så meget om”.
Lykke Andersen, 64, har været medlem af foreningen, siden hun selv gik på læreruddannelsen i begyndelsen
af 1980’erne. Efter nogle år som færdiguddannet lærer kom hun ind i
københavnerkredsen, et par år senere i foreningens landsstyrelse, og for 11 år
siden blev hun formand. Derfor er det heller ikke på nogen måde nyt for hende
at skulle kæmpe for det billedkunstfaget i folkeskolen.
”Det gode er, at hvis man gør det stykke arbejde, det er, så er der
mulighed for at få indflydelse. Min erfaring er, at der er god chance for, at
politikerne lytter, især på de områder, de ikke selv er klædt på til".
Annonce:
Hun fortæller, at Danmarks Billedkunstlærere et
par gange er gået sammen med de tre andre praktisk-musiske foreninger.
"Der er vi
virkelig kommet igennem med de ting, vi er kommet med. Det gælder i forhold
til valgfagene og prøverne, hvor vi nærmest fik det fuldstændigt, som vi ville
have det. Og også indførelsen at en lektion i billedkunst i 6. klasse lykkedes
det os at få gennemført”, siger hun.
2013 påvirkede lærernes forhold til faglige foreninger
Vicky Kjær
Søndergaard, som er 20 år yngre end sin formand, er nyeste medlem af
landsstyrelsen i Danmarks Billedkunstlærerforening. Hun blev uddannet lige
efter lockouten i 2013 og arbejder i dag på en billedskole, hvor hun blandt
andet bliver hyret af folkeskoler til lærerkurser og sparring.
Annonce:
”Jeg følte i mange
år, at det egentlig var underligt, at jeg ikke havde meldt mig ind i
billedkunstlærerforeningen, for hvis man brænder for sit fag og godt kan lide
at være sammen med ligesindede og have styr på, hvad der foregår politisk, så
giver det ikke mening ikke at være medlem. Men tiden gik, og jeg tænkte hele
tiden, det gør jeg lige om lidt. Hovedet på sømmet var, da jeg selv holdt oplæg
på foreningens konference. Da jeg så dét faglige miljø, så stemplede jeg ind”,
fortæller hun.
”Man skal ikke tage
fejl af, at 2013 gjorde noget ved mindsettet i forhold til at være ildsjæl i
skolen. Folk stoppede op – inklusive mig selv og sagde: Der står ikke idiot i panden
på mig, så man ville ikke betale eller lægge tid på noget, der ikke blev betalt.
Og det påvirkede helt sikkert lysten til at melde sig i faglige foreninger og
lave frivilligt arbejde”, siger Lykke Andersen.
Men de to kvinder har
begge senere gjort op med sig selv, at de ikke kan være i faget, hvis de ikke
kan gøre noget ekstra.
”Jeg har for
eksempel lige brugt rigtigt mange timer på et projekt til Billedkunstens dag.
Det gør jeg, fordi jeg synes det er vigtigt. Og så slapper jeg lidt mere af på
et andet tidspunkt, siger Lykke Andersen.
Danmarks
Billedkunstlærere har dog ikke som så mange andre faglige foreninger oplevet medlemsflugt.
Tværtimod. På de sidste ti år er medlemstallet steget fra 1.500 til 2.500.
”Vi har jo et giga
lokkemiddel, der hedder, at de kommer gratis ind på en række kunstmuseer. Det
er både godt og skidt, for pludselig gik det som en steppebrænd, at alle kunne
melde sig ind. Det gjorde, at vi stoppede op og endte med faktisk at ændre i
vedtægterne, så man skal være billedkunstlærer. Vi er en faglig forening, der repræsenterer
billedkunstlærerne, så man skal ikke bare være interesseret i billedkunst og
ville have et kort til at komme gratis ind”, fortæller Lykke Andersen.
Det betyder også,
at selv om foreningen har mange medlemmer, kan det være svært at få folk til at være
aktive i bestyrelser og når der skal organiseres kurser. Vicky har gennem en
årrække siddet som formand for en af de lokale kredse, og der var meget stille,
da hun overtog posten.
Annonce:
”Vi vil gerne have
aktive medlemmer, og vi vil også meget gerne have de unge ind. Når først de
kommer på kurserne, så er de fulde af begejstring, men de skal lige finde ud
af, hvor meget de faktisk får ud af at komme og deltage”, siger hun.
Danmarks Billedkunstlærere
Danmarks Billedkunstlærere består af en landsstyrelse og otte regionale kredse med hver sin kredsbestyrelse.
Foreningen har oplevet en kraftig medlemstilgang og har nu 2.500 medlemmer. De arrangerer kurser og en årlig konference og udgiver magasinet Billedpædagogisk Tidsskrift fire gange om året fysisk og digitalt. Medlemmerne får desuden et medlemskort, der giver gratis eller billigere adgang til en række kunstmuseer. Koster 450 kr/år at være medlem. 200 kr/år for studerende.
Det er en
udfordring for kursusdeltagelsen, at de færreste lærere får dækket deres tid på
skolen, og mange skal også selv betale for kurserne.
”Jeg har lige
siddet med 50-60 tilmeldinger til årskonferencen, og der lavede jeg to fakturaer
til arbejdspladser – den ene var en friskole og den anden en kulturskole. Sådan
burde det jo ikke være, når det er faglig efteruddannelse”.
Oplagt at være med til at påvirke
Lige nu er det 1.
klasse, der fylder mest i foreningens arbejde, men billedkunstlæreren er også bekymrede for, om
politikerne kan finde på at sløjfe valgfagsprøverne, som de begge synes er
virkelig gode for faget og eleverne. Billedkunst i 6. klasse er også løbende på
dagsordenen. Og så har de hele tiden arbejdet med at inspirere lærerne i foreningens fagblad og gennem kurser og den store årlige to-dages konference.
”Vi har masser af
ting at arbejde på, og det ville jo også være kedeligt, hvis det hele bare var
flødeskum. Jeg har virkelig følelsen af, at jeg sidder sammen med folk i styrelsen,
som kan og vil arbejde for det, og hvis man vil sikre, at det bedste fag i
folkeskolen får de bedste vilkår, så er det jo oplagt at være en del af
arbejdet, synes jeg”, siger Vicky Kjær Søndergaard.