På konferencen blev lærerne bedt om at diskutere, hvad eleverne skal lære i billedkunst i 1. klasse. Deres svar skrev de i rammer, de selv kreerede.

Lærerne er ikke i tvivl: Billedkunst er fundamentalt vigtigt i 1. klasse

I weekenden mødtes billedkunstlærere fra hele landet på konference i Odense. Her diskuterede de blandt andet, hvorfor det er en ualmindeligt dårlig ide at fjerne billedkunst i 1. klasse. ”Det er jo her børnene kan udtrykke sig i det sprog, de har i forvejen”, siger formanden.

Offentliggjort

Stilen er lagt fra første skridt ind i konferencelokalet, hvor man går gennem en blå papirtunnel dekoreret i grøn, hvid, orange og brunt med alverdens to- og tredimensionelle flyvende objekter, hunde, sommerfugle, lianer og blade. Der er stole og borde og den klassiske projektor for enden af tunnellen, men da deltagerne på Billedkunstlærerforeningens årskonference ankom fredag morgen, var samtlige stole og borde kastet rundt i vild forvirring ovenpå hinanden. 

”Bare for lige at ryste posen lidt fra starten”, som det hed. Og her på dag to, hvor bordene har fået fødderne i gulvet, og stolene har hver sin lærer ovenpå, er man stadig ikke i tvivl om lærernes fag, for på brystet af hver sidder et lille kunstværk af et navneskiltsrelief – alle forskellige, farvestrålende og fantasifulde.

”De har simpelthen været så kreative, da de har planlagt den her konference. Både i udsmykningen og i organiseringen. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været tvunget til at smide kontrollen og holde op med at tænke på målet og strukturen som i disse dage”, fortæller en lærer.

Konferencens overskrift er da også ’Fryd, fræk og vildt’, og tilfældighedsprincippet styrer både måden lærerne er blevet fordelt på workshops, hvilke materialer de skulle arbejde med, og hvilken kreativ kunstner, de skulle lade sig inspirere af.

Her til andendagens debat om billedkunsts berettigelse i 1. klasse, bliver lærerne igen skubbet ud i hurtige kreative måder at tænke og arbejde på. Anledningen til diskussionen er, at billedkunst i det nye politiske skoleforlig vil blive beskåret, så eleverne ikke længere skal have faget i 1. klasse. Formand for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen mener, at det er en helt utroligt dårlig ide.

”Billedkunst er det eneste praktiske fag i indskolingen. Det er her, de kan bruge det sprog, de er bedst til, de kan kommunikere via deres tegnefærdigheder. De elsker at komme i billedkunstlokalet, de er lykkelige, når de får en hobbykniv i hånden. Når man konstant taler trivsel og praksisfaglighed og dannelse, så har jeg meget svært ved at forstå, hvordan de kan pege på billedkunst, som et fag, der skal beskæres”.

Formand for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen har meget svært ved at forstå, hvordan man kan komme på at fjerne billedkunst i 1. klasse.

Hun oplever, at det ofte er det fag, eleverne i 1. klasse glæder sig allermest til, og der er så mange ting, de lærer i billedkunst i 1. klasse, som nu vil blive rykket til 2. klasse.

”Der er utroligt mange ting, der kommer i spil, når de samtidig skal tænke og arbejde med hænderne. Ting som de også har brug for at kunne i de andre fag. Det er jo et vigtigt dannelsesfag”, siger hun til folkeskolen.dk.

Der skal være plads til at eksperimentere

Det er også derfor, emnet bliver taget op på konferencen, som en del af lærernes diskussion af, hvad fagets kernefaglighed er. Og selvfølgelig ikke bare som en almindelige ræk-hånden-op-debat.

Lærerne fik 10 minutter til at kreere tre rammer ved kaosbordet.

De bliver bedt om at tage tre stykker karton hver og får 10 minutter til at gå til et langt kaosbord og kreere tre rammer med plads til tekst i midten. Derefter får de fire minutter til at diskutere spørgsmål fra elever, hver gang med en ny makker, fx: Hvad skal jeg lære i billedkunst i 1. klasse? Hvordan kan jeg bruge det, jeg lærer i billedkunst i andre fag? Hvordan får jeg lov til at eksperimentere?

Efter hver del skal de skrive et statement fra diskussionen ned i en af rammerne, som så bliver hængt op på væggen. Lærerne skriver blandt andet:

”Du lærer at få ideer og tænke kreativt”. 

”Lærer at tænke selvstændigt, se forskellige vinkler, tage inspiration af andre både sprogligt og fysisk, og at din egen proces nogle gange er vigtigere end selve produktet”  

”Det giver fælles sprog til de andre fag, genkendelighed, udtryksmuligheder og materialekendskab”.

Lærernes statements i rammer blev hængt op på væggene.

Lærerne får også mulighed for at reflektere mundtligt:

”Billedkunst er et supervigtigt fag, det får man endnu mere øje på, når man taler med andre, der også er engagerede i deres fag”, siger en lærer, som roser den hurtige, dynamiske måde at arbejde med spørgsmålene. Flere istemmer og siger, at den form vil de bruge med deres elever. De er enige om, at de vil have mere af det eksperimenterende ind igen, og ikke konstant have fokus på et mål.

”Det bliver så tydeligt, når vi taler om det her, at billedkunst har en stor berettigelse i sig selv, fordi vi netop får eksperimenteret. De små børn er fantastiske til det, og derfor er det så vigtigt, at de får lov at gøre det helt fra skolestart. Jo ældre de bliver, jo mere besatte bliver de af, at det skal blive til noget bestemt”.

Foreningen arbejder videre for at sikre faget i 1. klasse

Alle lærernes statements bliver samlet sammen af foreningen sammen med små videostatements, som lærerne lavede i løbet af konferencen. Danmarks Billedkunstlærere har allerede skrevet til samtlige medlemmer af Undervisningsudvalget og til de relevante politikere i folkeskoleforligskredsen for at gøre opmærksom på, hvor forkert de mener det er, at fjerne billedkunst i 1. klasse.

”Som svar er vi blevet inviteret til møde med Mattias Tesfaye i juni, og jeg har også møder med andre politikere i kalenderen. Vi er også i gang med at oprette en underskriftsindsamling og vi har talt med børnekulturens netværk, for det her er virkelig noget, vi vil gå langt for at undgå”, siger formand Lykke Andersen fra Danmarks Billedkunstlærere.