Debat
Penselmaling og andre finmotoriske aktiviteter har indflydelse på vores tænkeevner og muligheder senere i livet, skriver læringskonsulent Line Rønn Shakoor. (Arkivfoto)
Foto: FatCamera/istock
Debat: Juleklip og modellervoks er dybeste alvor
Det er ikke afslapning, når lærere inviterer eleverne til finmotoriske aktiviteter. Det er dybeste alvor. For finmotorikken har en klar forbindelse til læring og trivsel. Så grib saksen og styrk elevernes tænkeevner, skriver læringskonsulent Line Rønn Shakoor i dette debatindlæg.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
”Kloge hænder” lyder godt, men hvad betyder det?
Kan viden sidde i hænderne? Kan hænder være
dumme? Er udtrykket arvet fra tidligere tiders skelnen mellem hånd og ånd? Udtrykket refererer til det
faktum, at menneskets tænkeevner er uløseligt forbundne til hændernes sansning
af omverden. I det kommende vil jeg underbygge denne påstand med belæg i nyere
studier. Læs med, og det vil for evigt forandre dit syn på juleklip, origami og
snørrebåndsbinding.
Mit håb er at sætte gang i en bevægelse, som
inspirerer til at styrke det finmotoriske i alle fag – med alle de positive
effekter, det har for tænkning, opmærksomhed, stemning, motivation og
samhørighed.
Finmotorik har indflydelse på skolegang
Forskning i børns finmotorik har et klart budskab: børn har brug for mere tid til leg og flere sensoriske indtryk for at styrke deres øje- hånd-koordination.
De finmotoriske færdigheder handler om forbindelsen mellem hjernen og kroppen, og når du arbejder med finmotoriske færdigheder, styrker du netop forbindelsen mellem hjerne og krop. Desuden vækkes fornemmelsen for taktilitet i nervesystemet, og neuroner styrkes hele vejen fra fingerspids til hjernebark.
Men lige nu er vi i den situation, at børn faktisk er mindre finmotorisk aktive, end de var for 20 år siden. Vi ved, at børn med
dårlige finmotoriske færdigheder har flere vanskeligheder i klasseværelset. At
gå i skole kræver mange forskellige færdigheder, men vi kan med videnskabelig
evidens se, at der er en sammenhæng mellem børns skoleparathed og deres
motoriske færdigheder. Et videnskabeligt studie indikerer, at finmotoriske
færdigheder ikke blot får indflydelse på skolegang, men faktisk på evnen og
mulighederne for succes i livet.
Man kan i studiet se, at
børn med højt udviklet finmotorik også scorer højt i abstrakt tænkning,
hvorimod børn med en svagere finmotorik viser svagere evne til abstrakt
tænkning. Studiet viser en tydeligere sammenhæng mellem finmotorik og abstrakt
tænkning end mellem IQ og abstrakt tænkning. Så vil du gerne understøtte, at
dine elever kan tænke abstrakt og komplekst, er det en god ide at give dem
finmotoriske udfordringer.
Mit håb er, at vi tør
folde origami, lave snorelege, tegne, male, sy og strikke mere i skolen. Lad
os få gang i hjernen og dens makker, hånden.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk