Faglokaler
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye præsenterede regeringens folkeskoleudspil i et fysiklokale på Mosedeskolen i Greve. I den endelige aftale blev afsat 2,6 milliarder kroner til bedre faglokaler.
Foto: Jesper Knudsen
Milliarder klar til faglokaler: Ny alliance vil indsamle gode eksempler
En ny alliance af skolens parter vil indsamle viden om, hvordan skolers rum og indretning kan bidrage til mere motiverende undervisning. Du kan bidrage ved at indsende de bedste eksempler, du kender til.
2,6 milliarder kroner. Så mange penge er der afsat til at skabe bedre
faglokaler i folkeskolen i løbet af 2025, 2026 og 2027.
Målet fra Christiansborg er, at pengene skal bruges til at skabe lokaler på skoler, der inspirerer til leg og bevægelse.
Her på falderebet af 2024 lancerer en samling af skolens parter en ny alliance, de kalder for ’Skolens rum’. Ambitionen er at indsamle erfaringer i en form for vidensbank, der kan hjælpe skoler og
kommuner med at bruge milliarderne på den klogest mulige måde.
Skolens rum er skabt af Kommunernes Landsforening,
Skolelederforeningen, Danmarks Lærerforening, Danske Skoleelever, BUPL, Skole
og Forældre, Bygherreforeningen, Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) og
den filantropiske forening Realdania, som støtter alliancen med 3,3 mio.
kroner.
Projektet har været undervejs længe, og det er DCUM, som det første halve år samler trådene, fortæller direktør i DCUM Kristian Toft.
”Vi vil inspirere til, hvor man skal kigge hen, så man ikke
bare som skoleleder tager valgene. Vi må forstyrre hinanden og vise, hvordan
man gør det klogt. Vi skal involvere lærere og pædagoger”,
siger Kristian Toft.
Han er glad for, at det er lykkes for DCUM at få så mange
alliancepartnere med.
”Vi har fået gode alliancepartnere. Det er godt, at både
pædagogernes, lærernes, skoleelevernes og kommunernes organisationer støtter
projektet. Vi inviterer også forældrene. Alle kan se, at det er et vigtigt område”.
DCUM: "Et et eksempel på, at vi stadig lever"
Projektet er sat til at løbe hele næste år. Kristian Toft ærgrer sig over, at DCUM ikke kan være med hele vejen. Med den nye finanslov er det besluttet at lukke DCUM, og derfor må opgaven med Skolens rum gå videre
til andre, når DCUM lukker 30. juni næste år.
”Vi havde lavet aftalen med Realdania, og vi var klar, da bomben
sprang", siger han.
"Vi vælger at gennemføre det alligevel, for projektet er så godt, og
Realdania mente, at vi var de bedste til at løfte det. Så vi har det indtil
sommer. Det er et eksempel på, at vi stadig lever. Vi bliver ved, indtil vi
lukker”, fortæller Kristian Toft.
Han håber, at lærere, skoleledere og kommuner vil hjælpe
med at indsamle de gode eksempler, der kan inspirere andre. Der kan både være
tale om større eller mindre renoveringer og indretningsprocesser såvel som
nybyggeri.
”Eksemplerne skal tjene som inspiration og læring for andre
kommuner og skoler. Det handler om at dele erfaringer og blive klogere sammen,
så vi kan skabe inspirerende læringsmiljøer, der giver lærere og elever plads
til både kreativitet, fordybelse og praktisk udfoldelse”, lyder det fra projektchef i Realdania Anne
Gade Iversen.
Man kan læse mere om projektet og indsende gode eksempler på 'Skolens rum's hjemmeside.