Billedkunstlærer Anja Schmelling taler med Andrea (til venstre), Røskva og Naja om deres cirkusartister. Pigerne tegner kanonkonger til billedet.

Fire elever på fire skoler maler ét billede

Fire skoler i Tårnby Kommune sender billedkunstværker på kryds og tværs mellem skolerne, og børnene arbejder videre på hinandens billeder.

Offentliggjort
Lucas har tegnet en etbenet mand, der muligvis kunne være en kattedressør. Baggrunden og kattene har to elever fra to andre skoler udført.
En løve balancerer på en bold, mens en klovn forklædt som Lego-mand underholder.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Eleverne lærer at respektere det, som andre laver - det er det, det handler om«

Anja Schmelling fortæller. Hun har billedkunst med 3.a på Kastrupgårdsskolen i Tårnby, og de skal arbejde videre med billeder, som børn i to andre klasser allerede har haft i hænderne. Ud fra temaet cirkus bliver der skabt kunst på tværs af skoler.

Billederne roterer blandt otte klasser fordelt på Korsvejens Skole, Løjtegårdsskolen, Nordregårdsskolen og Kastrupgårdsskolen. Det færdige værk er delt op i fire faser, og alle børnene får prøvet hver fase - men ikke på det samme billede. Billederne, som 3.a har fået i hænderne, er nået til tredje fase. Det betyder, at eleverne skal tegne cirkusartister og lime dem på billedet.

Første gang malede eleverne baggrunden med vandfarver og svampe. Så blev billederne pakket sammen og sendt videre til den næste skole. Anden gang skulle eleverne rive cirkusdyr ud af papir. Den sidste gang skal den afsluttende finish laves på værkerne med rammer. Hvis linedanserinden mangler sin line på billedet, skal den tegnes.

Anja Schmelling fik ideen til projektet fra kunstnere, der sendte ufærdige værker rundt til hinanden. Ideen var at se, hvordan værket kunne udvikle sig, når det kom i flere hænder - og hvis kunstnerne var heldige, blev der også tilføjet noget til værket undervejs. For eksempel et poststempel, eller hvis det blev tabt i en vandpyt. Billederne på Kastrupgårdsskolen er tørre og uden stempler, men et par hjørner er blevet bukket.

Selvom mange af børnene er hurtige til at tegne, farvelægge og lime klovne, sprechstallmeistere og kanoner på billederne denne dag, så har skolerne i planlægningen nok skudt lidt over målet.

»Vi havde tænkt, at børnene kunne nå de enkelte opgaver på en dobbeltlektion, men nogle af dem tager længere tid. Men det er også en øvelse at lære børnene at blive færdige«, siger Anja Schmelling.

Billedkunstprojektet slutter med en fælles udstilling på Kastrupgårdsskolen i april.