Der bliver plads til 50 lærere på kurserne og tilmeldingen åbner til april.
Capuski
Billedkunstlærere kan komme på gratis kurser i arkitektur
Arkitektur er ikke et fag i sig selv, men en del af billedkunst. Men mange billedkunstlærere føler sig ikke klædt på til at undervise i det. Derfor har Danmarks Billedkunstlærere, Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst og Utzon centret søgt og fået penge til at oprette gratis to-dages kurser i arkitektur.
Arkitekturen er overalt omkring os, men vi taler ikke om det, måske fordi vi ikke har et sprog for det, lyder det fra Danmarks Billedkunstlærere, og det mener de, at der skal gøres noget ved. Derfor har de sammen med Kompetencecenter
for børn, unge og billedkunst og Utzon centret søgt Statens Kunstfond om midler til at oprette gratis to-dages kurser for billedkunstlærere i arkitektur.
”Arkitektur
er ikke et fag på skoleskemaet, men er en del af billedkunstundervisningen. Vi ved,
at en del lærere ikke føler sig klædt på til at undervise i arkitektur. Det vil
vi gerne ændre på, også fordi det er med til at styrke den demokratiske samtale
om arkitektur, der har en direkte indflydelse på vores hverdagsliv”, siger Lykke
Østrup Andersen, forperson for Danmarks Billedkunstlærere.
Karen Marie Demuth fra Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst fortæller, at målet med kurserne er at gøre børn og unge nysgerrige på bygninger, steder
og rum.
"Hvad er det egentlig, der omgiver os? Hvad er det for nogle opholdsrum,
vi bevæger os i – og hvordan kan vi selv påvirke dem? Hvad er de lavet af?
Hvordan er de lavet? Det er noget af det, børn og unger har brug for at
forholde sig til og tale om – så de kan tage det med sig videre ud i livet og deltage
i den demokratiske samtale om samfundets udvikling", siger hun.
Tilmeldingen åbner til april
Danmarks Billedkunstlæreres intention er, at projektet skal gøre
arkitekturundervisningen mere håndgribelig og praktisk tilgængelig for lærerne.
"Der
findes meget undervisningsmateriale om arkitektur, men flere billedkunstlærere
er alligevel usikre på, hvordan de kan gribe en arkitekturundervisning an.
Derfor laver vi dette pilotprojekt. Vores erfaring er, at når lærerne først får
materialerne i hænderne og afprøver forskellige praktiske arbejdsmetoder, er undervisningen
nemmere at gå til", siger forperson Lykke Østrup Andersen.
Kurserne kommer til at løbe over to dage og blive afholdt både i Jylland og på Sjælland i andet halvår af 2025. Undervisningen vil indeholde ny viden og oplæg om
arkitektur og praktiske hands-on-opgaver. Lærerne
skal efter kurset stå med praktiske eksempler, som kan implementeres i deres arkitekturundervisning,
for eksempel med fokus på krop, rum og natur. Det bliver gratis at deltage, og
der er plads til 50 lærere på hvert kursus. Tilmeldingen åbner til april.