Eleverne på kunst- og designlinjen arbejder mere og mere selvstændigt i løbet af de tre år, de er der.

Her nørder de store igennem med deres kreativitet

Fremover skal alle skoler have praktisk-musiske valgfag i udskolingen. På Skælskør Skole er man allerede i fuld gang med en linje i kunst og design og en i musik, og de første af talentklasserne skal til afgangsprøve i maj. Lærerne oplever stor positiv effekt - også i de andre fag.

Offentliggjort

Alle skoler skal have kreative valgfag iudskolingen

Folketinget indgik i juni 2018 et forlig om øgetpraksisfaglighed, der bestemte, at alle skoler skal udbyde toårigepraktisk-musiske valgfag i udskolingen, og at eleverne skulle vælgemindst ét af fagene. Det er op til hver enkelt kommune at beslutte,om man ville afholde prøve i faget i 8. klasse. Men med en nyaftale, hvis lovforslag blev fremsat 11. januar, er denpraksisfaglige afgangsprøve blevet en skal-opgave forkommuner og skoler. Håndværk og design-valgfaget skaltilbydes på skolerne, mens skoler eller kommuner selv kan vælge, omde også vil tilbyde eleverne valgfag i madkundskab, billedkunst ogmusik.

Billedkunst og musik har hidtil kun været et-årige valgfag, såder skal udvikles nye planer for faglig progression i de fag. Ogder skal udvikles nye prøver i alle de fire fag.

Når man begrænser sig til de fire praktisk-musiske fag, skyldesdet, at man ikke vil forvente af alle skoler, at de kan findelokaler og faciliteter til alle fag, og at det vil blive"uforholdsmæssigt resursekrævende" at udvikle prøver til alle defag, der hidtil har været udbudt.

Det er fortsat muligt at udbyde andre fag som frivilligevalgfag.

Folkeskolen.dk/h&D

Det faglige netværk om håndværk ogdesign er for alle, der underviser eller interesserer sig forfaget. I netværket får du ny faglig viden og inspiration til dinundervisning. Du kan også dele dine erfaringer og holdninger tilfaget med de 4.113, der allerede er tilmeldt netværket.
På besøg hos en af de lokale glaskunstnere arbejder eleverne med at skabe deres egne design, som de så overfører til glas.
Johannes har i frihånd tegnet titanen Atlas, der bærer jordkoden, og landene går igen i baggrunden.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke så ligetil at finde eleverne. Talentfulde, kreative unge sidder ikke limet til deres stole, og deres undervisning foregår ikke i klasselokaler eller efter samme skema året rundt. 7.k's musiklinje er dog i musiklokalet, hvor de på alt fra violin til el-guitar brager igennem i et fælles rock/rap-nummer. Og 8.k's designlinje holder til på den anden side af gaden i Skælskørs lille kunstnerkollektiv. Her er de i gang med at lave glaskunst med en af de lokale glaskunstnere.

På Skælskør Skole har de med en kunsttalentlinje i 7., 8. og 9. klasse taget forskud på regeringens planer om øget praksisfaglighed i udskolingen.

Skoleleder: Det praksisfaglige har styrket skolen

De syv elever er næsten ikke til at slå et ord af, som de sidder dybt koncentreret over hver sin glasplade. Opgaven er et eget design i forgrunden, hvor detaljer skal gå igen i baggrunden.

Johannes har i frihånd tegnet titanen Atlas, der bærer jordkoden, og landene går igen i baggrunden.

"Jeg går meget op i mytologi", forklarer han, uden at se op. "Jeg vil uddanne mig til animator, så det her er en god begyndelse, tænker jeg".

Emilie ved siden af drysser med sikker hånd glasmalingpulver ned over den skabelon, hun har skåret ud til baggrunden med hjerter og spar, der går igen fra hendes forgrund med tryllekunstner-rekvisitter. Hun ser op og smiler:

"Det er noget af det, der er så fedt ved den her klasse: Vi kan få lov at være kreative og skøre, for der er ikke alle de der popularitetsting. Vi forstår hinanden, for vi er alle sammen lige sære og fucked up i vores ideer".

Byggeriets Kvinderåd: Gør håndværk og design obligatorisk fra 0.-9. klasse

Elever kører to timer for at nå frem

Slagelse Kommune har udbudt det fireårige forsøg med kunst-talentklasser i stil med kommunens idrætstalentklasser. Skælskør Skoles ledelse var straks på og blev valgt, for byen er på alle måder gearet til det med et antal kunstnere at trække på, og en skole der har musikskole, billedskole og ungdomsskole på samme matrikel. Det har gjort det nemt at 'låne' faste undervisere, som er professionelle kunstnere, og det gør det også lettere at lave samarbejder med kunstnere, der kan give eleverne minikurser som for eksempel glaskunstner Ditte Hvas, hvor eleverne er på besøg i tre gange to timer.

Eleverne søger om optagelse i talentklassen med en begrundet ansøgning og kommer til samtale. De kommer fra kommunens 19 skoler og nogle kører 1 ½-2 timer hver vej for at komme frem. Men så har de også deres helt egen klasse af kunstinteresserede kammerater og hver tirsdag og torsdag to klokketimers musik eller design. Resten af tiden har de lidt mindre dansk og matematik end kammeraterne i de andre klasser, men til gengæld består deres temauger så af rent matematik eller dansk, mens de andre har mere kreative forløb.

Det er heller ikke kun i talentklasserne, at eleverne har det praksisfaglige med. Al understøttende undervisning på skolen er samlet i faglige fordybelsesdage, hvoraf mange på mellemtrinnet handler om håndværk og design, og når matematik eller dansk er i fokus, er det også med et praktisk islæt. Ideen er, at eleverne på fordybelsesdagene skal omsætte det teoretiske til praksis.

Alle skoler skal have kreative valgfag i udskolingen

Motivationen smitter af på de andre fag

Stina Rosenborg, overordnet talentklassekoordinator og SFO souschef, er ikke et sekund i tvivl om, at eleverne får meget ud af at have det praksisfaglige med.

"Eleverne i talentklasserne har et helt særligt interessefællesskab, og det, at de får lov til at udvikle sig inden for det, der interesserer dem, giver dem en kæmpe motivation og selvtillid, som de tager med over i de andre fag".

Katrine Diduch, som er håndværk og design-lærer i de mindre klasser og har undervist i dansk i kunstklassen, er helt enig:

"De udvikler sig helt utroligt i løbet af de tre år både personligt og fagligt. Det er jo meget forskellige elever, men de går fra lukkede til åbne eller fra urolige til rolige eller fra ufokuserede til fokuserede. Jeg synes bestemt, at man kan mærke i dansk, at de er vant til at arbejde selvstændigt. De har også et helt særligt sammenhold, hvor de er vant til at hjælpe hinanden".

Danilo Krstajic, som underviser i designfaget på kunstlinjen og er faglig koordinator, fortæller, at de unge undervejs også bliver meget ambitiøse. Da de sidste år havde udveksling med en kunstklasse i Serbien, begyndte nogle af eleverne at græde, fordi de serbiske elever var så dygtige.

"Så fortalte jeg dem, at de serbiske elever ikke er mere talentfulde, men de har haft kreative fag på alle klassetrin. Og at hvis de bruger tid på det, så kan de bliver ligeså gode".

Danilo Krstajic ved, hvad han taler om, for han er selv uddannet skulptør fra kunstakademiet i Beograd. Han mener, at niendeklassen på kunsttalentlinjen er en af skolens bedste klasser.

"Vi har slet ikke samme problemer med trivsel, som man kan opleve i andre klasser, og det smitter af på det faglige. De har det godt, og derfor kan de lære en masse. Samtidig forstår de, hvorfor de skal lære de andre ting, fordi de ved, hvad de skal bruge det til".

Forlig med obligatorisk praktisk prøve og præmie for 10. klasse på erhvervsskole

Klar til praktiske naturfagsforsøg

"Hov, der går vores 9. K", udbryder viceskoleleder Poul Kjær Sørensen, da Folkeskolen møder ham på gangen. Uden for vinduerne kommer tre piger skubbende med en trillebør fuld af grus. De har ikke deres normale design- og musiktimer, fordi de er i gang med naturfagsprøven, som skolen har fået lov til at lægge allerede i december.

I en kasse bygget af en af pigernes farfar til formålet, fylder de grus og placerer tre forskellige cementklodser for at undersøge bølgeformationerne, når de spuler med en vandslange. Opgaven handler om konsekvenserne af havvindemølleparker for undergrunden. Deres underviser Bettina Søndergaard instruerer dem i trykket på vandslangen og understreger, at hun godt kan mærke et andet engagement i kunstklassen. De er ekstra på, når man sætter den slags praktiske forsøg i gang. Og Sofie, Laura og Freja er absolut tændte på projektet.

"Det har været sjovt at prøve alt muligt. Og så har det været virkelig fedt her det sidste år, hvor vi helt selv har kunnet vælge, hvad vi vil arbejde med", fortæller Laura Frederiksen.

Undervisningen er tilrettelagt, så elever i 7. klasse kommer igennem en masse teknikker i ret bundne designopgaver, i 8. klasse bliver der så gradvist mere frihed, og i 9. klasse arbejder de helt selvstændigt med opgaverne og kan specialisere sig mere. De tre piger tænker ikke umiddelbart, at deres undervisning i de andre fag har været så anderledes

"Men jo, det betyder selvfølgelig, at vi har kunnet afslutte opgaver med et kreativt produkt og for eksempel lavet personkarakteristikker fra dansk videre i håndværk og design og sådan noget", fortæller Sofie.

Faglig koordinator Danilo Krstajic fortæller, at han aftaler med lærerne, hvordan de kan lave opgaver på tværs af fagene. Det er ikke alle lærere, der går lige meget ind i tværfagligheden, men Katrine Diduch og Stina Rosenborg er enige om, at det giver stort udbytte, når det fungerer.

"Særligt i 9. klasse har de vænnet sig til, at man tager de ting, man lærer på sin linje med over i de andre fag. Man begynder at lave paralleller. Samtidig får de så meget anerkendelse i udstillinger, koncerter og så videre, at de får en anden selvtillid, som de kan bruge i de andre fag. Og endelig giver den viden, de får, meget mere mening. De skal bruge matematikken til designet, og sproget til sangene".

Når skolen til næste år lige som alle andre skoler skal udbyde et praksisfagligt valgfag, får eleverne mulighed for at indgå i kunsttalentklassen eller at vælge billedkunst eller madkundskab. Men de får udfordringer med lokaler og måske også med undervisere.

Erhvervsskoleudspil: Styrket praksisfaglighed, vejledning og samarbejde med erhvervsskoler

"Strukturelt er der en del ting, som jeg ikke tænker, at politikerne har forstået. Øget praksisfaglighed kræver jo lokaler, undervisere og ikke mindst penge til materialer. Det er dyrt at lave god praksisfaglig undervisning. Det er jeg lidt bange for, at de slet ikke er klar over", siger Stina Rosenborg.