Det skal gøres obligatorisk, at elever i 7.-8. klasse har et praktisk-musisk valgfag, lyder det fra fire fagfaglige foreninger.
Foto: FatCamera/istock
Foreninger for de praktiske fag laver fælles udspil inden ny parathedsvurdering
Alle elever skal have minimum ét praktisk-musisk fag i udskolingen, og faget skal gøres til et prøvefag. Sådan lyder et fælles udspil for organisationerne bag folkeskolens fire praktiskmusiske fag.
Foreningernes forslag til nytvejledende timetal
Billedkunst og musik: 2 lektioner om ugen i 1.-6. klasse
H&D: 1 lektion om ugen i 1.-3. klasse og 2 lektioner i 4.-6.klasse
Madkundskab: 1 lektion om ugen i 1.-3. klasse og 2 lektioner i4-6 klasse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når eleverne skal vurderes uddannelsesparate eller ej i 8. klasse, skal de fremover også vurderes på deres praktiskfaglige kompetencer. Sådan lyder et lovforslag, som ventes vedtaget inden længe.
Forslaget har skabt debat om de praktiske fag i skolen. For som skemaerne ser ud i dag på mange skoler, risikerer lærerne at skulle vurdere elever, der slet ikke har nogle praktiske fag i 8. klasse.
Regeringen og DF indfører praktisk uddannelsesparathed
Derfor foreslår de fire faglige foreninger for fagene billedkunst, håndværk og design, musik og madkundskab at gøre det obligatorisk, at alle elever i 7. og 8. klasse skal vælge et af de fire fag som et toårigt valgfag.
Indfør prøve i 8. klasse
De fire foreninger mødtes i går, og forslaget har de nu sendt til Undervisningsudvalget på Christiansborg.
Foreningerne foreslår samtidig, at valgfaget bør afsluttes med en obligatorisk prøve. Kan det ikke lade sig gøre, foreslår de alternativt, at der laves en lodtrækning mellem de fire fag hvert år. Et princip, der kendes fra de øvrige udtrækningsprøver ved de afsluttende 9.- klasseprøver.
Høring: Praksisfaglig vurdering kan stjæle lærernes tid
"Der er så meget, der skal nås i 9. klasse, så prøven kan ligge på 8. klassetrin. Fordelen er så også, at eleverne så kan trække på deres erfaringer, når de skal lave deres projektopgave i 9. klasse, så der bliver langt bedre muligheder for at integrere noget praktisk-musik i deres opgaver", forklarer formand for foreningen Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen.
Ønsker flere timer i 1.-6. klasse
De fire foreninger foreslår også, at de vejledende timetal for fagene bliver opjusteret, så alle elever får mindst to lektioner om ugen i de fire tage fra 1.-6. klasse.
Og for at gøre plads til flere timer i de fire fag foreslår foreningerne, at timerne bliver taget den understøttende undervisning.
Bred opbakning trods kras kritik af praktisk parathedsvurdering
Reglerne for den nye uddannelsesparathedsvurdering ventes at træde i kraft fra næste skoleår. I de foreløbige bemærkninger til lovsforslaget lyder det, at tilføjelsen til vurderingen blandt andet er til for "at udfordre nogle af de elever, som alene har været orienteret mod gymnasiale uddannelser".
Det fremgår desuden, at elever, som normalt vil vurderes uddannelsesparate på baggrund af de hidtidige kriterier ikke vil kunne erklæres uegnet på baggrund af deres praksisfaglige evner.
Det fremgår desuden, at de nye vurderingskriterier kun "i helt marginalt omfang" forventes at øge antallet af uddannelsesparate.
Lærernes råd: Sådan får vi plads til det praktiske i udskolingen
På charmeoffensiv siden november
Som formand for Danmarks Billedkunstlærere har Lykke Andersen siden november haft møder med forligspartiernes undervisningsordfører og ministeren om at gøre billedkunst til et obligatorisk valgfag i udskolingen.
"Vi startede med et møde med ministeren i november, og vi har haft det sidste møde med en af ordførerne den 31. januar. De har alle været positive overfor vores forslag, men ingen af dem kan love os guld og grønne skove", siger hun.
Foreningen også tidligere på året sendt et brev til undervisningsudvalget med overskriften.
'HUSK Billedkunst er et nødvendigt praktisk, kreativt og digitalt dannelsesfag i hele skoleforløbet'.
Lykke Andersen har også skrevet et blogindlæg de fire foreningers fælles udspil. Læs bloggen her:
Blog: Styrk de praktiskmusiske fag - et udspil fra de faglige foreninger Billedkunst, Madkundskab, Musik og Håndværk og Design