En dag med graffiti gav gnist i øjnene: Som lærer er håbet altid at prøve noget af, "de kan lykkes med"
Efter at have oplevet stigende mistrivsel blandt skolens ældste elever har Bredagerskolen valgt at sætte mere fokus på trivsel. Skolen havde derfor inviteret en graffitikunstner med over 67.000 følgere til at lave en workshop med eleverne.
Ӂh, den er
fed, hvad skal den?” lyder det fra et par basketball-dunkende elever, da en
sølvfarvet trailer, der i virkeligheden er en ombygget, original togvogn fra
New Yorks subway, ruller inde på græsset.
Annonce:
Vi er på
Bredagerskolen i Jelling, og togvognen er fuld af graffitti-grej. Spraydåser, lærred,
masker og handsker til alle elever.
Foto: Magnus Karmark
53 af skolens 7.-9.-klasseelever og lærere har fået besøg af den anerkendte streetart- og
graffitikunstner Eske Touborg.
Det gør de, fordi skolen de
seneste år har oplevet øget mistrivsel i udskolingen, og derfor har skolen søsat et større trivselsprojekt med fokus på at understøtte elevernes udvikling fra børn til unge,
deres selvværd og fællesskabsforståelse.
Som en del af trivselsprojektet har skolens
ældste elever foreslået bestemte aktiviteter, og i dag skal denne gruppe på workshop
med streetart og graffiti, mens nogle af de øvrige elever i udskolingen laver keramik med en professionel keramiker og andre har korsang med musikere fra Vejle.
Annonce:
Inden
workshoppens begyndelse har eleverne forberedt sig. Og de ved derfor, at Eske
Touborg er et stort navn inden for graffiti og street art-miljøet.
”At han
kommer udefra med noget helt andet, end de er vant til, fanger dem og betyder,
at de gør sig umage”, siger deres lærer Pia Christiansen, som blandt andet underviser i dansk, samfundsfag og er læsevejleder.
Om at gøre sig umage
Eleverne
samler sig i kantinen, hvor Eske Touborg præsenterer sig. Han viser
eleverne de mere end 67.000 Instagramfølgere onlineplatform har.
Annonce:
”What!” lyder det rundtomkring. Pia
Christiansen mærker, at eleverne er benovede over at få besøg af en kunstner,
der kommer fra et helt andet miljø og lever et helt andet liv.
Eske Touborg er
godt klar over, at eleverne er fascinerede af miljøet og det forbudte omkring
graffiti og streetart. Derfor sætter han altid tidligt ord på, at jo, han har
også lavet ulovligt graffiti og tags på togvogne, men fandt ret hurtigt ud af,
at det at blive anerkendt som kunstner betød meget mere.
Og at det handler om
at gøre sig umage og at blive god til noget.
Foto: Magnus Karmark
Inden
spraydåser og lakerede krydsfinerplader kommer i spil, skal eleverne lave
blyantskitser på papir. Eske Touborg beder dem om at lave kruseduller på papir
uden at tænke for meget.
Annonce:
De tegner små
figurer, nogle skriver ord fx Unesco, genbrug, recycle, reuse. Andre laver en
skitse af den bogstabel, de har foran sig. Derefter beder han dem om at tegne
arme og ben på streger og kruseduller.
”Og så sker
der noget i hovederne på eleverne. De rykker sig, når de kommer væk fra det
hvide papir og forventninger om at tegne noget bestemt”, siger Eske Touborg.
De skal helst
ikke have for mange benspænd:
”Jeg
opfordrer eleverne til at tænke på kvantitet i stedet for kvalitet i idefasen. Der
er altid nogen, der siger ’jeg kan ikke finde ud af at tegne og male’. Så
spørger jeg: ’Har du øvet dig?’ Når de så siger nej, så siger jeg ’Så er det
ikke mærkeligt, at du er dårlig’”.
Annonce:
Bemærkningen gør ifølge Eske Touborg eleverne lidt paf og
sådan lidt ”sagde han lige det”?
Den form for kærligt og ærligt drilleri
oplever han skaber en form for fascination og åbning i eleverne.
”Det er et fantastisk moment, som vækker deres
nysgerrighed og gør, at de får lyst til udforske. Og så vil jer gerne vise dem,
at ord ikke er farlige. Det kommer an på, hvordan vi leverer dem”.
Mobiltelefoner til
inspiration
Når Eske Touborg er ude at undervise, arbejder han ud fra
filosofien om ”experience design”.
I stedet for at fremlægge hele processen for eleverne
sætter han dem blot i gang. Og til lærernes overraskelse er mobiltelefoner
tilladte på workshoppen.
Men kun til at finde inspiration. Noget som Eske Touborg
oplever, at der er ret god konsensus om.
Pia Christiansen fortæller, at den måtte de som lærere
lige sluge ”for the greater good”. En af pigerne ender alligevel på Snapchat og må stilfærdigt
mindes om aftalen.
Foto: Magnus Karmark
Eleverne sidder gruppevis, mens Eske Touborg nævner forskellige websites og søgeord.
De kan fx bruge ”graffiti alfabet” og ”street art” og tilføje ”cartoon”, når de
skal bruge figurer.
Han sætter
eleverne i gang med at tegne fem tilfældige ideer på 20 minutter. Og så er der
som regel en af ideerne, der er gode.
”Det løsner
dem op, og samtidig presser det dem lidt. Det er ikke noget, jeg siger til dem,
men på den her måde lærer eleverne om graffiti, imens de lærer om design thinking. Det er skjult læring i
at udvikle ideer”, forklarer han.
Grupper på
5-7 elever skal nu vælge én fælles skitse per gruppe.
”Her skal de
se deres skitser som en kollektiv idepulje og væk fra ’det er min ide’. Væk fra
individet. I skolen bliver alt målt og vejet, og kreativitet er ikke bare
individet, der shiner. Vi står på skuldrene af hinanden, og i kollektivet kan
vi skabe mere. Så kan vi altid øve os individuelt”, siger Eske Touborg og fortæller, at han ofte får at vide, at de sociale dynamikker ændrer sig
positivt under workshoppen.
Slip kontrollen
Efter
udvælgelsen af skitser er det tid at ryste dåserne. Eleverne står i en halvcirkel,
og Eske Touborg forklarer dem, at de kun skal ryste dåsen én gang, inden de
begynder, og at det kun er for at blande malingen i dåsen.
Foto: Magnus Karmark
Han viser dem
tre dyser, såkaldte caps i
forskellige tykkelser og instruerer dem i kun at holde dåsen 2-3 centimeter fra
pladen.
”Når man
maler, er det en balance mellem, hvor hurtigt man bevæger dåsen, og hvor meget
man trykker på dysen”, forklarer han og viser, at han bruger hele kroppen, når han
maler.
Store
kropsbevægelser for så er det nemmere at styre. Han viser også, hvordan eleverne
skal male deres skitse op på pladen med en lys grå, fordi sort er svær at
dække.
Han stiller
200 dåser frem sammen med handsker og partikelmasker til alle. En repræsentant
for hver gruppe vælger de tre første farver ud.
”De skal lære
at slippe kontrollen og tænke, at det går fint, når en anden vælger”, siger
han.
Alle går i
gang, og selvom det foregår udenfor, breder der sig en særlig sød duft af candyfloss
fra dåserne.
Der er ikke
mange spørgsmål. For de unge er gode til at minde hinanden om det, de har lært af
dagens gæst.
Eske, hvordan tænker du, at din workshop kan bruges i billedkunst?
”Den kan bruges til en enkelt faglig dag
eller som temauge, hvis man vil dykke ned i street art og graffiti som genre -
altså udtryksform, historie, samfundsperspektiv (hvordan det kommer fra en
undertrykt klasse i New York til nu at hænge på de største museer). Der er
mange forskellige retninger, man kan trække det i både billedkunst, dansk,
engelsk og historie”.
Om Eske Touborg
· Står
bag ”The Graffiti Bible”. En onlineplatform, hvor man kan lære graffiti. Har flere
end 67.000 følgere på Instagram og hjemmesiden www.graffitibible.com
· Dages workshop fra kl. 9:30-14 kostede 31.000 kroner, som skolen har fået fra Jelling Musikfestival-fonden. En workshop med vogn koster mellem 25-35.000 kr. alt efter længde, indhold og forberedelse.
· Selvlært
kunstner og street artist med baggrund i graffiti. Uddannet fra Kaospiloterne.
· Har
sin base i Aarhus
· Laver
streetart- og graffitikunst, underviser, projekter, udstillinger med mere
· www.esketoub.org
At være en del af noget
Ud over graffiti
på plader har Eske Touborg medtaget et kæmpe lærred på 2,10 x 4 meter, som han
spænder ud over den medbragte togvogn.
Med store
graffitibogstaver tegner han Bredagerskolen, og så er lærredet klar til, at
eleverne kan gå til og fra og tilføje farver, som de har lyst. Det fælles værk skal
hænge i skolens kantine.
For
udskolingslærer Pia Christiansen er fokus på trivslen. At alle har en særlig
dag sammen på tværs af klasserne.
”Eleverne kan
godt lide, når vi tager rammen væk fra dem for en dag. Så slapper de af. Nogle
af de elever, der til daglig er mere i opposition til skolen, de sænker
paraderne. For de har følelsen af at være en del af noget”.
Pia
Christiansen har været spændt på, hvordan eleverne ville tage imod at skulle
arbejde med nogle helt andre materialer.
”Jeg tænkte
på, om de tør. Og så at opleve dem få følelsen af, at det kunne vi godt. De er
så stolte af det, de har skabt sammen. Som lærer er mit håb at kunne præsentere
dem for noget, de kan lykkes med. Og at se dem få gnisten i øjnene”.
At gøre sig umage
Dagens sidste
punkt er kåringen af ”Dagens Maler”. Men modsat mange andre konkurrencer
handler det ikke om at være den bedste.
”Det er ikke
den, der er bedst, hurtigst eller har lavet det flotteste værk. Det er den, der
har gjort sig mest umage”, forklarer Eske Touborg og understreger:
”Det handler
om at rykke nogle grænser for individet – i fællesskab”.
Vinderen får en t-shirt med logo fra firmaet med spraydåserne og trækker straks
i t-shirten. Han fortæller stolt til lærerne, at han ikke vidste, ”at han kunne
sådan noget”.