Tre nye og to erfarne lærere er her til eftermiddag blevet
hædret for deres projekter på læreruddannelsen til Lærerprofession.dk’s prisfest
i København, som afholdes i et samarbejde mellem Danske Professionshøjskoler og
Fagbladet Folkeskolen.
Sanne Hjortshøj, som netop har færdiggjort sin læreruddannelse i
Silkeborg, vandt for årets
bedste bachelorprojekt, som hun har skrevet i billedkunst.
I projektet har hun haft en 1. klasse med på museum, hvor hun fik
dem til at genskabe former og figurer i Asger Jorns værker med deres kroppe,
før de arbejdede med dem i billedkunst. Pointen er, at børn tænker og handler
med kroppen.
”I en yderst velskrevet fremstilling af én undervisningssekvens
føres læseren legende let gennem en netop bevægende, men også teoretisk
velunderbygget og didaktisk sensitiv undersøgelse af elevernes møde med
kunsten. Imponerende og originalt”, lød det i dommerkomiteens motivation for at
hædre Sanne Hjortshøjs projekt som årets bedste bachelorprojekt.
Om Lærerprofession.dk
Årets bedste bachelor- og PD-projekter på læreruddannelsen kåres hvert år ved en stor prisfest arrangeret af lærerprofession.dk.
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Sanne Hjortshøj takkede for anerkendelsen og fortalte om sit
arbejde. Her fortalte hun, at eleverne
arbejdede med at tegne egne billeder med inspiration fra kunst på vægge.
Og det var her, at hun opdagede, at
bevægelse var en god måde at få eleverne til at reflektere over kunstens
komplekse billedsprog
”Jeg fandt ud af,
at det at være kropslig og arbejde med
bevægelsen har en særlig værdi, fordi vi oplever og sanser verden som en del af
os selv, i modsætning til at opleve det som noget adskilt. Eleverne åbner
opmærksomheden på rummet og hinanden og indgår i en flydende læringsproces”,
lød det fra en glad Sanne Hjortshøj.
Lærer og poetry-slammer Nikolaj Lind Holm overrakte prisen
på 10.000 kr. fra LB Foreningen og et boggavekort på 3.000 kr. fra Hans
Reitzels Forlag.
Andenprisen gik til Malene de Lemos, som
er nyuddannet lærer fra læreruddannelsen i Odense. Hun har i sit projekt undersøgt
betydningen af relationer i feedbacksamtaler mellem en dansklærer og
hendes elever i 8. klasse.
”Projektet er eksemplarisk i sin klare identifikation af et
problem, et stærkt undersøgelsesdesign og en sensitiv analyse”, hed det i
motivationen.
Hendes hovedfund er, at relationelle aspekter ved feedback
styrker elevernes motivation og faglige appetit, og det blev i motivationen beskrevet
som ”vigtig viden til inspiration for alle der underviser”.
Tredjeprisen gik til Lea Jeberg Slot fra
læreruddannelsen i Nørre Nissum, der har undersøgt matematikundervisning i 5.
klasse og den forandringsmodstand, man kan møde, når man vil introducere nye
undervisningsformer.
”Projektet er imponerende sikkert i design og reflekteret i
de metodiske valg, der understøtter formålet, og den etiske bevidsthed er høj”,
lød det i motivationen bag tredjepladsen.
Se Sanne Hjortshøjs takketale her:
Tydeligt rørt vinder blev hædret med to priser
Sanne Hjortshøj oplevede noget så imponerende at blive
hædret hele to gange på samme eftermiddag.
Hendes bachelorprojekt vandt nemlig også særprisen, som i en
treårig periode er blevet givet til projekter, der har haft fokus på skolens
dannelsesbidrag.
Det var en tydeligt rørt dobbeltvinder, der trådte op på scenen igen for at modtage sin anden pris.
Med den pris gik hun derfor fra prisfesten med yderligere 10.000
kr. fra LB Foreningen og et boggavekort på 1.000 kr. fra Hans Reitzels Forlag.
Se Sanne Hjortshøjs tale her. (Teksten fortsætter under videoen.)
Lærer vandt pris for sit fokus på overset sprogforstyrrelse
Lærerprofession.dk hylder ikke kun dimittenderne fra
læreruddannelsen, men også erfarne lærere, der vælger at videreuddanne sig med
en Pædagogisk Diplomuddannelse.
Her vandt Eva-Maria Glimberg, som til daglig underviser på
Hans Rømer Skolen i Aakirkeby for sit PD-projekt,
som har fokus på den oversete udviklingsmæssige sprogforstyrrelse DLD.
Projektet blev rost for at være teoretisk og analytisk stærkt,
og at projektet er ”indfølende og opmærksomt over for elevens behov”.
Det var en glad Eva-Maria Glimberg, der herefter tog ordet.
”DLD er en overraskende almindelig sproglig vanskelighed –
der sidder en til to elever i hver klasse med DLD”, sagde hun.
”Vi skal lære at tænke på muligheden for DLD, ligesom vi
tænker på muligheden for for eksempel ADHD. Men frem for alt skal lærere have større
forståelse for neurodiversiteten omkring os”, lød det videre fra Eva-Maria
Glimberg.
Hun fik overrakt førstepræmien på 10.000 kroner fra LB
Foreningen og et boggavekort fra Akademisk Forlag på 3000 kr. af formand for
Danske Skoleelever Marie Holt Hermansen.
Andenpræmien gik til matematikvejleder på Hedelyskolen i Greve Mette
Bjarning, som modtog 8000 kr. fra LB Foreningen og et boggavekort.
Bedste formidling gik til matematikvejleder
Og det var ikke den eneste
hæder, som Mette Bjarning gik fra prisfesten med. Hendes projekt om
undersøgende matematik vandt årets formidlingspris, der uddeles af Folkeskolen og består i et weekendophold for to sponseret af Sinatur Hotel & Konfernce.
”Hele PD-rapporten er skrevet på
almindeligt dansk, og jeg bliver som læser hjulpet med en decideret
læsevejledning, hvor skribenten forklarer, at hun bruger nogle begreber og
teorier med henblik på at etablere et begrebsapparat, der kan give hende som
vejleder og hendes kolleger på skolen et fælles sprog”, lød begrundelsen fra konstitueret
chefredaktør på Folkeskolen Karen Ravn.
Mette Bjarning og hendes kolleger har forsøgt at
implementere Brousseaus teori om ’fundamentale situationer’ uden at bruge tid
på at sætte sig ind i den. I stedet gik de direkte til matematikaktiviteten.
Resultatet var metervis af fingerstrikkede pølser – og tæt på ingen
undersøgende matematik. I projektet undersøger hun, hvorfor det gik galt, og
først her dykker hun ned Brousseau og udfolder teorien dér, hvor hun – og læseren
– får brug for den.
Årets bedst formidlede bachelorprojekt var Malene de Lemos’
projekt om feedback. Det handler om ord som ’anerkendelse’ og ’empati’, og det
er jo ord, som både bruges i dagligsproget og i mentaliseringsteorien. Der er overlap
imellem betydningerne, og begreberne er flertydige og komplekse at definere – men
det er Malene de Lemos bevidst om og sørger for at definere for læseren.
Læs mere om Malene de Lemos projekt om de relationelle
aspekt ved feedback i næste nummer af Folkeskolen.