Det, eleverne kommer til at miste, når de ikke længere får billedkunst i 1. klasse, er den kunstneriske tilgang - det ikke det samme at tegne i dansk, lyder det fra en dansk og billedkunstlærer.

Så er det slut med billedkunst i 1. klasse

Den nye folkeskoleaftale strøg lige igennem den politiske behandling. Samtlige partier stemte for, og ingen ville gå i brechen for at beholde billedkunst i 1. klasse, selv om Danmarks Billedkunstlærere gentagne gange har forklaret dem, hvor vigtig den ene time er. En dansk- og billedkunstlærer fortæller, hvorfor det på ingen måde er nok med dansktimer. 

Offentliggjort Sidst opdateret

Foreningen Danmarks Billedkunstlærere har kæmpet en indædt kamp for at få politikerne til at ændre holdning, siden et nyt folkeskoleudspil i marts i år bød på en fjernelse af den enlige time i faget, som eleverne hidtil har haft i 1. klasse. Lærerne har haft foretræde for både Undervisningsministeren, børne- og undervisningsudvalget og afleveret over 5000 underskrifter. De har skrevet glødende høringssvar og demonstreret ved flere lejligheder. 

Men i går fik kampen en ende, da samtlige partier torsdag stemte for den nye aftale. Dermed bliver der fra næste skoleår ingen billedkunsttimer i 1. klasse. 

”Billedkunst er det eneste praktiske fag i indskolingen. Det er her, de kan bruge det sprog, de er bedst til - de kan kommunikere via deres tegnefærdigheder. De elsker at komme i billedkunstlokalet, de er lykkelige, når de får en hobbykniv i hånden”, siger formand for foreningen Lykke Andersen. 

Hun er dybt skuffet over, at politikerne ikke har lyttet til deres henvendelser.

"I lyset af politikernes ønske om mere praktiskmusisk undervisning er det rystende, at man stjæler lektionen i billedkunst i 1.klasse, fjerner tre idrætstimer i udskolingen og en lektion i håndværk og design på mellemtrinnet og påberåber sig at have forøget den praktiskmusiske undervisning samlet set over et skoleforløb", siger hun.

Det hjælper ikke noget, at de tegner i dansk

Forklaringen fra politikerne har lydt, at der var afsat så få timer til faget på 1. klassetrin, at det var svært at sikre faglig fordybelse og solide lærer-elev-relationer. Og at "eleverne i indskolingen kan udforske deres kreativitet i andre fag som fx dansk".

Men det er ikke det samme at tegne i dansk som at have billedkunst, fortæller dansk- og billedkunstlærer på Tinglev Skole Mia Ryborg Beck.

"Det er rigtigt, at eleverne også tegner i dansk i indskolingen - vi laver foldebøger og tegner Vitello. Og de bliver bedt om at tegne biller i natur og teknik. Men det er en helt anden måde at arbejde på. Der tegner man hen mod et færdigt resultat. Det er ikke det, det handler om i billedkunst". 

Mie Ryborg Beck arbejder hårdt på at få de store elever til at være kreative og eksperimenterende. Det kommer meget mere naturligt for de små. Og det er netop det, der skal understøttes og udvikles helt fra starten af skolen. 

"Billedkunst handler om at eksperimentere, fordybe sig og udvikle egne ideer. Og om at lære de forskellige kunstarter og materialer at kende. Det er den kunstneriske tilgang - den får de på ingen måde i dansk".  

Opfordrer lærerne til at kæmpe videre lokalt 

Danmarks Billedkunstlærere opfordrer billedkunstlærerne til at kæmpe videre ved at foreslå deres skoleledere og skolebestyrelser, at man tager en lektion fra den nyindførte timebank, hvor timerne fra den understøttende undervisning fremover kan bruges mere fleksibelt.

"Eller man kan tage imod opfordringen fra Børne- og undervisningsministeriet, som selv opfordrer til, at eleverne kan udforske ”deres kreativitet i andre fag som fx dansk”. Med andre ord har de givet grønt lys til, at man rent faktisk kan øremærke fx to dansklektioner”, foreslår Lykke Andersen.