Anmeldelse

Skødesløse opgaver til årvågne elever

Velment materiale til højtbegavede børn i 1.-5. klasse lever desværre ikke helt op til sine gode intentioner. Ideen, forarbejdet, vidensgrundlaget er i orden, men indholdets kvalitet er svingende.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inklusion, differentiering og høje ambitioner om at møde den enkelte elev lige der, hvor læringspotentialet og lærelysten er størst, leverer boldene til det jongleringsnummer, lærere dagligt må forfine. Det er nødvendigt med nytænkning. "Udfordrende opgaver" falder derfor fint ind i hverdagen og dens udfordringer med at fodre lærelysten med de rigtige kalorier.

Fakta:

Titel: Udfordrende opgaver 1.-5. klasse

Forfatter: Kristine Telling Cadieux

Pris: 331

Sider: 100

Forlag: GeGe Forlag

Kristine Telling Cadieux har en solid baggrund og har derfor de bedste forudsætninger for at levere et brugbart materiale. Det ses tydeligt i materialets forord og indledning, hvor Cadieux fint beskriver udfordringen med ekstramaterialet til de elever, som tilegner sig ny viden hurtigere end de fleste. Materialets indledende afsnit gør på fornemste vis rede for, hvilke overvejelser der ligger bag materialet - og bør ligge bag, når man vælger ekstra opgaver til elever, som har brug for yderligere udfordring. Udsigten til endnu en million kedsommelige træningsopgaver virker i meget begrænset omfang appellerende, så der må nye ideer til. Mere udfordring, mere fantasi.

Materialet består af en bog med introduktion plus en række opgaver på tre forskellige niveauer. Opgaverne består af en beskrivelse af indhold og formål og en række arbejdsark. Derudover har materialet en lettilgængelig hjemmeside. På hjemmesiden finder man arbejdsark og forældrebreve, som informerer om opgaverne og instruerer forældrene i, hvordan de kan hjælpe eleven med løsningen. Alt i alt er formen på materialet god, den sikrer en overskuelighed og en tilgængelighed, som gør materialet forholdsvis let at bruge.

Inden jeg forholder mig til indholdet, bør jeg stå ved nogle grundantagelser, som har indflydelse på anmeldelsen. For det første er det en stor udfordring at stimulere de højtbegavede elever til at ønske at udvikle sig løbende - især når det skal ske, samtidig med at andre elever skal stimuleres til at bevare troen på, at de nok skal lære det hele, selvom det synes helt umuligt, og samtidig med at andre igen skal holdes til ilden og nurses og nudges, så de bliver ved med at gøre netop det, der forventes af dem. Alt sammen på vejen mod læring i et stimulerende og trygt og sjovt læringsmiljø. Der er stærkt brug for inspirerende materiale. Allerhelst i en form, som er næsten selvinstruerende. Der er ikke brug for flere bolde til lærerens jongleringsnummer, men gerne bolde, som eleverne selv kan spille med uden yderligere lærerstyring.

For det andet er skolen præget af en reform, som gjorde skoledagene længere, kravene til variationen i hverdagen mere omfattende - og absolut ikke behovet for lektier større. Det er herligt, hvis man kan producere opgaver, som giver eleverne lyst til at arbejde videre efter skole, men det er ikke et mål i sig selv, at det sker.

Tredje og sidste del af advarslen mod anmelderens forudfattede holdninger handler om forældreinddragelse. Det er dejligt med forældreengagement, når det sker på et niveau, hvor forældrene har mulighed for at være inddragede, uden at det udvikler sig til et deltidsjob at være lektiehjælper for sit barn.

Så det er altså på denne baggrund, at kritikken af "Udfordrende opgaver" her skal læses. For det første kræver mange af opgaverne i materialet en ret omfattende introduktion. Enten fordi det simpelthen er nødvendigt for forståelsen, eller fordi det er nødvendigt for, at opgaven kan leve op til målsætningen om at være udfordrende og stimulerende. Enkelte af opgaverne kræver specifik viden og træning, for at løsningen bliver af rimelig kvalitet. Således altså yderligere lærerstyring - en ekstra bold i jongleringsnummeret. Et eksempel: En af opgaverne beder eleven om at lave et tivoli. Eleven skal blandt andet overveje, hvor toiletterne skal være, og hvor man kan købe mad, slik og souvenirs. Det er jo forholdsvis kompliceret at styre folks indkøb, og det kræver måske lige en lille samtale om vores vaner, når vi er i forlystelsesparker, at forløse den - i øvrigt - glimrende, relevante og sjove opgave.

For det andet er nogle af opgaverne ikke anderledes end de opgaver, eleverne kender i forvejen, og lever således ikke op til målsætningen om at være nytænkende og appellerende. Et eksempel: Find et billede, skriv en historie - arbejd med handlingsbro eller berettermodel.

For det tredje stiller nogle af opgaverne så store krav til elevens familie, at de skal agere både materialecentral og didaktisk rådgivningscenter for eleven. Et eksempel: Undersøg, om man kan lægge 25 æg på en tallerken, uden at de triller ned. Igen en glimrende opgave, men det kræver jo lige, at der findes 25 æg i hjemmet, som man må bruge til et skoleeksperiment.

Der er fine, sjove, originale opgaver imellem. Opgaver, som er gennemtænkte og forholdsvis enkle, men ikke lette at udføre. Et eksempel: Lav en plakat eller en trailer for en film. Filmen skal være en efterfølger til din yndlingsfilm - for eksempel "Grusomme mig 5" eller "Ice Age 8". En lettilgængelig, enkel opgave med masser af udfordring og differentieringsmulighed hvad angår både tid, omfang og evalueringsmetoder.

Men en del af opgaverne fremstår som en brainstorm, hvor sorteringsarbejdet mangler. Det er en skam, for der er stærkt brug for opgaver til dygtige og potentielt ambitiøse elever. "Udfordrende opgaver" er inspirerende og brugbart, men ikke det kvalitetsløft af ekstraopgaverne, som materialet lover.