Lærer til lærer

“Aksel fra Jante”

Med afsæt i Aksel Sandemoses roman “En flygtning krydser sit spor” har børnehaveklasseleder Marianne Vangsgaard Torbensen og Kunst og Kulturformidler Mette Elimar Jensen fra Museum Mors udviklet et filosofisk arbejdsmateriale sammen med eleverne i 1. C på M. C. Holms Skole. Materialet stilles frit til rådighed for alle uddannelsesinstitutioner fra august 2018.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Jamen Mette, han skriver jo næsten kun ord! ”. Udbruddet kommer fra en elev i 1. C på M. C. Holms Skole på Mors. Klassen har besøg af Kunst og Kulturformidler Mette Elimar Jensen fra Museum Mors.

Siden 2016 har Mette, som er uddannet billedkunstner, arbejdet med en række grafiske værker med udgangspunkt i små lysende øjeblikke i Aksel Sandemoses roman ”En flygtning krydser sit spor”. Uden at vide det, kender de fleste romanen, for det er i den Janteloven står. I 2016 henvender Mette sig til forfatteren Knud Sørensen for at finde ud af, om det vil være en god ide at udvikle et projekt om Aksel Sandemose for børn og unge. Knud Sørensen er positiv og projektet bliver sat i søen.

I foråret 2018 går børnehaveklasseleder Marianne Vangsgaard Torbensen M. C. Holms Skole ind i projektet og sammen med eleverne fra 1. C udvikler de det filosofisk undervisningsmateriale ”Han skriver næsten kun ord” ud fra Mettes grafiske værker og Aksel Sandemoses tekster.

At undervisningsmaterialet er filosofisk hænger sammen med at Sandemoses forfatterskab er filosofisk og beskriver eksistentielle problematikker med afsæt i barnets verden. De tekster der er valgt handler om at glæde andre, ungdom kontra alderdom, fremtidsdrømme og det gode kontra det onde.

Når vi filosoferer sammen, giver vi plads til alle tanker og meninger. Det er ikke et spørgsmål om at svare rigtigt eller forkert. Når vi filosoferer er det lovligt at udtrykke alt. For at det filosofiske klasseværelse fungerer optimalt, forudsættes en grundliggende tillid mellem underviseren og eleverne.

”.. hvis man indser at viden i sig selv uendeligt skabes af mennesker for at forklare den verden vi lever i, da vil man være tilbøjelig til at lytte til andre mennesker og også børn for at finde mere tilfredsstillende og meningsfulde forklaringer end dem man selv har nu.”

At anvende filosofiske arbejdsmetoder er ikke at filosofere i den rendyrkede form, men at bruge nogle af de værktøjer filosofien stiller til rådighed for at åbne en samtale.

Denne dag medbringer Mette alle de bøger hun kan finde skrevet af Aksel Sandemose og stakken er høj. Eleverne ser også gamle billeder af Aksel Sandemose og finder ud af, at Aksel som barn boede i Nykøbing Mors. ”Jamen, hvor er han så død?”. Ja, se det har Mette og Marianne ikke helt styr på, men ved elevernes hjælp finder de svaret på internettet.

Gennem projektet arbejder eleverne med spørgsmål som: hvad er det største for dig i verden? De tegner og beskriver deres helt eget særlige sted, skriver egne barndomsminder og gør nyttige opfindelser – så som en kildre-maskine og et fly med rutsjebane.

I slutningen af projektet går klassen ud i byens gader og ser hvor Aksel gik i skole og hvor han boede som barn. På hans barndomshjem hænger der et støbejernsrelief med Janteloven. Spontant læser eleverne teksten op og snakker lidt om, at det ikke er så rar en tekst. De bliver hurtigt enige om, at deres egne klasseregler skal være positive. ”Det skal altså være en god tekst og ikke en dårlig!”

Klassen møder også forfatteren Knud Sørensen på turen og det er næsten ikke til at forstå at han har mødt Sandemose!! ”Jamen hvor gammel er du da, Knud?”, spurgte en af drengene:” Aksel er jo fra 1899!”

Det udviklede arbejdsmateriale består af et elevhefte og en lærervejledning. Elevheftet rummer 15 små tekster af Aksel Sandemose. Til alle teksterne er der et af Mettes billeder. Janteloven er også præsenteret, - og med den en arbejdsside hvor eleverne sammen kan lave deres egne klasseregler. Til hver tekst er der tilknyttet oversigt over tidsforbrug, før læsning, tekstbearbejdning, den filosofiske samtale og elevopgave.

Under udviklingen af materialet lavede børnene tegninger, tekster og opfindelser. Det blev til børnenes eget hefte “Mine Barndomsminder” og udstillingen “Han skriver næsten kun ord”.

Ved starten af projektet på Mors giver formanden for børne- og kulturudvalget i Morsø kommune Tore Müller, projektet følgende ord med på vejen: “Jeg tror på, at kunsten kan være katalysator for en ny og bedre forståelse af den verden, vi lever i. Jeg er specielt glad for projekter som det her, hvor vi tager vores børn alvorligt”. Ved samme lejlighed siger forfatteren Knud Sørensen om Mettes grafiske værker:” Du er i allerhøjeste grad en af dem, som gennem dine billeder er i stand til at få det alment menneskelige frem. Og et projekt som det her er utrolig nyttigt for at fortælle opvoksende generationer at Sandemose skrev for at skildre noget alment menneskeligt, og ikke for at hænge borgerne i Nykøbing ud”.

Udstillingerne kan ses i forbindelse med Kulturmødet på Mors 2018. På Morsø Folkebiblioteket vises Mette Elimar Jensen grafiske værker hele sensommeren 2018.

Projektet ”Aksel fra Jante” er et samarbejde mellem Museum Mors, Morsø Folkebibliotek, Frederikshavn Bibliotek, M. C. Holms Skole, GAIA Akademi i Randers, forfatterne Knud Sørensen og Bent Dupont.

MF Mogens Jensen er protektor for projektet.

Projektet er støttet af De Frie Kulturmidler i Morsø Kommune, Morsø Fonden, Nordea Fonden og Region Nordjylland.

Arbejdsmaterialet kan downloades her:

Skoletjenesten.dk

Museum Mors