Det er med tramp i græsset og bas-arm, når der er fredagsdisko på Holmeagerskolen i Greve.
Foto: Emilie Palm Olesen
Fredagsdisko giver energi
- og ro i timerne
På Holmeagerskolen i Greve er det blevet den helt store begivenhed, når bassen skrues op, og fodboldbanen bliver omdannet til dansegulv i det store frikvarter for alle elever.
Hvem siger, at en frossen fodboldbane ikke skulle kunne
udgøre et perfekt dansegulv?
På Holmeagerskolen i Greve har de i hvert fald bevist, at
det sagtens kan blive en succes at holde 'diskotek' i det store frikvarter,
som både små og store elever deltager i.
Hver første fredag i måneden bliver den store højttaler
hevet ud på græsset, musikken kobles på anlægget, og så bølger der ellers
sprøde beats ud i hele Greve og omegn.
Folkeskolen var med i marts. Lærer og initiativtager til
fredagsdisko Signe Adriansen står under den sparsomme forårssol omgivet af
danseparate elever, mens hun prøver at få teknikken til at virke. For hende er
fredagsdisko blevet en vigtig del af skolen, som giver elever gejst, glæde og
motivation.
”Det er vigtigt at få mere bevægelse ind i skolen, for vi
ved, at det
styrker læringen, og at børn bliver sundere og friskere af det. Og så har vi det bare virkelig sjovt. Det er fantastisk at se ens elever
blomstre op”, siger Signe Adriansen, der er klasselærer i 2.d.
Fællesskab uden for de vante rammer
Så snart bassen forplanter sig ud over skolen,
strømmer endnu flere elever i forskellige aldre til. De kigger på Signe
Adriansen, der fører an.
Numrene kommer altid i nogenlunde samme rækkefølge og med de
samme bevægelser, så eleverne ved, hvad de skal. Med flyverdragter og
vinterstøvler følger de Signe Adriansens koreografi, der er en blanding af
klassiske gymnastik-øvelser og mooves fra dansegulvet.
Signe Adriansen fik idéen til fredagsdisko, da skolen
voksede fra at være tosporet til tresporet. Mange elever kendte ikke
hinanden, og Signe Adriansen ønskede at lave en aktivitet, som kunne bringe eleverne på
skolen tættere sammen.
Signe Adriansens playliste på Spotify: Fredagsdisko
1. sang: Where did you go? af Jax Jones & MNEK
2. sang: Minion (remix) af Djmarkie
3. sang: Mega Giga MGP - MGP 2023
4. sang: Åh, Boogie woogie woogie af Mek Pek og Habbasutterne
5. sang: Gi' dem til mig (MGP 2023) af Gustav & Magne
6. sang: Det' bare tanker (MGP 2023) af Sophia
”Eleverne lærer hinanden at kende på tværs af klassetrin og årgange. Det giver smil og
glæde hos eleverne, som de tager med videre ind i undervisningslokalet. Alle
kan synge og danse med, også de generte eller dem, der ikke normalt bevæger sig
så meget”, siger hun.
Laura, Agnes og Vincent fra 2.d kommer altid til
fredagsdisko, for de elsker at have det sjovt med de andre og ”brænde krudt
af”.
”Det er sjovt at danse til musik i frikvarteret, især hvis
man har haft en dårlig dag”, siger Laura, og de andre nikker.
”Jeg kan godt lide at komme udenfor og lavet noget helt
andet end man plejer, og ikke bare være i klassen”, siger Agnes.
”Det kunne godt være
hver fredag”, bekræfter Vincent.
Skoleleder Leon Mitchell afviser ikke, at succesen kunne
udbredes til hver fredag. For ham er det en af fredagsdiskos styrker, at alle
elever er velkomne.
“Både de store og de små vil være med, og for mig er det
virkelig dejligt at se, at alle kan samles og have de samme forudsætninger.
Mange børn får ikke bevæget sig nok, og her kan alle få en succesoplevelse. Det
er en god måde at sende eleverne på weekend på”.
Dans giver ro
Selvom fredagsdisko primært frekventeres af indskolings- og
mellemtrinselever, kommer der også elever fra udskolingen og danser med.
Flere af de ældre forsøger at holde en ironisk distance til
danseriet, mens de alligevel ikke kan lade være med at groove med på
”Boogie woogie woogie”.
Selvom der er høj energi på fodboldbanen, er det utrolig
nemt at falde ned igen, når timerne går i gang, siger Laura fra 2.d:
”Man får ligesom brændt krudt af, og så kan man faktisk
koncentrere sig bedre i timerne”, siger Laura, der uden at vide det taler ind i
den forskning, der handler om, at bevægelse i hverdagen øger f.eks. børns
hukommelse og indlæring.
Det er også et vigtigt aspekt for Signe Adriansen:
”Glade elever er dem, der lærer bedst, og det synes jeg
virkelig, jeg kan mærke. Det gavner elevernes måde at tilegne sig ny viden og gør dem
bedre i stand til at udvikle sig både fagligt og socialt".