Det hersker to vidt forskellige virkeligheder af skolernes
økonomiske betingelser, alt efter om du spørger undervisningsministeren og flere
af partierne på Christiansborg, eller du spørger lærere, skoleledere og forældre.
Konsekvensen er, at skolens udfordringer vokser
sig større og større, fordi skolerne ikke har råd til at sætte de nødvendige
indsatser i gang.
Sådan lyder det fra formanden for Danmarks
Lærerforening, som i dag har lanceret et Skoleøkonomisk Forum, som udover lærerformanden selv består af 14 medlemmer med kendskab til folkeskolen og ikke mindst til kommunal økonomi.
”Vi diskuterer hele tiden økonomi, men den
økonomiske virkelighed, der findes på Christiansborg, hænger
slet ikke sammen med virkeligheden ude på skolerne. Det betyder, at man ikke får truffet tilstrækkeligt kvalificerede
politiske beslutninger, fordi de hviler på en virkelighedsopfattelse, der er
meget anderledes end den ude på skolerne”, siger Gordon Ørskov Madsen.
”Vi har en
minister, som siger, at vi aldrig har brugt flere penge på folkeskolen end nu,
men samtidig står elever, lærere, skoleledere og forældrene i en virkelighed,
hvor man ikke kan få pengene til at slå til, og hvor man ikke har råd til helt
nødvendige indsatser, der gør, at vi kan lykkes med at få alle elever med”,
siger han.
Der mangler samlede løsninger
Selvom der er talrige undersøgelser og analyser om folkeskolen, mangler der i dag "en samlet analyse og nogle samlede bud på, hvad vi gør ved det".
"For vi har diskuteret det her længe, og det er
også et tema ved de nuværende økonomiforhandlinger om kommunernes økonomi. Vi
har brug for et mere solidt grundlag at stå på som samfund, hvis vi skal lykkes
med folkeskolen", siger han.
Det er Danmarks Lærerforening, som har udvalgt medlemmerne
af det nye forum, og lærerformanden fortæller, at alle, foreningen har kontaktet,
har takket ja til at være med.
”Vi har kigget rundt i landskabet og så spurgt
nogen, der både har interesse for skolen og erfaringer med at få en
skoleøkonomi til at hænge sammen. Vi er også gået efter, at vi hver især kan noget
forskelligt. Det er en stærk gruppe med et højt vidensniveau, som i hvert fald
har forudsætningerne, der skal til for, at vi kan komme med noget kvalificeret”,
fortæller han.
Skal pege på investeringer - og hvordan pengene bruges mere effektivt
De 15 medlemmer har foreløbig mødtes en enkelt
gang, og ifølge lærerformanden er det meningen, at hele gruppen skal samles fysisk
hver anden eller tredje måned, men medlemmerne vil løbende indbyrdes udveksle ideer og
viden.
Håbet er, at det nye forum vil kunne udvikle konkrete løsningsforslag til at
skabe en bedre økonomi om skolen.
”Det er mit og også resten af gruppens håb, at vi
kan blive i stand til at pege på mulige løsninger og veje at gå, som man
politisk kan bruge, når der skal træffes beslutninger. Vi vil både kigge på investeringer
i folkeskolen, og hvordan vi brugerne pengene mere effektivt. For i dag bruger
vi i mange tilfælde slet
ikke pengene fornuftigt, når vi lader problemerne vokse sig så store, at de både menneskeligt og økonomisk er svære at finde løsninger på. Vi lykkes langt dårligere, fordi vi
ikke får sat indsatser i gang tidligt”, siger han.
Er det ambitionen, at det her forum vil gå samlet ud med løsningsforslag?
”Nu skal vi lige i
gang, og jeg synes, at vi er kommet godt i gang. Jeg håber, at vi kan komme med
nogle økonomiske løsninger. Men vi skal også være loyale overfor det
her fælles projekt, vi har sat i gang. Vi kommer til at udtale os i fællesskab,
hvis vi er enige, men hvis ikke vi er enige, kan vi ikke jo ikke udtale os i
fællesskab”.
Hvor konkret håber du på, at jeres bud på
løsninger kommer til at blive?
”Hensigten er at præge den verden, vi er en del
af, så vi får en bedre folkeskole. Det kræver også, at vi bliver konkrete på
et tidspunkt. Hvor konkrete og enige vi kan blive, vil tiden vise, men vi er i
hvert fald kommet godt fra start, og der er en vilje til at prøve at blive
klogere i fællesskab, og at få den viden og ekspertise, vi hver især har, gjort
til fælles viden, der skal kunne gøre sig gældende ind i det politiske system og i
debatten om skolen”.
Hvor lang tid kan vi forvente, at der går, før vi
begynder at høre noget fra det her nye forum?
”Vi vil gerne arbejde grundigt og ordentligt, og
der findes ikke ret mange hurtige snuptagsløsninger, men jeg håber da, at vi i
løbet af nogle måneder vil kunne pege på noget. Men det må tiden vise”, siger han.
Har valgt første tema
Det er allerede besluttet, at det nye forums
første tema vil være at kigge på udfordringerne ved, at der bliver færre og færre penge til den almene undervisning, fordi der bruges flere og flere penge på specialundervisning.
Det nye forum består udover lærerformanden blandt
andet også af skoleledernes formand, to professorer i økonomi, cheføkonom i KL og formand for Danske Professionshøjskoler Per B.
Christensen, som især er kendt for at have stået i spidsen for Arbejdstidskommissionen, der stod bag anbefalinger frem mod forhandlingerne i
2020, som førte til, at lærerne igen fik en arbejdstidsaftale.
Listen af medlemmer tæller også Ellen Trane Nørby, der var undervisningsminister i
2015 og 2016, og som i dag er 2. viceborgmester Sønderborg Kommune.
Hvad tænker du, at hun fx kan bidrage med?
”Med hendes erfaringer som både
undervisningsminister og efterfølgende ordfører for området har hun erfaring
med at koble de politiske ambitioner med en økonomi. Og nu oplever hun det så ude
i en kommune. Så hun har nogle vigtige erfaringer”, siger han.
De 15 medlemmer
· Andreas
Rasch-Christensen, forsknings- og udviklingschef ved Via University College
· Anne
Vang, rektor på Københavns Professionshøjskole
· Claus
Hjortdal, formand for Skolelederforeningen
· Claus
Rosenkrands Olsen, uddannelseschef i Dansk Erhverv
· Ellen
Trane Nørby, fhv. undervisningsminister
· Gordon
Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening
· Klaus
Majgaard, rådgiver i offentlig ledelse og styring
· Martin
Østergaard, stadsdirektør i Aarhus Kommune
· Mikkel
Haarder, underdirektør i Dansk Industri
· Morten
Mandøe, cheføkonom i KL
· Nina
Smith, professor ved institut for Økonomi på Aarhus Universitet
· Per
B. Christensen, formand for Danske Professionshøjskoler
· Per
Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet.
· Pia
Gjellerup, direktør i Center for offentlig-privat innovation
· Torben
Tranæs, forskningsdirektør hos Vive