Bachelorprojekt

Der skal bygges bro mellem fagsprog og hverdagssprog

Pernille Kopp Lange og Mathilde Østergaard Petersen er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om hvordan man kan skabe en mere naturlig brug af elevernes fagsprog, ved at sammenkoble skoleviden og hverdagsviden.

Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Skive Peer Daugbjerg har indstillet Pernille Kopp Lange og Mathilde Østergaard Petersen til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:

"Projektet og opgaven er helstøbt med en præcis anvendelse af en velvalgt og velargumenteret undersøgelsesmetode til at afdække både elevernes og lærernes perspektiver på udvikling af fagsprog i biologi gennem arbejdet med modeller.

Forfatternes undersøgelser i deres praktikkontekster bidrager til en empirinær analyse – som desuden viser en sikker brug af de udvalgte analysebegreber. Undersøgelsen peger på vigtigheden af, at eleverne får mulighed for at benytte deres fagsprog, og hvordan modeller kan være med til at stilladsere brugen af fagsprog. Projektet peger også på vigtigheden af, at lærerne bør være opmærksomme på differentieringsmuligheder for elevernes deltagelse i udviklingen af fagsprog - ligesom projektet gør opmærksom på, at flere målkategorier kan være integreret i arbejdet i form af såvel udviklings- som præstationsorienterede mål.

Vi vil lade forfatterne selv tale med dette citat:

”Gennemsigtighed med målsætningen om fagsprogsudvikling kan være en måde at skabe en sammenkobling på. Brobygningen kan dog blive begrænset af elevernes parallelindlæring, eftersom dette giver en ekstra opgave med at bygge bro mellem deres skoleviden og hverdagsviden. Bliver der skabt en sammenhæng mellem deres brug af de to typer viden, kan elevernes fagsprog og hverdagssprog også sammenkobles. Herigennem kan skabes et mere naturligt brug af deres fagsprog.”

Pernille og Mathilde har i arbejdet med deres projekt undersøgt, hvilken betydning modeller har for elevernes sproglige udvikling i biologiundervisningen, og hvordan man som biologilærer kan arbejde med elevernes fagsprogsudvikling.

Hent projektet her:

Fagsprogsudvikling i biologi

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.