Bachelorprojekt

Sprog spiller en rolle i matematik

Ann Timm og Benedikte Lynderup er indstillet til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt om, hvordan man kan udvikle andetsprogselvers fagsprog i en 4. klasse.

Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Nørre Nissum Mikael Skånstrøm har indstillet Ann Timm og Benedikte Lynderup til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:

"De to studerende tager udgangspunkt i to modstridende udsagn - fra PISA etnisk og EVA - omkring andet-sprogselevers mulighed for at deltage i matematikundervisningen: Matematik et særligt fag, når det kommer til sprog. Hvor alle fag anvender to betydningsskabende ressourcer i form af visuelle udtryk og verbalsprog (i både en mundtlig og skriftlig variant), så indeholder matematikfaget en tredje ressource til at skabe betydning: symbolsproget. De to studerende kommer med et bud på, hvordan andetsprogselever kan understøttes i deres faglige og sproglige udvikling til at klare sig bedre i matematik gennem Det Tænkende Klasserum"

I projektet undersøges der, hvordan udvalgte praksisser fra Det Tænkende Klasserum kan være med til at udvikle andetsprogselevers fagsprog på 4. årgang i matematik.

Hent projektet her:

Andetsprogselever i Det Tænkende Klasserum i matematik

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.