Bachelorprojekt
Sprog spiller en rolle i matematik
Ann Timm og Benedikte Lynderup er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om, hvordan man kan udvikle andetsprogselvers fagsprog i en 4. klasse.
Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Nørre Nissum Mikael Skånstrøm har indstillet Ann Timm og Benedikte Lynderup til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:
"De to studerende tager udgangspunkt i to modstridende udsagn - fra PISA etnisk og EVA -
omkring andet-sprogselevers mulighed for at deltage i matematikundervisningen:
Matematik et særligt fag, når det kommer til sprog. Hvor alle fag anvender to betydningsskabende ressourcer i form af visuelle udtryk og verbalsprog (i både en mundtlig og skriftlig variant), så indeholder matematikfaget en tredje ressource til at skabe betydning:
symbolsproget.
De to studerende kommer med et bud på, hvordan andetsprogselever kan understøttes i deres faglige og sproglige udvikling til at klare sig bedre i matematik gennem Det Tænkende Klasserum"
I projektet undersøges der, hvordan udvalgte praksisser fra Det Tænkende Klasserum kan være med til at udvikle
andetsprogselevers fagsprog på 4. årgang i matematik.
Hent projektet her:
Andetsprogselever i Det Tænkende
Klasserum i matematik
Særpris: Sprog i skolen – skolens sprog
Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er
nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i
uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog;
sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk
udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større
sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse
sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris
som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og
skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres
sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har
elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for
skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være
klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som
andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre
fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab
eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte
sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.