Singapore har i flere år har været det land, hvor
skoleelever klarer sig bedst i matematik. Men hvordan er deres undervisning
anderledes, fra det vi kender til i Danmark?
Det spørgsmål beskæftiger Julie
Klausholt og Line Sandholm sig med i deres professionsbachelorprojekt fra
læreruddannelsen i Aarhus, Via UC.
I Singapore-matematik tager man udgangspunkt i
forskeres anbefalinger indenfor matematik, blandt andet med fokus på konkrete
materialer, skriver Julie Klausholt og Line Sandholm.
Forskning viser nemlig,
at brug af repræsentationsformer i undervisningen kan være med til at
understøtte elevernes forståelse. Det er ikke nyt i Danmark, hvor man for eksempel
flittigt bruger det konkrete materiale centicubes.
Men det er især i de mindre
klasser, at sådanne materialer spiller en central rolle, og i løbet af de to
lærerstuderendes praktikker har det undret dem, at det ikke fortsætter med at
være en central del af undervisningen gennem hele skoleforløbet.
Særligt har de oplevet manglende muligheder og
inspiration til at inddrage repræsentationsformer i forhold til algebra, som
mange elever har svært ved at forstå på grund af brugen af bogstaver og symboler.
Deres undersøgelse tager derfor udgangspunkt i problemformuleringen:
”Hvordan arbejder man med repræsentationer i
Singapore-matematik, og hvilke kvaliteter fra dette kan anvendes i udviklingen
af et konkret materiale til ligninger, målrettet til danske elever i
udskolingen?”
Singapore-matematik
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Line Sandholm og Julie Klausholt skriver, at
Singapore-matematik er kendetegnet ved, at mange af aktiviteterne i
undervisningsbøgerne bærer præg af en tilgang, hvor elever går fra det
konkrete over det visuelle til det abstrakte.
Tilgangen er baseret på den
amerikanske psykolog og forsker Jerome Bruners trestadieteori, der beskriver
repræsentationer på tre forskellige måder og er rettet mod børns kognitive
udvikling. Bruner betegner de tre former: enaktiv, ikonisk og symbolsk. Den
enaktive repræsentation er kendetegnet ved at være handlingspræget.
Den
ikoniske kommer til udtryk gennem billeder, og den symbolske er karakteriseret
ved ord eller sprog.
”I en matematikkontekst kan repræsentationerne bruges til
at skabe en progression i undervisningen, hvor man starter med den enaktive
repræsentation, derefter den visuelle, for til sidst at arbejde med den
symbolske repræsentation”, skriver Line Sandholm og Julie Klausholt.
Konkrete materialer definerer de som ”et fysisk
materiale, som eleverne kan anvende til at konkretisere matematikken ved brug af
flere sanser, så de kan opnå forståelse for matematikkens abstrakte natur”.
Arbejdet
med det konkrete skal altså give eleverne større forståelse af matematikken,
og det betyder også, ”at man ikke kan erstatte det konkrete med tegninger og
billeder, da det ikke er noget, man kan sanse og manipulere med”.
Analyse af T-MAT
For at finde inspiration til selv at designe et
konkret materiale til undervisning i ligninger i udskolingen har Julie
Klausholt og Line Sandhold gennemført en diskursanalyse af undervisningsmaterialet
”T-MAT”, som bygger på grundprincipperne fra Singapore, og som netop handler om
ligninger.
De konkluderer, at materialet følger Bruners teori
om, at repræsentationerne skal være med til at skabe progression fra det konkrete
til det abstrakte. I et tema, ”der omhandler ligningsløsning - uformelle
metoder, består hele første modul af at arbejde med konkrete materialer samt
tallinjen. Her indgår der fem aktiviteter, hvor de konkrete materialer er i
spil. Der bruges centicubes, tallinjer, tændstikker og lodvægte til at løse
ligningerne”, skriver de.
Derudover finder de frem til, at der også indgår et
abstrakt element i de konkrete opgaver, ”fordi eleverne skal skrive den ligning
ned, de har symboliseret med centicubes eller lignende. I opgaverne med
tallinjen og en vægt bliver det også tydeligt at den visuelle repræsentation
er i spil, eftersom repræsentationerne også indgår som billeder. Så selvom
opgaverne er symboliseret som konkrete, indeholder de flere repræsentationer,
hvor der er mulighed for progression i opgaverne”.
Ligningsbrættet
Line Sandhold og Julie Klausholt beskriver deres proces med designet af
”ligningsbrættet”, et konkret materiale til undervisningen i udskolingen.
De
brainstormede på ideer, herunder ”anvendelsen af en tallinje, brug af
centicubes, Cuisenaire-brikker og blokmodellen var nogle af flere idéer, der
kom i spil”.
De tog udgangspunkt i to ideer; ”en tidslinje med brug af
centicubes og to rektangler med centicubes, der skulle beskrive hver sin side
af ligningen”, og de kom ”frem til, at der var størst potentiale i at arbejde
videre med rektangler med centicubes”.
I processen fandt de også ud af, at
brættet ikke ville kunne løse alle former for ligninger, derfor valgte de at
fokusere på ligninger med positive og negative tal. Det færdige materiale
”Ligningsbrættet” består af et bræt udformet i træ med 10 x10 kvadratiske
felter, en snor, der udgør lighedstegnet i ligningen og centicubes i
forskellige farver.
Julie Klausholt og Line Sandholm afprøvede materialet i en 7. klasse for at
undersøge, om eleverne oplevede, at brættet kunne give bedre forståelse for
ligninger. ”Generelt fremhæver eleverne i forklaringen af, hvorfor de lettere
kan forstå opgaverne, når de anvender materialet, at de kan “se det for
sig””, skriver de.
”Man kan se det sådan lidt bedre. Sådan at man kan rykke rundt og alt det
der”, sagde en elev om brættet. En anden elev: ”Det er også nemmere at kunne
se det for sig, når de ligger på brikkerne, end hvis det bare er tal på et
papir, eller det ligger op i hovedet”.
En tredje elev gav udtryk for, at brættet virkede motiverede: “Det er bare
sådan lidt sjovere”. Det kan hænge sammen med, at arbejdet med konkrete
materialer særligt hos nogle elever kan virke motiverede, fordi de har en
taktil præference, skriver Line Sandholm og Julie Klausholt.
”Samlet set viser det sig, at eleverne ser det som en fordel at arbejde med
et konkret materiale frem for på det abstrakte niveau. Eleverne giver udtryk
for, at det er lettere at se det for sig og danner formodentlig mentale
billeder ud fra arbejdet med konkrete materialer”.