Elevers forestilling om matematik er af central
betydning i forhold til motivation og forudsætninger for at få noget ud
af undervisningen, skriver Jonas Muff Weber i sit professionsbachelorprojekt fra
læreruddannelsen i Nørre Nissum ved Via UC.
Undersøgelser viser, at elever, der ser matematik
som en samling regler og bestemte fremgangsmåder, har sværere vilkår for at opleve
glæden ved faget. ”Anskues faget derimod som dynamisk og relaterbart, medfører
dette højere faglige præstationer og bidrager til en positiv selvopfattelse”,
skriver han.
Matematik er et fag, der for mange kan fremkalde
nervøsitet. ”Gentagende negative erfaringer med faget kan have en
selvforstærkende effekt og derved også en betydning for elevens potentielle
udbytte af undervisningen”. I de tilfælde hvor eleven ikke oplever at kunne
indfri de mål, der stilles, kan det medføre, at eleven trækker sig. På den
måde forværres mulighederne for eleven, og det kan bidrage negative
forestillinger om, at matematik ikke er relevant for ham eller hende.
Jonas Weber er derfor optaget af at undersøge,
”hvilke faktorer, der spiller ind på elevernes syn på matematikfaget, hvad
man som lærer kan gøre for at åbne elevernes øjne for fagets relevans og
hvilke situationer i undervisningen, der kan påvirke elevernes forestilling om
faget matematik i en positiv, eller negativ retning”. Hans problemformulering
lyder:
”Hvordan påvirker elevernes matematikrelaterede
beliefs i udskolingen deres deltagelse i matematikfaget, og hvordan kan læreren
tilrettelægge undervisning, der tager højde for dette?”
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Matematikrelaterede ”beliefs”
Jonas Weber har gennem spørgeskema og interview undersøgt to
forskellige 9.-klassers beliefs i forhold til matematik. De to klasser var
niveaudelte, hvor den ene klasse havde niveau ”høj” og den anden ”mellem”.
Begrebet beliefs er centralt i projektet og handler om elevers holdning
og forestilling om matematikfaget. Jonas Weber refererer professor i
matematikdidaktik Uffe Thomas Jankvist, der beskriver forskellige parametre ved
elevers beliefs i forhold til matematik:
”Beliefs om matematikundervisningen” handler om
elevens generelle opfattelse af selve matematikken som fag, læringen i
matematik og hvordan undervisningen typisk foregår.
”Beliefs om selvet” handler om elevens tro på egne
evner og den faglige selvtillid. Ser eleven for eksempel faget som noget, der
handler om at tilegne sig en bestemt viden for at kunne regne opgaver hurtigst
muligt, så kan dette påvirke elevens tro på at kunne løse en opgave i en
negativ retning.
”Beliefs om den sociale kontekst” handler om de
sociale normer, der implicit og eksplicit er gældende i klassen, herunder
lærerens og elevernes rolle og interaktionen.
Beliefs om selvet i 9. klasse
Spørgeskemabesvarelserne viser, at der er tydelig
forskel på elevernes holdninger til faget på de to hold. Eleverne på højniveau
beskriver faget som: ”spændende”, ”lærerigt” og ”interessant” og en elev
uddyber for eksempel: ”Mega fedt, når man lærer noget nyt”. Sammenligner man
disse besvarelser med de svar, niveau mellem har givet, så har disse svar en
anden karakter, skriver Jonas Weber. Eleverne på dette hold bruger ord som:
”Usikkerhed”, ”frygt”, ”udfordrende”, ”tidtagende”, ”træls” og ”okay”.
Besvarelserne fra eleverne på højniveau vidner om,
at ”elevernes beliefs om selvet er præget af en vis faglig selvtillid”. I et
efterfølgende interview med en af eleverne fra dette hold sagde en elev: ”Det
har altid været et fedt fag, fordi man lærer noget nyt tit”. Udtalelsen
bekræfter det positive selvbillede og en høj faglig selvtillid – og desuden er
udtalelsen også udtryk for et growt mindset, som Jonas Weber skriver, er
kendetegnet ved, ”at eleven ikke begrænser sig selv i opfattelsen af, hvad han
eller hun kan lære”.
Hvordan hjernen tænker
Selvom der i klassen med mellemniveau også findes
enkelte elever, der beskriver faget som motiverende og meningsgivende, ”er det
overordnede billede, at matematikfaget i et større omfang giver anledning til
frustration og opgivenhed”.
En elev fra denne klasse fortalte: ”Matematik er et
fag, jeg er meget usikker i, derfor frygter jeg meget undervisningen”. Her ses
en elev, ”hvor de beliefs eleven har dannet i løbet af skoletiden er præget af
en lav self efficacy og et dårligt fagligt selvbillede”, konkluderer Jonas
Weber. Derudover fortæller eleven om sine forventninger til undervisningen:
”Hmm, jeg forventer, eller jeg håber på, at jeg lærer noget, men jeg
forventer også sådan, at jeg hurtigt kan miste fokus. Jeg tror bare det
kommer an på hvordan ens hjerne tænker”.
Det tyder på, at eleven har manglende
tiltro til egne evner - og at faget ikke er for hende, og det ”peger i retning
af et fixed mindset, der potentielt kan påvirke hendes akademiske
præstationer, da hun har et fastlåst billede af, hvad hun kan lære”, skriver
Jonas Weber.
Er matematik for alle?
Interviewet med to elever fra hver klasse om deres
syn på matematik viser også forskel på fagsynet. Eleven fra højniveau gav flere
gange udtryk for at opleve at kunne bruge matematik til noget, og til spørgsmålet om, hvordan hun ville
beskrive faget, svarede hun: ”Fedt, men
det er også sort på hvidt, at du skal regne det her og det her ud. Der er ét
facit, og det, synes jeg, gør det nemmere nogle gange”.
Udtalelsen viser, at eleven har en procesorienteret
forståelse, hvor faget ses som sammenhængende og anvendelig. Den anden elev fra
mellemniveauet beskrev matematik som: ”Svært … Jeg tror bare det kommer an på,
hvordan ens hjerne tænker”. Det vidner om en opfattelse af, ”at matematik ikke
er for hende”, og eleven bekræfter ”den fiktive forestilling om, at det at
kunne matematik er forbeholdt en bestemt gruppe, og ikke er noget alle kan lære”.
Jonas Muff Weber skriver, at hans ambition med
projektet er, ”at læreren i højere grad skaber en bevidsthed om, hvilken
oplevelse eleverne har af matematikfaget med afsæt i deres beliefs, hvordan de
kan påvirke deres deltagelse, og hvilke redskaber læreren kan benytte sig af
for at påvirke deres billede af matematikfaget i en mere positiv og anvendelig
retning”.
Han mener, at læreren må være nysgerrig og
opsøgende i forhold til elevernes forestillinger og holdninger til faget og
forsøge at skabe rammerne for ”et inviterende læringsfællesskab med højt til
loftet”. Blandt andet foreslår han, at man kan udfordre elevernes ”forståelse
af matematik som resultatorienteret, sort og hvidt og uden den store variation
i undervisningsformer” ved at sætte fokus på at arbejde undersøgende og med
åbne spørgsmål.
”Åbne spørgsmål handler om, at der ikke kun findes ét
bestemt svar til en opgave. På denne måde kan eleverne med negative beliefs
gives bedre deltagelsesforudsætninger, da svaret kan komme an på flere forhold
og samtidig giver eleven flere muligheder for at tage del i klassedialogen med
en mindre frygt for, hvad de andre tænker”.