Bachelorprojekt

En reflekterende tilgang til madvalg

Astrid Hedvig Borup Petersen er indstillet til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt om, hvordan en mere reflekterende tilgang til madvalg, kan have en positiv effekt på elevernes dannelse.

Lektor på læreruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole Helle Brønnum Carlsen har indstillet Astrid Hedvig Borup Petersen til Lærerprofession.dk for hendes bachelorprojekt med begrundelsen:

"Projektet indstilles til prisen for årets bedste bachelor, fordi den studerende med sin opgave formår at skrive et fremragende bachelorprojekt på et usædvanligt højt akademisk, forskningsunderbygget og selvstændigt niveau.

Den studerende sætter fokus på det mest essentielle i hele dannelsesprocessen i skolen – at træffe reflekterede valg. Her belyst gennem et af de mest grundlæggende og umiddelbare valg, nemlig valget af mad. Dette belyses ved interviews med tre undervisere der tydeligt dokumenterer forskel i forståelse af undervisningstilrettelæggelsens sammenhæng md æstetiske læreprocesser og dannelse.

Projektet fremstår som stærkt empirisk drevet, hvilket den studerende formår at begribe på et overlegent videnskabsteoretisk, metodisk og empirisk niveau. Teoretisk anvendes et velafbalanceret teoriapparat, som den studerende konsekvent argumenterer for anvendelsen af – også med selvstændig argumentation i didaktikken. Analytisk formår den studerende at jonglere mellem teori og empiri i en ualmindelig sikker symfoni."

I projektet undersøges der, hvordan kreative og æstetiske læreprocesser i madkundskab kan udvikle elevernes evne til at kunne træffe kritisk reflekterede madvalg og bidrage til dannelse.

Hent projektet her:

Reflekterede madvalg gennem æstetiske og kreative læreprocesser

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.