”At lære at ræsonnere i matematik anses som en af de vigtigste
kompetencer i matematikundervisningen, men ikke desto mindre anses det ikke som
en let opgave”.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Ovenstående citat fra adjunkt ved Syddansk Universitet Dorte Moeskær Larsen er
baggrunden for emnevalget i Katrine Darling Kristiansen og Carolina Andrea
Varnild Aagreens bachelorprojekt fra læreruddannelsen på Københavns
Professionshøjskole.
En måde at arbejde med ræsonnementer er gennem undersøgende undervisning. De
har derfor valgt at undersøge, hvilke potentialer en undersøgende tilgang har
på udviklingen af elevernes relationelle forståelse og evne til at ræsonnere.
Skal eleverne arbejde undersøgende, kræver det, at de får mulighed for at
formulere faglige spørgsmål, fastlægge manglende oplysninger, vende tingene på
hovedet, eksperimentere, strukturere, visualisere og i det hele taget være
matematikkreative og -nysgerrige, skriver de.
”Hvordan kan man som matematiklærer stilladsere undervisning med et særligt
fokus på udvikling af elevers ræsonnementskompetence”, spørger de i
problemformuleringen.
De kognitive krav
Relationel forståelse og evnen til at ræsonnere er tæt forbundne, da de begge
forudsætter, at eleven kan skabe sammenhæng mellem forskellige matematiske
koncepter, begreber og procedurer.
Katrine Darling og Carolina Aagreen har dog en forventning om, at matematiske
læremidler ofte indeholder opgaver med lave kognitive krav og dermed har fokus
på færdigheder og en instrumentel forståelse af matematik.
I projektet undersøger de derfor, om deres forventning gør sig gældende i ”Kolorit 8”, og
hvordan man som lærer kan højne de kognitive krav, så eleverne får mulighed for
at arbejde med deres ræsonnementer.
Ræsonnementskompetencen handler om at kunne følge og bedømme et matematisk
ræsonnement.
”Et matematisk ræsonnement er en kæde af argumenter, som er fremsat af andre,
enten på skrift eller i tale. Det handler om at vide og kunne forstå, hvad et
matematisk bevis er, og hvornår et matematisk ræsonnement udgør et bevis eller
ej. Kompetencen indebærer at kunne bedømme holdbarheden af matematiske
påstande, men også at kunne overbevise andre og ikke mindst sig selv om
gyldigheden af påstande”, skriver de.
Ud over Dorte Moeskær Larsen refererer Katrine Darling og Carolina Aagreen blandt
andet til lærebogsforfatter Pernille Pind og forsknings- og udviklingsprojektet
KiDM (Kvalitet i Dansk og Matematik).
Manglende stilladsering
Katrine Darling og Carolina Aagreens analyse af
”Kolorit 8” tager afsæt i kapitlet ”Geometriske eksperimenter”. Samme kapitel
er udgangspunktet for deres case fra praktikforløbet i en 8. klasse.
I deres
planlægning tilføjede de nogle spørgsmål og opgaver, som de mente stillede
højere krav til eleverne, så de kunne arbejde mod en mere relationel forståelse
hos eleverne.
Klassen skulle finde arealet af en trekant og fik oveni tillægsspørgsmålet med
ordlyden: ”Hvis trekantens sidelængder var dobbelt så lange, hvor stort ville
arealet så blive? Og hvad hvis sidelængderne var tre gange så lange?”
Derudover fik eleverne en mere udfordrende opgave, hvor de skulle finde arealet
af et blåt område, der var indtegnet i en firkant. For at løse opgaven skulle
de bruge deres viden om trekanter med samme grundlinje og samme højde samt
deres viden om, at et symbol med to parallelle streger på et linjestykke
indikerer, at alle sider med dette symbol har samme længde.
Efter 15 minutter blev gruppearbejdet stoppet, da ingen var nået frem til en
løsning. Resten af undervisningen blev brugt på at gennemgå, hvordan opgaven
kunne løses.
Ekstraopgaven var et ønske om at lade eleverne udvikle matematiske
ræsonnementer, men på grund af manglende stilladsering og den uvante
arbejdsform lykkedes det ikke at involvere eleverne i ræsonnerende virksomhed,
skriver de.
Brud på didaktisk kontakt
Katrine Darling og Carolina Aagreen konkluderer, at ”Kolorit 8” har en overvægt
af opgaver, der stiller lave kognitive krav til eleverne.
”Selvom vi som kommende folkeskolelærere ikke nødvendigvis skal benytte dette
bogsystem, finder vi det relevant at være opmærksomme på, hvordan man med få
greb, kan tilpasse opgaverne, så eleverne i højere grad kommer til at arbejde
med ræsonnementskompetencen”, skriver de.
Samtidig vurderer de, at arbejdet med relationel forståelse må prioriteres højt,
når man ønsker at styrke elevers ræsonnerende virksomhed.
”Med en solid, grundlæggende matematikforståelse, der bygger på instrumentelle
og relationelle elementer, vil man kunne bruge sin udenadslære hentet direkte
fra hukommelsen, sammen med refleksioner omkring sammenhænge og mulige
strategier. Sammen med en undersøgende praksis, hvor man lærer at diskutere,
argumentere og validere, kan dette bidrage til et bedre potentiale for
opbyggelsen af en god ræsonnementskompetence,” konkluderer de.
Som casen viser, er det ikke nok at lade eleverne arbejde med opgaver, som på
papiret er undersøgende eller giver anledning til en udvikling af ræsonnementskompetence.
”Lærerens stilladsering er altafgørende, for det læringsudbytte eleverne får ud
af arbejdet, og det er derfor en af lærerens vigtigste opgaver at kunne
identificere, hvori elevens behov for støtte ligger samt at kunne tilbyde en
passende stilladsering”, skriver Katrine Darling Kristiansen og Carolina Andrea
Varnild Aagreen i konklusionen.
Man skal samtidig være opmærksom på, hvordan eleverne tidligere har arbejdet i
matematik, da det kan have betydning for ”både de sociomatematiske normer i
klassen, klasserummets matematiske praksisser og den didaktiske kontakt”.
”Hvis eleverne primært har arbejdet med matematikken, som noget, der har et
rigtigt facit, og en ny lærer ønsker at praktisere en mere undersøgende
undervisning med henblik på at arbejde ræsonnerende, kan der opstå mange brud
på den didaktiske kontakt”, konkluderer de.