Debat
Bacheloropgave: Hvorfor fylder ”Natur- og Udeliv” ikke mere i idrætsundervisningen i folkeskolen?
Dette
spørgsmål er vi bl.a. i gang med at undersøge baggrunden for i vores
bacheloropgave på læreruddannelsen.
Vi er to lærerstuderende fra Københavns
Professionshøjskole på Nyelandsvej.
Undersøgelser
i folkeskolen viser, at dette indholdsområde nedprioriteres i den daglige idrætsundervisning.
Dette forholder vi os undrende overfor, i og med indholdsområdet er en del af
Fælles Mål. Samtidig påviser forskning, at ”natur- og udeliv” indeholder
mange dannelsesmæssige potentialer for eleverne, såsom bl.a. udvikling af deres
handlekompetence og natursyn. Derfor finder vi dette emne særligt relevant.
Vi
er nysgerrige på at undersøge, i hvilken grad ”natur- og udeliv”
integreres i idrætsundervisningen, herunder hvorfor/hvorfor ikke.
Til
at belyse dette, har vi udformet et
lille spørgeskema på nedenstående link, da vi gerne vil lave en lille statistik
over, i hvilken grad indholdsområdet er integreret i
idrætsundervisningen og dertilhørende eventuelle barrierer/udfordringer.
Spørgeskemaet tager max 5 minutter at besvare. Besvarelserne vil i opgaven
fremstå anonymt.
På forhånd tusind tak.
Online link til spørgeskemaet: https://www.survio.com/survey/d/V0P2E1E2V2X3C8H8S
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.