Bachelorprojekt

Historieundervisningen mangler ofte nuancer

Cecilie Boy Dehn og Lara Marwan Mustapha er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om, hvordan der i historieundervisningen ofte opbygges, i stedet for nedbrydes, fordomme.

Lektor på læreruddannelsen ved Professionshøjskolen Absalon har indstillet Cecilie Boy Dehn og Lara Marwan Mustapha til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:

"Projektet forholder sig til en vigtig lærerfaglig problemstilling.

Projektet er veldefineret, velundersøgt, dokumenteret og meget velskrevet.

Projektet er uhyre relevant og eksemplarisk til at håndtere ømtålelige og kontroversielle emner/temaer i en folkeskolesammenhæng.

Projektet peger på en række meget relevante og praksisnære dilemmaer og ambivalenser i forhold til Mellemøstkonflikten og det flerkulturelle klasserum.

Projektet har et stærkt praksisnært handleperspektiv.

Projektet er modigt.

Projektet blev overbevisende forsvaret, uddybet og nuanceret til den mundtlige eksamen."

I projektet undersøges der, hvorfor og hvordan der kan forekomme antisemitisme i folkeskolen. Derudover undersøges der også, hvordan man som historielærer kan tilrettelægge og udvikle en undervisning om Holocaust, som styrker alle elevers historiebevidsthed og identitet, når undervisningens primære sigte er at bidrage til at fjerne fordomme og som fordrer gensidig tolerance mellem eleverne.

Hent projektet her:

Antisemitisme i folkeskolen

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.