Det er ikke nødvendigvis undervisningen, den er gal med, når
eleverne sidst på formiddagen virker mindre koncentrerede, skriver Naya Louise
Lindkvist og Daniel Westergaard Hansen i deres professionsbachelorprojekt fra
læreruddannelsen i Odense ved UCL. Undersøgelser viser nemlig, at dårligt
indeklima og ophobning af CO2 påvirker
elevernes trivsel og indlæring.
Danske skoleelever bruger helt op mod 11.000 timer i
folkeskolen, hvilket svarer til 20 procent af deres vågne tid over en periode
på ti år. Derfor finder de to lærerstuderende det meget relevant at undersøge,
hvilken betydning CO2-indholdet i
klasserummet har - og hvordan dette kan kobles til lærernes didaktiske
refleksion.
”Hvordan har en systematisk dataindsamling
indvirkning på lærerens opmærksomhed på læringsmiljøet i klasserummet, og
hvorledes har dette betydning for den didaktiske refleksion”, spørger de i problemformuleringen.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Kun naturlig ventilation
Naya Lindkvist og Daniel Hansen skriver, at der er
juridiske krav til, hvor højt CO2 indhold må være i klasselokaler. Bekendtgørelse
om bygningsreglement 2018 foreskriver, at man skal sikre, ”at CO2-indholdet
ikke overstiger 1000 ppm (målingsenheden for CO2 - parts per million), hvis
luftkvaliteten skal opleves som tilfredsstillende”.
Tidligere undersøgelser af indeklima på skoler har
blandt andet resulteret i, at der er blevet udviklet en sensor, formet som en
sky, der skifter farve fra blå til rød, når CO2-indholdet stiger. På
den måde kan elever og lærere blive gjort opmærksomme på, at de skal lufte ud.
Men ikke alle skoler har råd til at investere i dyre tekniske udluftningssystemer,
så Naya Lindkvist og Daniel Hansen har undersøgt, hvordan det påvirker en
lærers didaktiske overvejelser, når hun bruger CO2-måleren
”Airtings Wawe” på sin smartphone. Skolen havde kun ”naturlig ventilation”,
altså ingen mekanisk ventilation i form af udsugning og indblæsning, og man
ved, at hele 69 procent af skoleklasser, der udelukkende har ”naturlig
ventilation”, har et for højt CO2 indhold på over 1000 pm. De to
lærerstuderendes hypotese var, at det ville have betydning for lærerens
undervisning.
23,27 procent for højt
I det indledende interview med læreren, gav hun
udtryk for, at CO2-måleren gjorde hende opmærksom på ”et aspekt af
læringsmiljøet, som hun ikke forinden har været bevidst om”. hun var overrasket
over, at der er krav i forhold til CO2 tal i klasserummet. “Jeg vidste heller ikke, at der fandtes
den regel med, at det ikke måtte komme over et tal”.
Læreren fik udleveret en guide, hvor hun over fire
dage skulle notere sine målinger, og hvad hun valgte at foretage sig i
klasserummet på baggrund af målingen – og hvorfor. Analysen af hendes målinger
viste, at den gennemsnitlige værdi af datasættet var 1232,71 ppm.
”Det kan derfor beregnes, at CO2-indholdet
er 232,71 ppm for højt, svarende til 23,27 procent, set i forhold til kravet om
maksimalt 1000 ppm i et klasserum”, skriver Naya Lindkvist og Daniel Hansen. CO2-indholdet må
derfor ses som værende en betydningsfuld forudsætning, der betinger lærerens
undervisning, og derfor har de analyseret, hvordan
læreren handler på baggrund af tallene.
Lærerens betingelser, betydninger og grunde
I analysen refererer de blandt andet til psykologiprofessor Charlotte Højholt, der bruger begreberne
betingelser, betydninger og grunde til at analysere ”de
bagvedliggende betingelsers indvirkning på lærerens forholdemåde og ageren i
klasserummet”.
Notaterne i guiden viste, at læreren handlede på
forhøjede CO2 tal ved at åbne vinduer og døre. Men det betød også,
at hun måtte tage stilling til brok fra elever, der syntes, det blev for koldt i
lokalet, fortæller Naya Lindkvist og Daniel Hansen.
”De var ved at skrive digte, og så kunne jeg se,
at tallene var for høje, men nu venter jeg altså lige lidt med at åbne, fordi
der var jo også nogle, der brokkede sig over, at det var koldt, når jeg
åbnede døren”, udtalte læreren.
Elevernes brok må ses som en betingelse, fordi læreren må
forholde sig til, ”hvorvidt hun handler ift. et fagfagligt perspektiv eller ud
fra læringsmiljøet herunder elevernes behov. Disse betingelser er af betydning
for Marias grunde til at handle, da hun er bevidst om, at CO2-indholdet
ikke må overskride 1000 ppm”, skriver de to lærerstuderende.
Øget bevidsthed
Læreren fortalte, at hun i nogle tilfælde handlede
proaktivt i forhold til målingerne af CO2.
”Jeg prøvede, altså hvis jeg så, at tallene var
lidt over 900, så gjorde jeg som regel noget dér, fordi jeg også oplevede,
at når den kom over 1000, så kunne der godt gå lang tid før, man kunne få
den ned under 1000”. Naya Lindkvist og Daniel Hansen skriver, at ”betingelserne
i denne sammenhæng omfatter hendes viden om CO2-indholdet og dets
indflydelse på læringsmiljøet, målerens tilstedeværelse i klasserummet og
hendes muligheder for at holde øje med måleren i undervisningen”.
Disse
betingelser påvirker lærerens handlemåde, fordi forudsætningerne for at
håndtere CO2-indholdet er bedre, når der handles proaktivt. ”Dette
tydeliggør, at Maria anerkender vigtigheden af at handle forebyggende ift.
indeklimaet, hvilket fører til, at hun udvikler grunde til at handle ud fra CO2-indholdet”,
konkluderer Naya Lindkvist og Daniel Hansen.
Både notaterne i guiden og interviewet med læreren
efter de fire dages målinger viser en ændring ”i hendes oplevelse af
klasserummet og hendes bevidsthed om læringsmiljøet efter introduktionen af CO2-måleren”,
skriver Naya Louise Lindkvist og Daniel Hansen. Blandt andet havde læreren noteret, hvordan hun bad to grupper arbejde
videre i et fællesrum, fordi CO2-tallet i klassen var helt oppe på
1761 ppm, og det viser, hvordan hun professionelt var i stand til at tilpasse
sin undervisningspraksis i situationen.
Herudover fortalte læreren, hvordan hun nu tænker
det ind i sin planlægning:
”Altså, jeg har tænkt meget over, at vi ikke har
et udluftningssystem i lokalet, så den eneste mulighed, der er for at få
noget ilt ind, er at åbne vinduer og døren. Så jeg synes da, at jeg tænker
mere over det med at få luftet ud, også i pauserne, så man er klar til at
undervisningen kan gå i gang, når klokken ringer”.