I januar 2023 fremsatte flere af Folketingets partier
et forslag om at gøre det obligatorisk at undervise om den krise, der opstod i
2005-2006, efter at Jyllands-Posten offentliggjorde en rækker karikaturtegninger
med den islamiske profet Muhammed. Det
er noget, der i høj grad deler vandene både blandt politikere, lærere og befolkningen
generelt.
Amanda Skovgaard Jørgensen oplevede på
læreruddannelsen meget forskellige holdninger til emnet:
”At spørgsmålet om karikaturkrisens plads på skoleskemaet deler vandene blev for mig tydeligt i
en debat med mine medstuderende. For nogle var det åbenlyst, at man
selvfølgelig skal inddrage karikaturkrisen (og for nogle, også tegningerne) i
sin undervisning, mens andre i højere grad havde forbehold eller deciderede
bekymringer”.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
I sit professionsbachelorprojekt fra Københavns
Professionshøjskole skriver hun, at der er mange forhold at tage stilling til,
når man skal planlægge og udføre undervisning i det nok mest kontroversielle
emne i dansk kontekst. Hvad hvis en elev - eller en forælder bliver stødt? Hvad
hvis eleverne bliver uvenner? Kan man som lærer komme til at fremstå som
racist? Kan man blive fyret? Eller kan det føre til deciderede dødstrusler?
Spørgsmålene er mange, skriver hun og mener, at man
som lærer må erkende, ”at der kan opstå en potentiel situation, hvor de
enkelte lærere er nødsaget til at forholde sig til, hvordan de vil undervise i karikaturkrisen i folkeskolen”.
Derfor
har hun i projektet blandt andet udformet sit eget undervisningsforløb med
udgangspunkt i problemformuleringen:
”Hvordan kan man ved brug af filosofisk dialog som
pædagogisk redskab bidrage til elevernes demokratiske dannelse gennem
undervisning, der tager udgangspunkt i karikaturkrisens temaer i
samfundsfaget?”
Demokratisk dannelse
Forslaget i Folketinget om at gøre karikaturkrisen
obligatorisk i folkeskolen var knyttet til historieundervisingen, men Amanda
Skovgaard finder det oplagt at bruge samfundsfaget til at undervise i krisens
temaer.
”At undervise i karikaturkrisens temaer bidrager først og fremmest til
elevernes forståelse for en politisk konflikt, der var betydelig i sin samtid,
som har sat spor i nutiden, og hvis tematikker bestemt vil blive ved med at
være relevante i fremtiden”.
Hun finder desuden, at undervisning i karikaturkrisens temaer kan være essentiel ”i forbindelse med at danne eleverne
til aktiv medleven i et demokratisk samfund, fordi den repræsenterer en
konflikt, de også vil møde i samfundet.
”De vil møde andre konflikter og
dilemmaer i samfundet, hvortil skolen - og samfundsfag - har en opgave i at
klæde eleverne på til at møde, tage stilling til og indgå i en konfliktfyldt
og mangesidet verden”, skriver hun.
Filosofisk dialog
Som en del af projektet har Amanda Skovgaard
undersøgt tilgængeligt undervisningsmateriale om krisen på Emu.dk, Gyldendal
Historie og Clio historiefaget.
Hun skriver, at forløbene har spørgsmål, der
skal få eleverne til at reflektere over ytringsfrihed og begrænsninger, men at der
også er fokus på konflikt, og at dette kan bidrage til en diskurs og
understregning af “os og dem”, som hun ikke finder hensigtsmæssig.
”Som alternativ til det tilgængelige
undervisningsmateriale om Karikaturkrisen, der er at finde online, har jeg
valgt at udarbejde et materiale, der i højere grad indtænker, hvordan man kan
klæde eleverne på, til at tale om, reflektere over og diskutere nok et af de
mest kontroversielle temaer i vor tid - uden at bidrage til yderligere konflikt
eller polarisering”.
En afgørende forskel på de tilgængelige materialer og
hendes er, at hun bruger filosofisk
dialog som omdrejningspunkt for den svære og vigtige samtale i arbejdet med karikaturkrisen.
Vægten er på, at eleverne i arbejdet med emnet filosoferer og får åbnet for nye
spørgsmål, undersøger tanker, ord og meninger – og læreren skal hjælpe dem i
udforskningen af emnet, men ikke dele sin mening.
Kontroversielle emner
Amanda
Skovgaard refererer til tre principper for undervisning i kontroversielle
emner; Beutelbach-konsensussen, som blev introduceret i Tyskland i 1976.
Principperne foreskriver, at undervisningen må:
1. Undgå
at overvælde eleven,
2. Behandle
kontroversielle emner som kontroversielle,
3. Vægte elevernes personlige interesser.
I udarbejdelsen undervisningsforløbet har hun blandt
andet lagt vægt på ikke at inddrage karikaturkrisen i første del af forløbet,
fordi hun mener, at krisen på mange måder er overvældende i sig selv.
”Den
ultimative overvældelse er selvfølgelig selve Muhammedtegningerne, som eleverne
blot med en googlesøgning kan finde. Dertil er der bestemt også voldsomme
billeder at finde i diverse tilgængelige undervisningsmaterialer, fx billedet
af muslimer, der brænder Dannebrog. At jeg i mit undervisningsmateriale har
valgt at eleverne først overordnet med opvarmningsøvelsen og senere med den
filosofiske dialog, beskæftiger sig med et emne, der er mindre voldsomt og
også tættere på elevernes livsverden, har netop til formål ikke at
overvælde eleven. At man ikke overvælder eleverne, er helt essentiel for at
eleven kan danne sin egen holdning, og at undervisningen ikke bidrager til
indoktrinering”, skriver hun.
Plads til nuancer
Amanda Skovgaard afprøvede sit forløb med filosofisk
dialog og Karikaturkrisen i en 8. klasse. I første del skulle eleverne
diskutere og forholde sig til en case ”Klamme homo”, hvor de skal forholde sig
til en konflikt, der har sit udgangspunkt i holdninger og fordomme omkring køn.
Eleverne diskuterer blandt spørgsmål som ”Er der noget, man ikke bør sige?”
”Hvordan bør man reagere, når man føler sig krænket?”, og ”Kan man være venner,
selvom man er uenige om noget?”
En af eleverne, som Amanda Skovgaard
interviewede efter forløbet udtalte, at det havde hjulpet hende at diskutere og
filosofere, inden selve karikaturkrisen blev introduceret.
”For det var sådan en hverdagsting på en
måde. Og noget nyt. Og det er Muhammedkrisen jo ikke som sådan”.
Amanda Skovgaard Jørgensen konkluderer på baggrund af
sit forløb, at den filosofiske dialog gav mulighed for at behandle karikaturkrisen nuanceret, fordi der i undervisningen blev skabt rum for ”mere fri samtale med plads til mange svar og nuancer”.