Bachelorprojekt
Kunstig intelligens som værktøj i engelskundervisningen
Anton Tinghøj Honoré og Jacob Stochholm Wæhrens er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om hvordan man ved hjælp af kunstig intelligens kan udvikle både elevers skriftlige kompetencer, men også lærerens undervisning i engelsk.
Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Aarhus Morten Gustenhoff har indstillet Anton Tinghøj Honoré og Jacob Stochholm Wæhrens til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt med begrundelsen:
"Projektet indstilles til prisen for årets
bachelor, fordi det med dybde og nuance giver indsigt i, hvordan SkoleGPT og
lignende redskaber kan udvikle elevers skriftlighed og lærerens
skriftlighedsundervisning i engelskfaget. Særligt frembringer samspillet mellem
de undersøgte elevtekster, elevernes interaktioner med SkoleGPT og elevernes
refleksioner i interviews rig mulighed for at forstå både proces og produkt i
arbejdet med kunstig intelligens i sprogundervisningen."
I arbejdet med projektet har de undersøgt om SkoleGPT kan bruges til at udvikle elevernes skriftlige kompetencer i engelskfaget, og i så fald i hvilket omfang det er muligt.
Projektet kan hentes her:
SkoleGPT i engelskundervisningen:
Et værktøj til at udvikle elevers skriftlige kompetencer?
Særpris: Sprog i skolen – skolens sprog
Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er
nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i
uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog;
sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk
udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større
sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse
sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris
som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og
skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres
sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har
elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for
skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være
klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som
andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre
fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab
eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte
sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.