Bachelorprojekt
Bachelor: Giv eleverne lyst til lyd
Birgitte Vestergård Frost er indstillet til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt om hvordan elevernes appetit på at lære nye sprog skal genvækkes gennem læren om udtale og lyd.
Adjunkt på læreruddannelsen ved Via UC i Aarhus Jane Poulsen har indstillet Birgitte Vestergård Frost til Lærerprofession.dk for hendes bachelorprojekt med begrundelsen:
"Projektet indstilles til prisen for årets bedste bachelor, fordi det beskæftiger sig med sprog og (identitets)dannelse på en måde, der både taler direkte og konkret ind i engelskfaget og i temaer, der knytter sig til ungdomsliv og problemstillinger i folkeskolen. Projektet undersøger muligheder i fonetik og æstetiske læreprocesser i.f.t. at nedbryde sprogbarrierer i engelsk og tager afsæt i forfatterens tydelige engagement i engelskfaget. Undersøgelse og resultater er godt formidlet og vedkommende for både fag, undervisere og lærerstuderende."
Projektet undersøger mere specifikt hvilke årsager der kan være til, at nogle udskolingselever oplever sprogbarrierer i engelsk, og om inddragelsen af fonetik gennem æstetiske læreprocesser kan være et didaktisk redskab til at nedbryde disse sprogbarrierer.
Projektet kan hentes her:
Lyst til lyd - Æstetisk fonetik
Særpris: Sprog i skolen – skolens sprog
Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er
nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i
uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog;
sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk
udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større
sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse
sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris
som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og
skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres
sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har
elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for
skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være
klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som
andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre
fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab
eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte
sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.