Bachelorprojekt

Bachelor: ChatGPT kan styrke lærerenes dømmekraft

Michelle Bang Nielsen er indstillet til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt om, hvordan man med en strategisk indsats kan drage stor fordel af implementeringen af ChatGPT.

Lektorer på læreruddannelsen ved Professionshøjskolen Absalon Merete Olsen og Søren Hattesen Balle har indstillet Michelle Bang Nielsen til Lærerprofession.dk for hendes bachelorprojekt med begrundelsen:

"Projektet indstilles til prisen for årets bedste bachelor, fordi det er en velargumenteret, velfunderet og velskrevet opgave med klare pointer i forhold til brugen af ChatGPT i lærerforberedelsen og elevernes motivation for mundtlig deltagelse i undervisningen. Opgaven formidler et overblik over kompleksiteten i forbindelse implementeringen af ChatGPT og TBLT i forberedelse og gennemførelse af engelskundervisningen i grundskolen. Opgavens innovative tænkning viser sig som en idérigdom med konkrete undervisningstiltag, men også i forhold til uddannelse og efteruddannelse af lærere."

Helt specifikt, så undersøger projektet, hvordan engelsklærere kan anvende ChatGPT som et værktøj til at understøtte deres forberedelse og udvikle undervisningsforløb, der understøtter en kommunikativ og task-based tilgang, og om denne anvendelse kan bidrage til at styrke elevernes mundtlige kommunikative færdigheder, motivation og aktive deltagelse i engelskundervisningen.

Hent projektet her:

Fra forberedelse til kommunikation: ChatGPT som værktøj til motiverende Task-Based engelskundervisning

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.