Der skal udvikles interkulturel undervisning, der tilgodeser elever med socialkognitive vanskeligheder, så de på lige fod med alle andre understøttes i at kunne indgå i et mangfoldigt, globalt samfund, skriver Joël Pascal Rombach og Sofie Lund.

Prisnomineret: Jöel og Sofie opfordrer engelsklærere til at arbejde med scenariedidaktik i specialklasser

Interkulturel læring, der er bygget op omkring scenarier, har potentiale til træning af socialkognitive færdigheder som en slags funktionel social læring, skriver Jöel Pascal Rombach og Sofie Lund i deres bachelorprojekt.

Offentliggjort Sidst opdateret

Specialundervisningen skal følge de samme regler for fag, timetal, kompetencemål, færdigheds- og vidensmål, afgangsprøver og test, som den almene undervisning. Samtidig skal elevernes socialpædagogiske udfordringer tilgodeses. 

Som engelsklærer må man derfor tage stilling til, hvordan elever med socialkognitive vanskeligheder kan udvikle deres sproglige og interkulturelle kompetencer, så de kan indgå i en verden præget af kulturmøder og det engelske sprog, skriver Jöel Pascal Rombach og Sofie Lund i deres bachelorprojekt fra læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Projektet er nomineret som et ud af ti til Lærerprofessionsprisen for årets bedste bachelorprojekt. 

I engelsk skal eleverne blandt andet ”have mulighed for at opbygge og kvalificere deres viden om verden som forudsætning for at udvikle ansvarlighed og handlekraft over for verdens mange problemer”. Her kan forestillingsevne, perspektivtagning og vurdering af strategier være i spil – blandt andet forestillingen om, hvordan tilværelsen ser ud for andre. 

Det kan være udfordrende for alle, men særligt hvis man har socialkognitive vanskeligheder. Det er derfor vigtigt, at der udvikles interkulturel undervisning, der tilgodeser elever med socialkognitive vanskeligheder, så de på lige fod med almenelever understøttes i at kunne indgå i et mangfoldigt, globalt samfund. 

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Med projektet undersøger Jöel Rombach og Sofie Lund derfor: ”Hvordan kan man som lærer inkorporere scenariedidaktik i engelskundervisningen i specialklasser, som en del af elevernes læring og udvikling af sociale og sproglige kompetencer/muligheder, og hvordan kan det støtte elevernes udvikling af interkulturel kompetence?”

Dilemmaer om flygtninge og immigranter 

For at blive klogere på problemformuleringen arrangerede Jöel Rombach og Sofie Lund tre besøg i en specialklasse på en specialskole i København. Her interviewede de klassens engelsklærer og afprøvede deres eget udviklede undervisningsforløb i to dobbeltlektioner med elever i 7., 8. og 9. klasse, der havde socialkognitive vanskeligheder i forskellige grader.

Første besøg var ren observation. De øvrige to gange gennemførte de et undervisningsforløb, hvor de kombinerede en scenariedidaktisk tilgang med forumspil. Første aktivitet var en fire-hjørne-øvelse, som de indledte med et scenarie med en konflikt mellem en syrisk-dansk flytning samt skoleelev og en forbipasserende fodgænger, der konfronterer flytningen. 

Eleverne skulle derefter forestille sig, at de var skoleeleven og tage stilling til, hvad de selv ville gøre. I hvert hjørne af klassen hang fire valgmuligheder med forskellige reaktioner, som eleverne kunne vælge imellem. Tre af hjørnerne var specifikke handlemuligheder, mens det fjerde var markeret med ’make up your own solution’. 

I en anden aktivitet blev eleverne inddelt i grupper á tre-fire elever. Hver gruppe fik en flip-flapper og fire dilemmakort, der alle handlede om migration og migranters rettigheder. Alle fire dilemmaer skulle gennemgås ved at bruge for- og imod-argumenter. 

I undervisningen arbejdede eleverne også med tema-relevante billeder, som de skulle matche med de fire dilemmakort. Derudover skulle de lave et forumspil ud fra et manuskript med inspiration til både replikker og forslag til non-verbale udtryk. 

Via en powerpoint forsøgte Jöel Rombach og Sofie Lund at give eleverne overblik, så de helt fra start vidste, hvad der skulle ske i løbet af undervisningen. Derudover gav de også en introduktion til scenariet, hvor de lavede en kort fremvisning, hvor de to spillede hver en karakter. 

Gensidig vekselvirkning

Projektet har to primære fokus; først og fremmest interkulturel læring, hvor elever får viden om verden, herunder problematikker, dilemmaer og konflikter, og at de bevidstgøres om forskellige perspektiver på verden. Desuden skal eleverne have en generel nysgerrighed og åbenhed over for andre leve- og tænkemåder, der varierer fra ens egen, som understøtter evnen til at sætte sig i andres sted følelsesmæssigt. 

Arbejdet lægger op til bearbejdning af nogle kerneudfordringerne inden for socialkognitive vanskeligheder. Der synes at være en form for gensidig vekselvirkning mellem interkulturel læring og arbejdet med socialkognitive funktioner, hvor arbejdet med de socialkognitive funktioner kan ligge implicit i arbejdet med interkulturel læring, skriver Jöel Rombach og Sofie Lund.

I undervisningsforløbet oplevede de, at ”implementering af konkrete, hverdagslige scenarier gennem scenariedidaktiske øvelser kan give anledning til at arbejde med sociale kompetencer, kulturmøder og samfundsmæssige problemstillinger.” Dog oplevede de også, at det kan være udfordrende, blandt andet på grund af forskellen i elevernes evne til at skifte perspektiv og tænke i alternative løsninger og strategier, skriver de i konklusionen. 

Derudover konkluderer de, at hvis man ønsker at bruge scenariedidaktik til at udvikle elevernes sociale, sproglige og interkulturelle kompetencer og muligheder, må man tage højde for deres forudsætninger og tilrettelægge undervisningen gennem blandt andet sproglig stilladsering, scenarier tæt på elevernes livsverden, så forestillingsevnen ikke udfordres for meget, og der skal være adgang til konkrete handlemuligheder i scenarierne. 

"Social læring kan fungere som en implicit del af engelskundervisning i specialklasser, der er bygget op omkring interkulturel læring med en scenariedidaktisk tilgang. Derigennem arbejdes der både med engelskfagligt indhold med fokus på sprog og interkulturalitet sideløbende med udviklingen af sociale funktioner og -kognition. Denne form for social læring kalder vi for funktionel social læring”, konkluderer Jöel Pascal Rombach og Sofie Lund. 

Læs projektet her:

Hvem af de nominerede, der modtager prisen for årets bedste bachelorprojekt, afsløres fredag den 15. november, hvor Lærerprofession.dk holder prisfest i København.