Bachelorprojekt

Mere dramaturgi i tyskundervisningen

Ingrid Staunstrup er indstillet til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt om hvordan læreren ved at gøre tyskundervisningen mere legende, kan skabe en større tryghed hos eleverne, når de skal deltage mundtligt.

Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Aarhus Juljana Gjata Hjorth Jacobsen har indstillet Ingrid Staunstrup til Lærerprofession.dk for hendes bachelorprojekt med begrundelsen:

"I sit spændende bachelorprojekt undersøger Ingrid grundigt og velbegrundet elevernes mundtlige deltagelse i tyskundervisningen fra både et elev- og lærerperspektiv og bidrager til en faglig definition af og diskussion om begrebet ’tryghed’. I sit arbejde kalder Ingrid på behovet for at skabe mere tryghed blandt tyskelever ved at læne sig op ad dramapædagogiske tilgange, der kan bane vejen for en omvending af den fejlkultur, der har koloniseret sprogfagene. I projektet skaber Ingrid spændende synteser på tværs af data, er velargumenteret, kohærent og forholder sig åbent og diskuterende til sin problemstilling til det sidste. Det er med stor begejstring, at jeg indstiller Ingrids projekt til prisen for årets bedste bachelor."

I sit arbejde med projektet har Ingrid undersøgt, hvordan mundtlig deltagelse i tyskundervisningen opleves hos udskolingselever, og hvilke tiltag gør tysklærere for at imødekomme mulige udfordringer i den forbindelse. Derudover undersøges der også, hvordan en dramapædagogisk tilgang kan understøtte elevernes tryghed ved mundtlig deltagelse på tysk.

Hent projektet her:

Tryghed ved mundtlig deltagelse i tyskundervisningen

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.