”Det var nice, at det var sådan noget, vi rent
faktisk kan bruge ud i det virkelige liv”.
Sådan oplevede en elev i 9. klasse et rollespil,
hvor klassen skulle optræde som deltagere på et fiktivt borgermøde om opførsel
af en vindmøllepark. Elevens oplevelse peger på, at det er vigtigt, at elever
oplever, at naturfag har relevans i deres eget liv, skriver Michael Breinholt
Christensen i sit professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Aarhus, Via
UC.
Hvis man vil undgå, at elever oplever
naturvidenskab som ”lidt kold og distanceret fra deres hverdag og øvrige
interesser”, kan det være nødvendigt med didaktiske greb, der stimulerer deres lyst
og interesse for naturfag. Det kan være ved at give dem æstetiske oplevelser og
plads til dialog og refleksion over, hvilken betydning naturen har for os, mener
han. Æstetiske og sanselige oplevelser skal hjælpe med at etablere forbindelse
mellem naturfagsundervisningen og elevernes engagement til naturen. I projektet
er han derfor optaget af at undersøge, hvordan en sådan undervisning kan
udformes, og hans problemformulering lyder derfor:
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
”Jeg vil undersøge, om og hvordan læreren ved brug
af den æstetiske virksomhedsform kan designe aktiviteter, der fremmer
motivation og engagement hos eleverne i naturfagsundervisningen”.
Undersøgende metode + æstetik
Michael Christensen skriver, at begrebet æstetik
kan forstås på flere måder afhængig af konteksten, men at det i forbindelse
med undervisning dog ”særligt er forbeholdt de sansemæssige erkendelser, der
står i kontrast til den analytiske virksomhedsform”.
I projektet afprøver han, hvordan æstetiske
udtryksformer virker på eleverne motivation og engagement i naturfag i to 9.
klasser. Han har i sin undervisning ”tilført” forskellige æstetiske
virksomhedsformer i kombination med den undersøgelsesbaserede metode IBSE
(Inquiry-based Science Education). ”IBSE gør op med de traditionelle
eksperimenter, der præsenterer teori på forhånd og nøje beskriver, hvordan
eleverne skal bære sig ad med at eftervise dette i forsøget. Med IBSE får
eleverne derimod selv mulighed for at udforme både spørgsmål, eksperimenter
og forklaringer i det omfang, deres kompetencer rækker”, skriver Michael
Christensen. I projektet benytter han en bestemt IBSE-struktur kaldet
5E-modellen, som har fem faser: ”Engage”, ”Explore”, ”Explain”, ”Elaborate” og
”Evaluate”. Fordelen ved modellen er, at den strukturerer undervisningen i
faser, og at der desuden er ”gode belæg for, at 5E-modellen øger motivationen
og elevernes faglige udbytte”.
Energi i musik
Gennem projektet afprøver han fire forskellige æstetiske
aktiviteter for at udforme designprincipper for implementering af æstetik i undervisningen.
Den første aktivitet havde udgangspunkt i fasen
”Engage”, og timen fungerede som introduktion til et nyt tema ”Energi”. ”Til
denne aktivitet kom eleverne ind i et naturfagslokale, hvor lyset var dæmpet,
gardinerne var trukket delvist for, og en række tændte stearinlys var fordelt
på borde og gulv. Samtidig kørte et roligt stykke klassisk musik i baggrunden.
Meningen var at skabe en æstetisk indstilling i lokalet, der skulle fange
elevernes interesse”. Den første musik var ”Dream is Collapsing” fra filmen "Inception", ”et dystert og melankolsk stykke musik med dramatiske virkemidler i
instrumenteringen, og som i høj grad sætter en dommedagsstemning”.
Michael Christensen skriver, at den bagvedliggende
intention var, at det måske kunne give associationer til fossile brændslers
indvirkning på miljø og klima. Eleverne skulle efter at have lyttet tegne
eller skrive de indtryk, musikken gav dem, og han oplevede, at deres arbejde
med æstetiske udtryk havde en positiv effekt på den efterfølgende klassesamtale
om energibegrebet.
Vindmøllepark og rollespil
En anden aktivitet var et rollespil om energiformer
i fasen ”Elaborate”. Rollespillet skulle ses som et afsluttende element i
forløbet om energi. Eleverne havde på daværende tidspunkt primært beskæftiget
sig med undersøgelses- og modelleringskompetencen, og meningen var nu, at
eleverne med afsæt i deres viden om temaet skulle kunne bruge rollespillet til
at perspektivere og ”relatere indholdet i faget til udvikling af
naturvidenskabelig erkendelse”, skriver han.
”Rollespillet tog udgangspunkt i en problemstilling
om en potentiel vindmøllepark, som – hvis den blev vedtaget på borgermødet –
skulle opsættes på marken lige bag efterskolen. Der skulle afholdes
borgermøde, og eleverne blev delt op i grupper af fire og derefter gruppevis
tildelt følgende roller: borgmesteren i kommunen, en nabo til efterskolen, en
repræsentant fra det nærmeste biogasanlæg samt lokalformanden fra Danmarks
Naturfredningsforening. Hver af disse roller var på forhånd tildelt en
energikilde samt nogle få holdninger, som grupperne hver især skulle
repræsentere i borgermødet”.
For at skabe samspil mellem den analytiske og
æstetiske virksomhedsform skulle eleverne selv opbygge deres naturfaglige
argumenter og deres rolles baggrund, historie og personlige egenskaber for,
skriver Michael Christensen.
Han oplevede, at eleverne i høj grad tog deres rolle og den æstetiske indstilling
på sig. Nogle grupper talte med en påtaget nordjysk dialekt, mens
andre begyndte at snakke om en vandretur til Norge med deres to børn, hvor de
havde set et ”supersmart vandkraftværk. Sådan et havde man tidligere haft stor
glæde af ved den der sø tæt på Viborg – altså der, hvor der nu er et energimusesum
– så det kunne man da også bygge
i Holstebro å”.
Elever, som normalt ikke deltog i undervisningen,
medmindre de blev spurgt direkte, deltog nu pludselig aktivt i debatterne på
eget initiativ, og Michael Christensen kobler det til, at det praktisk-musiske
element gav eleverne en følelse af ”kompetence og tilhørsforhold”.
På baggrund af observationer, spørgeskemaundersøgelser og uddybende
interview konkluderer Michael Breinholt Christensen, at den æstetiske
virksomhedsform bidrager positivt i forhold til elevernes motivation og
engagement i undervisning. Sidst i projektet præsenterer han fire
designprincipper for, hvordan naturfagslæreren kan inddrage æstetiske
virksomhedsformer i undervisningen.