Bachelorprojekt

Skolens miljø påvirker børns læselyst

Frida Yderholm og Johanne Nyhuus er indstillet til Lærerprofession.dk for deres bachelorprojekt om hvilken indflydelse læsebåndet har på børnenes fordybelse. 

Lektorer på VIA UC i Aarhus Mads Brandsen og Dorte Eggersen har indstillet Frida Yderholm og Johanne Nyhuus til en pris for deres bachelorprojekt med begrundelsen:

”Projektet indstilles til prisen for årets bachelor, fordi det undersøger en udbredt skoleaktivitet, læsebåndet, med en klar og tydelig audit trail og med solide forbehold for metodisk bias. Gennem observationer, elevinterviews og spørgeskemaer undersøges forskellige måder at gennemføre og tilrettelægge læsebånd på – med nogle små, men interessante variabler. På denne empiriske baggrund og med et meget solidt teorigrundlag formuleres nogle interessante, relevante og implementerbare handleanvisninger for læsebåndspraksis i skolen. Opgaven er desuden overordentlig velskrevet."

Frida og Johanne har i arbejdet med deres projekt undersøgt elevers oplevelser af forskellige former for tid- og rammesætning af læsebåndet, og hvordan det påvirker deres fordybelse under litteraturlæsningen.

Ønsker man at se nærmere på projektet, kan det hentes her:

Fra læsebånd til læserum - om læsning og fordybelse i skolen

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.