Bachelorprojekt
Følelsen af autonomi er vigtig for elevernes skrivelyst
Laura Ravnkilde Søndergaard er indstillet til Lærerprofession.dk for sit bachelorprojekt om, hvordan en større mængde af frihed og selvstændighed kan være med til at fremme elevernes lyst til at skrive.
Lektor på læreruddannelsen ved VIA UC i Aarhus Solveig Troelsen har indstillet Laura Ravnkilde Søndergaard til Lærerprofession.dk med begrundelsen:
"Projektet indstilles til prisen for årets bedste bachelor, fordi det ved at tage elevernes perspektiv gør dansklærere klogere på udskolingselevers oplevelse af lyst og ulyst i skolens skrivekultur og dermed skaber grundlag for bedre skriveundervisning. Projektet er imponerende veldesignet og funderet i den nyeste skriveforskning, og analyserne af elevinterview og -tekster er opmærksomme og sensitive og viser Laura som en helt særligt opmærksom og interesseret dansklærer. Et ikke bare relevant, men nødvendigt projekt!"
I projektet undersøges der mere specifikt, hvilke faktorer i skriveundervisningen, der bidrager til at fremme eller hæmme elevernes oplevelse af
skrivelyst og skrivekompetence.
Hent projektet her:
Skrivelyst i dansk i udskolingen
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.