”Man
skal svare på alt muligt. Det er kedeligt at læse den, men det er værre at
svare på spørgsmål”, fortalte en af de elever, som Naja Gjedde og Helene
Kronborg interviewede for at blive klogere på, hvad elever oplever som
læselyst.
Udtalelsen er et eksempel på, at læselysten er udfordret hos børn og
unge – og at undervisningskulturen kan være med til at påvirke den negativt.
Litteraturlæsning har åbenlyse fordele ved eksempelvis at øge ordforrådet,
udvikle læsefærdigheder, fremme kritisk tænkning og bidrage med både almen og
fagspecifik viden om verden.
Gennem litteraturen
kan man endda ”tilegne sig sociale emotioner og med disse “‘forstå’ de kulturelt betingede sociale situationer
og de følelser, de vækker hos en selv og andre”, skriver Naja Gjedde og Helene Kronborg i deres
professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Nørre Nissum ved Via UC.
Men
trods de åbenlyse potentialer ved litteraturen viser undersøgelser af børn og
unges læsevaner, at læselysten falder med alderen, og at det blot er 49 procent
af eleverne i 8. klasse, der nyder at læse. 53 procent af dem læser sjældent
eller aldrig i fritiden.
Faldet i læseglæde i
udskolingen undrer Helene Kronborg og Naja Gjedde, og de er derfor optaget af
at undersøge elevperspektivet for at
forstå, ”hvordan læseglæde opstår og deraf undersøge, hvordan
litteraturundervisningen i dansk i udskolingen kan tilrettelægges, så
læseglæden understøttes og fremmes”.
”Hvilke sammenhænge kan ses mellem elevers
læseglæde og danskfagets litterære undervisningskultur i udskolingen? Og hvordan kan
en undersøgende litteraturdidaktik, eksemplificeret i Lejren, bidrage
til at støtte elevers læseglæde”, spørger de i problemformuleringen.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Hvad er læsemotivation?
Naja Gjedde og Helene Kronborg refererer til John Guthrie, der er en førende
amerikansk forsker i læsemotivation og læsefærdigheder.
Han peger på ”de
gensidigt afhængige komponenter: Forventning
om mestring, mestringsmål og indre motivation som
værende af særlig betydning for elevernes læsemotivation”.
Forventning om mestring
handler om elevens egen vurdering af, om han eller hun er i stand til at løse
en stillet læseopgave. For at opnå en positiv forventning om mestring kræves
det, at man har de kompetencer, der skal til for at forstå den pågældende tekst,
og mestringsforventninger kan optimeres gennem positive tilbagemeldinger,
skriver de.
Mestringsmål handler om, at man anvender ”strategier, der har til
formål at forstå en tekst og relatere denne til en helhed ved at integrere
nyt stof med allerede kendt viden, interesser og tidligere erfaringer”, og at den
indre motiverede læser er drevet af lyst og interesse frem for ønsket om en
ydre belønning.
For at den indre motivation kan indfinde sig, beskriver Helene
Kronborg og Naja Gjedde, at der er tre psykologiske behov, der skal være
opfyldt hos eleven; autonomi,
samhørighed og
kompetence.
”Autonomi
vil sige, at man
indtager førersædet i eget liv, så ens handlinger er i overensstemmelse med
egne værdier og interesser. Kompetence
betyder
muligheden for at kunne udrette det, man sætter sig for. Samhørighed handler om at føle sig set og
hørt, respekteret og betydningsfuld for andre”.
Læselyst
fra elevperspektiv
Naja
Gjedde og Helene Kronborg har interviewet elever i 8. klasse, og de har blandt
andet undersøgt elevernes oplevelse af arbejdet med mestringsmål.
De har spurgt
eleverne, hvordan de oplever formålet med at læse og arbejde med litteratur i
udskolingen, og her bliver det tydeligt, at formålet ikke er klart for
eleverne.
”Jeg tror ikke helt, at formålet
med at læse bøger længere er, at vi skal lære at læse. Jeg tror, der er et
eller andet andet formål med det, men jeg kan sgu ikke lige se det. Det giver
bare ingen mening, at vi skal lære at læse i 8. klasse, når vi har lært det
siden 0.”, fortæller en elev.
En
anden siger: ”Jeg føler ikke, jeg lærer noget... Det er jo ikke fordi, jeg
lærer noget nyt i dansk. Du ved, man lærer jo noget nyt i fysik/kemi og man
lærer noget nyt i tysk, men man lærer ikke noget nyt i dansk”.
Helene Kronborg
og Naja Gjedde skriver, at elevernes
udtalelser demonstrerer, ”at eleverne har accepteret, at de ikke forstår, ser
eller kender et formål med læsningen og litteraturarbejdet i det hele taget,
og at de ikke kan se og ej heller søger svar på, hvad de kan bruge det til,
men at de uden dette kendskab møder op til undervisningen og gør det, de bliver
bedt om”.
Ordet ”kedeligt” fremhæves mange gange af eleverne om den litteratur,
de læser i skolen. Da eleverne skal beskrive, hvad der virker begrænsende på
den indre motivation for at læse, peger flere af dem på mangel på autonomi;
eleverne oplever, at de hverken har indflydelse på litteraturvalg eller
arbejdsformer.
Eleverne fortæller om oplevelser med stor læselyst, som de har
haft i fritiden med selvvalgt litteratur som eksempelvis “ungdomsting”,
“teenagedramaer” og “krimier”.
En
elev fortæller: ”Jeg
kan huske, at jeg troede, der var gået 10 minutter, og så sagde min mor bare
lige pludselig, at nu var der aftensmad, og så blev jeg så forvirret. Og så
var der bare gået tre timer eller sådan noget. Og så var jeg færdig med
bogen”.
Interviewene viser, at ”elevernes mulighed for at spejle sig i litteraturen
har afgørende betydning for deres evne til og forventning om at kunne bibeholde
et vedvarende fokus på og fordybe sig i litteraturlæsningen”.
Mere
læseglæde med undersøgende tilgang
Naja
Gjedde og Helene Kronborg observerede litteraturundervisning i en 8. klasse, og
de konkluderer, at undervisningen var meget ”præstationsorienteret” med fokus
på et omfattende analysearbejde, som de oplevede virkede demotiverende og tog
pusten fra eleverne.
Eleverne manglede et tydeligt formål og stilladsering til
eksempelvis at kunne læse mellem linjerne.
De
to lærerstuderende præsenterer i projektet en undersøgende tilgang til arbejdet
med litteratur i udskolingen, som har til hensigt at skabe mere læseglæde. Forløbet
er baseret på Oscar K. og Dorthe Karrebæks billedbog ”Lejren”.
Forløbet har
udgangspunkt i fem faser; stemthed,
tekståbnere, tekstfordybere, teksttænkere og verdensstemthed, der alle har til formål at understøtte
læseglæde hos eleverne. Blandt andet skaber fasen stemthed engagement og
indre oplevelser hos eleverne ved, at de inviteres ind i værket ved at blive
præsenteret for nogle af de stemninger, der optræder i bogen.
”Læreren træder ind i
klasselokalet i en påtaget rolle som en streng og autoritær leder. Eleverne
bliver beordret til at aflevere deres skoletasker, computere og telefoner samt
tage deres trøje af, såfremt de har en på. Derefter får de ordre på at
stille sig på række, hvor de får tildelt en blå kåbe med et nummer på.
Læreren bliver i rollen i den første del af undervisningen, og kalder eleverne
ved nummer i stedet for navn”.
Oplevelsen har til formål at skabe indre
oplevelser, som eleverne senere kan bruge i analysearbejdet.
”Allerede
i denne fase motiveres elevernes læseglæde ved at skabe interesse for Lejren og de tematikker, den behandler.
De forskellige æstetiske øvelser har til formål at pirre elevernes
nysgerrighed, samt give dem en forståelse for, hvad det forestående arbejde
drejer sig om, hvormed deres mestringsforventninger styrkes”, skriver Helene
Kronborg og Naja Gjedde.