”Jeg tror, man tænker mere på sin egen mening, end
på hvad andre siger, når man sådan sidder og snakker”, fortalte en elev i
forbindelse med Nathalie Bæk Korsgaards
professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Haderslev, UC Syd.
Elever er meget dygtige og øvede i at anvende
teknologiens redskaber til at kommunikere, skriver hun. De kan snappe, chatte,
filme, like og dele. Men kan de finde ud af at føre en samtale, hvor de lytter
og stiller kritiske og undersøgende spørgsmål - og i fællesskab kan nå frem til
ny viden? Eller er de mest optaget af,
hvad de selv vil sige, som ovenstående udtalelse antyder? De spørgsmål er
centrale i Nathalie Korsgaards undersøgelse, og hendes egne erfaringer fra
praksis var forud for projektet, at der ikke er nok fokus på kompetencer i at
samtale.
Indstillet til særpris: Sprog i skolen – skolens sprog
Sprog er nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog; sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
I projektet undersøger hun derfor, hvordan man i
faget dansk kan forberede eleverne på at indgå i et demokratisk samfund, hvor ”opgaver
beror på, at borgerne kan lytte til hinanden, at de i fællesskab kan stille
spørgsmål og søge svar”. Dialogen skal have mere plads i undervisningen og er
forudsætningen for, at borgerne, og dermed eleverne, kan udvikle fælles og
individuel forståelse, indsigt og tækning, skriver hun.
”Hvordan kan gruppearbejde i skønlitteratur være
med til at stilladsere elever i at udvikle viden om og færdigheder i at samtale
og samtænke i dansk i udskolingen”, spørger hun i
problemformuleringen.
Aktiv lytning og undersøgende samtale
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Nathalie Korsgaard refererer blandt andet Judi
Brownell, professor og forsker i lytning og ledelseskommunikation. Ifølge
Brownell består lytning af flere delelementer. Den første er den helt fysiske
evne, at kunne høre – og herefter følger de andre lyttekomponenter, som
er relateret til det kognitive – at forstå, huske, fortolke, evaluere og
interagere. De sidste fem delelementer kan knyttes til aktiv lytning,
hvor man lytter opmærksomt, hvilket bidrager til ”skærpelse af egne argumenter
og respekt til og fra ydre omgivelser”.
Det er kun, hvis man lytter opmærksomt,
at samtalen kan fungere, skriver Nathalie Korsgaard. Som opmærksom og aktiv
lytter ”kan man vise sin opmærksomhed ved følg-op-kommentarer og øjenkontakt.
Den fysiske opmærksomhed er altså også en væsentlig del af det at samtale. ”Man
vender altså helt fysisk sin opmærksomhed mod den talende, og man er, selvom
man ikke høres, en aktiv del af kommunikationen”, skriver hun.
Det man kalder ”undersøgende samtale” er centralt,
når man i fællesskab skal nå frem til fælles meningsdannelse og forståelse. Her
refererer hun Douglas Barnes, docent
for uddannelse på universitetet i Leads, der argumenterer for vigtigheden af
denne form for samtale.
Dét at udtrykke idéer og tanker
i ord følger til læring, og Barnes fastslår vigtigheden af, ”at eleverne får
lov at arbejde på deres forståelse” gennem samtale. Samtalens undersøgende
karakter må bære præg af refleksion: ”Ved at stille spørgsmål,
genfortolke egne oplevelser og erfaringer og søge nye måder at forstå på,
reflekterer eleverne sammen og hver for sig”.
Undersøgende samtale er den bedste
forudsætning for samtænkning - altså hvordan mennesker kan tænke effektivt sammen,
skriver Nathalie Korsgaard. ”Samtænkning kræver, at eleverne lytter opmærksomt
og kritisk. De skal kunne tage udgangspunkt i det, den netop talende lige har
ytret, mens eleverne også er opmærksomme på deres egne udsagn og kan
kommentere på dem med en udefrakommende viden enten for at uddybe, begrunde
eller komme med hypotese”.
Mundtlighed med Tove Ditlevsen
Nathalie Korsgaard planlagde et
undervisningsforløb til 8. klasse om Tove Ditlevsens forfatterskab og nutidens
syn på datidens kønsroller. Eleverne skulle lære at samtale og samtænke, blandt
andet ud fra aktiv lytning og en undersøgende tilgang til samtaler i grupper. I
starten af forløbet introducerede hun eleverne til aktiv og passiv lytning,
blandt andet med en video og læreroplæg. Eleverne blev også præsenteret for
forskellige sætningsstartere som fx ”Kan du uddybe ......?”,” Det, jeg hører
dig fortælle, er .....” og ”Når du siger sådan, kommer jeg til at tænke
på...... ” .
Elevernes samtaler optog hun, og i arbejdet
med digtet Barndommens Gade fandt følgende samtale sted:
Elev 1: Hvad betyder titlen?
Elev 3: Barndommens gader.
Elev 4: Barndommens gade! Betyder...er det ikke sådan... er det ikke lidt,
ligesom hvordan det har været på den gade, hun voksede op på?
Elev 3: Jo.
Elev 4: Er det ikke sådan det, hun skriver om?
Elev 1: Hvad? Jo.
Elev 4: God start.
Elev 3: Barndommens gade.
Elev 2: Altså det jeg tror, hun mener... Det er sådan, det er der, hun er
vokset op, og det var der hendes barndom var, og det var lidt ligesom en gade
og ja...
Elev 4: Jeg tror altså bare hun snakker lidt om, hvordan hendes barndom var,
og sådan hvordan det sådan har været i løbet af hendes barndom.
Elev 2's og elev 4´s ytringer er af
undersøgende karakter, konkluderer Nathalie Korsgaard sin analyse.
”De er
tøvende og afbrudte, og man fornemmer næsten, hvordan ordene bliver formet
samtidigt med, at tanken forløber i hovedet”.
Den ene elev stiller spørgsmål
for at afprøve idéer, og de andre får mulighed for at bekræfte hans
forståelse af titlen. I den undersøgende sparring med sine kammerater bliver
elev 4 klogere.
”Han går fra at udvikle på sin forståelse fra, at han
tænker, handlingen går på den gade, hun voksede op på til at udvide
handlingen, til at dreje sig om hele Ditlevsens barndom og ikke kun tilknyttet
gaden”.
Også udfordringer
Analysen af samtalerne viste også, at nogle grupper er mere udfordrede end
andre i forhold til at samtale og samtænke. Gruppernes
dynamikker er forskellige, skriver Nathalie Korsgaard og henviser til et sociokulturelt
perspektiv:
"Eleverne bærer forskelligt (både historisk, kulturelt og
socialt) med sig ind i klassen og undervisningen. Det gør, at læreren må
reflektere over gruppesammensætning og differentieringsmuligheder”.
Herudover konkluderer hun, at gruppernes fokus også spiller ind.
”Nogle
grupper kan tænke, at arbejdsspørgsmålene må gennemarbejdes og forstås i
fællesskab. Andre grupper kan være orienterede mod at skulle løse opgaverne
hurtigst muligt, hvilket ikke levner meget plads til at spørge uddybende til
hinandens ytringer".
På baggrund af undersøgelsen
konkluderer Nathalie Bæk Korsgaard, ”at nogle elever er lykkedes i at udvikle viden om og
kompetencer i at samtale med aktiv lytning, uddybende spørgsmål og
værdsætning, reflektere, kritisk tage stilling og samtænke”. Blandt andet
aktiviteter med sætningsstartere fremhæver hun som støttede for elevernes
udvikling af viden og kompetencer i forskellige måder at samtale på, herunder
kritisk og undersøgende samtale, der kan støtte samtænkning.