Der er brug for en anden måde at se verden på,
skriver Anna Svea Buur Bækgaard og Jelena Saabye From i deres bachelorprojekt
fra læreruddannelsen ved Københavns Professionshøjskole. De refererer til den
tyske sociolog Hartmund Rosa, der har beskrevet, hvordan modernitetens
kulturpræstation består i, ”at den menneskelige evne til både at bringe
verden på afstand og inden for manipulerbar rækkevidde har muliggjort
resultater inden for videnskab, teknik og velstandsudvikling”. Den moderne
verden er kendetegnet ved kontrol, og på mange måder ses det også inden for
uddannelsessystemet, hvor der i høj grad lægges vægt på målbar læring og
kompetencer. Men hvad med det dannende møde med litteraturens særlige
tekstuniverser?
Med projektet ønsker de ”som entusiastiske kommende
dansklærere” at rette blikket mod, hvordan eleverne gennem læsning, fortolkning
og analyse kan praktisere det ”at se verden” gennem forskellige briller ved at opleve
forskellige universer. Verden kan ses ud fra en helt ny dimension, siger de: ”Mulighederne
er mange i fortolkningens arena, og dette giver os særdeles gode vilkår for at
undersøge, hvilke litterære tilgange der potentielt gavner samtiden”.
”Hvordan kan et lykkeligt verdensforhold dannes
gennem arbejdet med litteratur i danskundervisningen, og hvilke potentialer og
forhindringer for denne dannelse kan vi se i en konkret undervisningskontekst i
udskolingen på en dansk folkeskole”, spørger de i problemformuleringen.
I resonans med verden
Anna Bækgaard og Jelena From argumenterer i projektet
for, at der ligger en vigtig dannelse i mødet med modstand – eller det Hartmund
Rosa kalder det ”ukontrollerbare”. Mødet med modstand viser os, ”at verden ikke
blot er konstrueret af vores bevidsthed, men at den faktisk eksisterer og har
sin egen integritet”.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
De refererer Docent og ph.d. Martin Blok Johansen, der
har omsat disse tanker om modstand til litteraturundervisning, og han ”kalder
de tekster, som er udgrænset fra skolens litteraturundervisning, og som kan
konstituere den modstand, som kan vise at verden ikke er en projektion af
elevernes sind, men som derimod har en selvstændig eksistens, som de må
forholde sig til, for abstruse tekster”.
Abstruse tekster kan beskrives som vanskelige tekster, og Johansen mener, at tendensen er, at ”eliminere
modstand og vanskeligheder”, når vi har med børn at gøre – og at ”vi har svært
ved at se potentialet ved modstanden og derfor ser den som en forhindring, der
skal ryddes af vejen”.
Men i modstanden i tekster ligger et vigtigt
dannelsespotentiale, fordi de netop kan vise verden – som en selvstændig
integritet, som eleverne skal forsøge at forstå, skriver Jelena From og Anna
Bækgaard og refererer igen til Johansen,
der fremhæver nogle synspunkter og rationaler, ”som er med til at svare på,
hvordan litteraturen rummer et udefra-og-ind dannelsespotentiale”, der kan
bidrage til det, de kalder ”det lykkelige verdensforhold”. Eleverne kan gennem
litteraturarbejdet komme i ”resonans” med verden, først og fremmest ved, at læreren vender fokus væk fra didaktiske hjælpemidler og
henimod undervisningens indhold – teksterne.
Det Moderne Gennembrud i 7.–10. klasse
Som en del af deres undersøgelse har Jelena From og
Anna Bækgaard analyseret et læremiddel fra Gyldendal, ”Det Moderne Gennembrud”,
der er beregnet til 7.–10. klasse. I beskrivelsen af forløbene i læremidlet,
skriver forfatteren, magister i litteraturhistorie og filosofi, Thomas Thurah,
at mange elever nok vil opleve ”en umiddelbar barriere ved at læse tekster fra
gamle dage”, og han argumenterer derfor for, at der må laves en opdatering til
moderne retskrivning og tilføjes ordforklaringer for at sikre, at eleverne ikke
får problemer med afkodning og læseforståelse. Det indebærer blandt andet, at
tekster er opdaterede til moderne retskrivning og er forholdsvis korte, og alle
tekster indledes med en kort præsentation, der skal sikre, at eleverne har en fornemmelse af, hvad de skal have ud af læsningen.
I analysen problematiserer Jelena From og Anna
Bækgaard den opdaterede retskrivning, som, de mener, er udtryk for en ”tilgang, hvor genkendelighed ses som et værktøj til at mindske potentiel
modstand” hos eleverne. Dette princip fratager eleverne muligheden for
et møde med det, der er anderledes fra den verden, de kender. ”Normaliseres
teksterne til noget, der ligner elevernes egen verden, mister de deres
anderledeshed, eller skulle man sige deres udehed”, skriver Jelena From
og Anna Bækgaard. ”Teksten mister sin evne til at adressere, at kalde, og
hermed at vække elevernes lyst til at eksistere i en verden udenfor dem selv,
på en voksen måde”.
I analysen pointerer de, at læremidlet har et stort
fokus på målorientering og det lærerfaglige, som tydeliggør, at
forløbet er tilrettelagt ud fra en metakognitiv position, ”hvor man forsøger at
bevidstgøre eleverne om deres læringsprocesser”. Men den målfokuserede og
fagorienterede tilgang ”kan have en forsinkende effekt på elevernes mulighed
for at kunne indgå i et åbent og fordomsfrit møde med forløbets indhold –
teksterne”, mener de.
Hjertets møde med teksterne
Anna Bækgaard og Jelena From konkluderer, at det i
deres analyse af læremidlet bliver tydeligt, ”at der er fokus på mål frem for
formål”. Mål, der peger på Fælles Mål og kompetenceerhvervelse til
afgangseksamen, og de skriver, at ”denne konstante påmindelse om, hvad
eleverne skal have ud af hver en tekst og opgave svækker muligheden for, at
eleverne kan ”opleve hjertets møde med teksterne”.
I deres handleforslag anbefaler de, at man bruger
mere tid på mødet med teksternes universer ved blandt andet lægge vægt på det lektor
og ph.d. Ayoe Quist Henkel kalder ”tekståbnere” og ”stemthed”, som en vej ind i
det fremmedartede.
”Dette vil vi gøre ved at iscenesætte rummet med
lyd/udsmykning, eller ved at tage ud af huset, og måske endda gå i nogle af
forfatternes fodspor, ved at fordybe os i teksterne på et sted, der har
forbindelse med enten indholdet eller forfatterens liv”. Med konkrete eksempler
på tekster fra det analyserede læremiddel forslår de, at man for eksempel i
arbejdet med 'Havfruens Sang' af Henrik Pontoppidan kunne tage på tur til en
nærliggende sø, eller afspille lydoptagelser af en båd, der ror om natten, for
at hjælpe eleverne ind i tekstens univers. Eller at man i arbejdet med 'Branden' af Herman Bang kunne tage ”både tekst og elever med på ekskursion til
Christiansborg” – eller finde lydoptagelser eller video af noget stort, der
brænder, som eleverne skal lytte til/se på inden eller under det første møde
med teksten.