Håndskrift er et grundlæggende kommunikationsmiddel, og der er stadig brug for, at elever udvikler en funktionel håndskrift, skriver Rikke Schäfer i sit bachelorprojekt
Skrivning på papir og med blyant rykker længere og
længere i baggrunden, skriver Rikke Naja Schäfer i sit bachelorprojekt fra
læreruddannelsen i Haderslev ved UC Syd. De digitale medier er blevet en vigtig
og udbredt del af vores liv, og det betyder, at fokus er på at skrive på
computeren. Men forskning viser, at gammeldags håndskrivning har mange fordele:
”Flere studier viser, at børn og voksne lærer mere og husker bedre ved brug af
håndskrift”, og nyere forskning viser, at det giver bedre læring og hukommelse
at skrive i hånden. Derfor mener Rikke Schäfer, at ”det synes indlysende at
bibeholde fokusset på håndskrivningen, frem for at rykke opmærksomheden
længere og længere ud mod tastaturskrivningen”.
Annonce:
”Hvordan anskuer elever på
mellemtrinnet håndskrivning i og uden for skolen, og hvilke didaktiske
principper for håndskrivning kan man som dansklærer indtænke, således det
bliver funktionelt”, lyder hendes problemformulering.
Håndskriftdagbog
Rikke
Schäfer har som en del af sin undersøgelse interviewet elever fra 4. klassetrin.
Eleverne fik uddelt ”en såkaldt ’håndskriftsdagbog’”, hvor de en uge
skulle registrereog notere, hvor de brugte håndskrift (i både hjemme og skole)
og i hvilken genre, de skrev, når de brugte håndskriften. Håndskriftdagbogen
gav hende desuden et indblik i elevernes håndskrift, det vil sige ”udformningen
af bogstaverne”.
Overordnet viste håndskriftdagbogen, at det især var
i skolen, eleverne skrev i hånden. ”To ud af syv elever har ikke skrevet noget
på listen i forhold til at skrive derhjemme, hvorimod de andre fem varierer
mellem en til max. fem forskellige skriveaktiviteter i hjemmet”. Pigerne har noteret
flere ting i dagbogen; især i forbindelse med at skrive i hånden derhjemme.
”Her er det både opskrifter, lektier, indkøbssedler, at tegne, deres navn og
dagbog, der bliver nævnt”, og skrivningen dækker over flere forskellige genrer
og skriveformål, som ikke knytter sig til skolen.
Annonce:
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
To af eleverne fortalte, at de altid ville
vælge computeren, hvis de selv kunne vælge. De argumenterede med, at ”man kan
gøre alt på computeren”, og at de oplevede det som hurtigere og nemmere at
skrive på den. De fortalte, at de fik ondt i deres hænder, når de skrev i
hånden, og det er et tydeligt tegn på, ”at de mangler den motoriske træning” og
derfor fravælger håndskrivningen. mener Rikke Schäfer
Det skal trænes!
Den tekniske side ved håndskrivning har fokus på,
”at bogstavlyde omsættes til bogstaver og dermed udformes med hånden”, skriver
Rikke Schäfer. Det er en aktivitet, hvor man er nødt til at sidde stille og
have et godt skrivegreb, et godt skriveredskab og ikke mindst en god
siddestilling. Særligt drengene i undersøgelsen gav udtryk for ikke at bryde
sig om at skrive i hånden, og deres udtalelser vidnede om mangel på både
træning og erfaring. Ud over at de foretrak computeren, fortalte en af dem, at han ikke ville kunne genkende
sin egen håndskrift – og at det blev ”helt krussedulleagtigt”, når han skulle
skrive.
Fælles
Mål for dansk efter 4. klassetrin fremhæver sammenbundet skrift, hvilket
eleverne i interviewundersøgelsen ikke brugte og heller ikke havde lært om indtil
videre, fortalte de. To af eleverne sagde, at de havde prøvet det
derhjemme, men ikke kunne lide det: ”Nej, fordi det bliver altid så sjusket.”
Annonce:
Rikke
Schäfer fandt ud af, at selve skriveredskabet kan være med til at skabe
motivation hos eleverne. Eleverne sagde, at de helst ville skrive med
blyant: ”Fordi den plejer jeg at skrive med til dagligt, og den er bare
nemmere. Og den kan viskes ud”, sagde en af dem. Men i undersøgelsen fik de
mulighed for at skrive med en fyldepen. De fleste af dem kendte ikke skriveredskabet,
men flere blev positivt overraskede og virkede meget interesserede, fordi det
var helt nyt for dem. ”Kan man ikke også presse den ned, så den bliver lidt
stor?” spurgte en elev og gik i gang med at skrive med stort gåpåmod
Funktionel håndskrivning – en model
Rikke Schäfer konkluderer på baggrund af sin
analyse, ”at de fleste elever fravælger håndskrivningen og har fokus på
tastaturskrivningen”. Men da der er forskning, der peger på fordelene ved at
skrive i hånden - og at en lille ændring i rammefaktorer - for eksempel at eleverne må skrive med en
fyldepen, og det kan vække engagementet, så er det vigtigt at holde fokus på
håndskrivning i sin undervisning, mener hun.
Undersøgelsen viser, ”at eleverne ikke er bevidste
om fordelene af at skrive i hånden, og at de ikke havde kendskab til
sammenbundet skrift, selvom det er del af Fælles Mål”. Desuden finder Rikke
Schäfer det kritisk, at området ”Håndskrift og layout” fjernes fra
færdigheds- og vidensområder efter 4. klassetrin, da det ”kan være
problematisk ift. elevernes samlede håndskrivningsudvikling”.
Annonce:
På baggrund af fundene i undersøgelsen har hun
udledt ”en håndskriftsdidaktik”. Modellen tager udgangspunkt i tre overordnede
kategorier: den praktiske, tekniske og personlige side af at skrive i hånden. Kategorien
”det personlige” indebærer for eksempel, hvordan det ”personlige præg” og
elevernes selvopfattelse er en stor del af håndskrivningen. Analysen viste
blandt andet, at en elev var meget utilfreds med sin håndskrift og udformningen
af bogstaverne, og at det havde indflydelse på motivationen. Modellen beskriver
hertil, at man i kategorien ”det personlige” vil kunne ”arbejde med forskellige
typografier ift. den personlige side og arbejde med hhv. store og små
bogstaver samt sammenbundet skrift”.
Alle tre kategorier i modellen ”står i et
dialektisk forhold til hinanden, og derfor vil både den personlige side hænge
sammen med den praktiske samt tekniske og omvendt”. Modellen er formet som en
cirkel, hvor centrum er ”skriveglæde”, og det er netop dette, som Rikke Naja
Schäfer håber, at hendes model vil kunne bidrage med.