”Hvordan ændrer undervisningspraksis sig fra natur/teknologi i 6.klasse til
biologi i 7.klasse?”
”På hvilke måder samarbejder naturfagslærerne på langs for at facilitere
overgangen fra 6. til 7.klasse?”
Sådan lyder to af undersøgelsesspørgsmålene i Lise Camilla Nathan Wandall og
Signe Mjelva Østergaards bachelorprojekt fra læreruddannelsen på Københavns
Professionshøjskole.
I en verden med enorme udfordringer, som skal tackles af de kommende
generationer, er der brug for grundlæggende dannelse i naturvidenskaben og dens
metoder, samt at flere unge vælger en videnskabelig karriere.
Vejen til en naturvidenskabelig uddannelse går gennem folkeskolen og
gymnasiet, men hvor eleverne ofte har en høj grad af motivation for naturfag i
de små klasser, falder motivationen gennem skolegangen – især i alderen 9-16
år.
Og når motivationen først er mistet, er det svært at skabe den igen,
skriver de.
Mellem 6. og 7.klasse sker et markant skifte i naturfag - fra natur/teknologi
til tre selvstændige fag med mere monofaglighed, et væld af nye fagbegreber og
et højere abstraktionsniveau.
I projektet sætter Camilla Wandall og Signe
Mjelva derfor spot på, hvad overgangen og omstruktureringen af fagene kan
betyde for elevernes motivation. I deres problemformulering spørger de:
”Hvilken betydning har naturfagslærernes samarbejde og undervisningspraksis for
lærere og elevers oplevelse af sammenhæng mellem natur/teknologi og biologi, og
hvordan påvirker det elevers motivation for naturfag?”
Mangel på samarbejde
Camilla Wandall og Signe Mjelva henviser til flere undersøgelser og rapporter
fra tænketanken DEA og Danmarks Evalueringsinstitut og har i deres egne
praktikker i natur/teknologi og biologi oplevet, at der mangler samarbejde mellem
undervisningen på mellemtrinnet og udskolingen.
”Det undrede os, fordi det virker så oplagt rigtigt, at biologi skal bygge
ovenpå de erfaringer, eleverne har med sig fra natur/teknologi”, skriver de.
I projektet læner de sig op ad en individfokuseret forståelse af motivation fra
den canadiske psykolog Albert Banduras teori om mestringsforventninger, og de
henviser til de norske professorer i psykologi og specialpædagogik, Einar M.
Skaalvik og Sidsel Skaalvik, der understreger, at det er særdeles vigtigt, at
lærere går frem i et tempo, som gør, at eleverne opnår positive
mestringserfaringer.
For ved gode forventninger til mestring vil eleverne yde en stor
indsats, være engagerede og udholdende, når de møder modgang. Omvendt vil
elever, der i begyndelsen af en læringsproces oplever mangel på mestring,
hurtigere opgive at lære det nye stof og derfor miste motivationen, skriver de.
Camilla Wandall og Signe Mjelva refererer også til Edward L. Deci og Richard M.
Ryans selvbestemmelsesteori, hvor motivation betragtes som en iboende egenskab,
som styrkes, når betingelser for kompetence, selvbestemmelse og samhørighed, er
opfyldt.
Nødvendigt med gode overgange
Deres dataindsamling henter de fra en spørgeskemaundersøgelse, de
har gennemført i en 6. og en 7.klasse på samme skole og fokusgruppeinterview
med fire elever fra de to klasser. Derudover har de interviewet lærere fra
biologi, natur/teknologi og skolens naturfagsvejleder.
Camilla Wandall og Signe Mjelva har tre temaer; undervisningspraksis,
samarbejde på langs af fagene og elevernes motivation for naturfag.
Eleverne sad
to og to med sedler og rangerede undervisningsformer som ”Gruppearbejde”,
”Læreroplæg”, ”Skrive fagtekster” og ”Tage på felttur” i to forskellige bunker.
Dels i forhold til, hvad eleverne selv foretrækker, og dels i forhold til, hvad
de rent faktisk oplever i undervisningen.
På begge klassetrin er der stor diskrepans mellem det, eleverne bedst kan lide,
og det de møder i undervisningen. De er ikke ret glade for at læse og skrive
fagtekster. Læreroplæg er heller ikke højt rangeret, i hvert fald ikke hvis de
varer i lang tid. Og alle grupper er nogenlunde enige om, at de læser og
skriver mange fagtekster og har mange læreroplæg.
Deres undersøgelse viser, at motivationen allerede mangler fra
6.klasse, og at både fagsprog og undervisningspraksis skifter fra mellemtrin
til udskoling.
Hvor eleverne på mellemtrinnet er vant til at lave mange
kreative ting og meget ”hands on”, handler det i udskolingen mere om at høre på
læreren og tage noter.
For at skabe en god overgang fra natur/teknologi til biologi er det derfor
essentielt, at lærerne arbejder sammen. For ”et manglende samarbejde på langs
af overgangen kan have konsekvenser for elevernes forståelse og motivation for
at fordybe sig i naturfagene i udskolingen”, skriver de.
Blød kanterne op
Camilla Wandall og Signe Mjelva foreslår, at eleverne i 6.klasse laver et
afsluttende projekt med en udstilling og en portfolio, hvor de kan vise både
forældre, elever i 5.klasser og naturfagslærere i udskolingen, hvad de har
arbejdet med i natur/teknologi.
Det ville give udskolingslærerne en viden, der
giver dem mulighed for at gå videre ad samme spor i 7.klasse.
Derudover foreslår de en digital platform, som alle skolens naturfagslærere kan
tilgå, hvor elevprodukter fra natur/teknologi bliver lagt op, efterhånden som
de produceres, så udskolingslærere også herfra kan koble tilbage til tidligere
viden og erfaring.
Skal der for alvor gøres noget ved den dalende motivation, skal naturfagslærere
på både mellemtrin og udskoling ”bløde kanterne op”.
”Natur/teknologi skal tænke i, at eleverne bliver nudget til at ’stå på tæer’
og være lidt mere selvstændige, når de arbejder med projekter, og at de får
styr på basale fagbegreber. Omvendt skal udskolingslærerne gå lidt længere ned
i knæ og tænke på, hvordan de kan gøre overgangen mindre hård ved at give
tingene mere tid, introducere og massere nye fagbegreber grundigt, og støtte
elevernes forståelse af, hvad de nu forventes at gøre”, skriver Lise Camilla
Nathan Wandall og Signe Mjelva Østergaard i konklusionen.
I forhold til deres fremtidige virke som henholdsvis natur/teknologi- og
biologilærer har de fået en dybere forståelse for, hvor vigtigt et godt
samarbejde mellem naturfagslærerne er.
”End ikke på læreruddannelsen er der lagt vægt på samarbejde på langs af
naturfagene. Så det er ikke så mærkeligt, at man på skolerne ikke har tradition
for at arbejde tæt sammen om naturfagsovergangen”, skriver de.