”Jeg
tror, der er mange kolleger, der opfatter billedkunst som et hyggefag”.
Udtalelsen
kommer fra en billedkunstlærer, som Yasemin Bagdat og Sarah Abidli interviewede
i forbindelse med deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i
Esbjerg, UC Syd. Men alle fag har deres eget særlige faglighed, der omfatter
fagspecifikke begreber og tilgange, der er unikke for netop det pågældende fag,
og billedkunst har en faglig dimension, skriver de.
I praktikker oplevede Yasemin Bagdat og Sarah
Abidli, hvordan eleverne for eksempel havde udfordringer med at bruge fagudtryk
i relation til linjer og former.
Det er problematisk, da udviklingen af det faglige
sprog er en vigtig del af alle fag, læreren skal være ”fortrolig med de sproglige kendetegn, der er karakteristiske
for deres fag, for at kunne støtte eleverne i at tilegne sig fagets sprog”,
skriver de.
Faghæftet
beskriver, hvordan ”sproglig udvikling er et af de tre tværgående temaer, som
alle fag skal have fokus på, og ansvaret for at styrke elevernes
sprogkundskaber hviler derfor på alle læreres skuldre, og ikke kun på
dansklærernes eller andetsprogslærernes”. Derved bliver lærere ikke blot
faglærere, men også sproglærere, der er medansvarlige for elevernes
sprogudvikling, fremhæver Yasemin Bagdat og Sarah Abidli.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
I
projektet undersøger de, hvordan billedkunstlærere kan spille en aktiv rolle i
at styrke elevernes sprogkundskaber indenfor faget – og hvad fagsproget betyder
for elevernes læring.
”Hvordan
kan lærere i billedkunstundervisningen arbejde målrettet med fagsproget, så
eleverne opnår en dybere forståelse af billedkunstfaglige begreber og anvende
dem i billedsamtaler”, spørger de i problemformuleringen.
De
bruger hverdagssprog
Sarah
Abidli og Yasemin Bagdat beskriver, at billedsamtalen er en vigtig del af
undervisningen i billedkunst, og at man i denne form for samtale kan integrere
fagbegreber, ”hvilket bidrager til etableringen af et fælles sprog og en præcis
samtale og analyse af billeder”.
Som en
del af deres undersøgelse har de observeret undervisning i billedkunst og
interviewet lærerne om deres tanker og brug af fagsprog, blandt andet i
relation til billedsamtaler.
I
observationerne bemærkede de, at lærerne ”startede med en introduktion af
dagens opgaver, og hvad eleverne skulle lave. Her havde de en klassesamtale,
hvor de diskuterede opgaverne. Derefter fik eleverne lov til at gå i gang, og
lærerne bevægede sig rundt i lokalet og støttede eleverne i forhold til,
hvordan de skulle anvende materialerne eller hvis de stødte på udfordringer i
deres æstetiske processer”. I klassesamtalen introducerede lærerne enkelte
fagbegreber, men timerne blev ikke afsluttet med en evaluering i form af
samtale om elevernes billeder, og ”i lærernes praksis observerer vi, at
eleverne primært anvender hverdagssprog fremfor fagsprog, hvilket tyder på et
behov for at styrke de fagsproglige kompetencer”, skriver de.
Billedkunst
som hyggefag?
Lærerne
giver i interviewene udtryk for at være delte om fokus på fagsprog i
billedkunst. På den ene side synes de, det er er vigtigt, men på den anden side
lægger de mere vægt på andre områder i faget. ”Jeg synes ikke, det er vigtigere
i billedkunst, end det er i mange andre fag. Det synes jeg ikke, det er. Billedkunstfaget
lægger meget op til, at det skal være virkelyst, de skal være glade, de skal
være udøvende, de skal male”, fortæller en af lærerne.
Sarah
Abidli og Yasemin Bagdat mener, at det kan være problematisk, hvis fagsproget
nedprioriteres, og de skriver, at det kan resultere i, ”at billedkunst bliver
opfattet som et fag, hvor man bare hygger sig. Det er positivt at have det
sjovt i billedkunst, men det er også vigtigt at lære noget. Det er ikke
nok bare at udføre opgaverne; det er nødvendigt at kunne sætte ord på
det, man laver, ved hjælp af fagets sprog”.
Lærerne oplever
en udfordring i at få eleverne til at bruge og huske det fagsprog, de
introducerer, og de arbejder ikke systematisk med at evaluere elevernes fagsprog
på måder, så eleverne bliver bevidste om, at det er et fokuspunkt i
undervisningen.
Broen
til fagsproget
Yasemin
Bagdat og Sarah Abidli præsenterer et forløb, der fokuserer på tilegnelsen af
fagsprog, hvor de bruger billedsamtaler som en måde til at få eleverne til at
gentage og anvende fagsproget i praksis. Forløbet er tilrettelagt ud fra
”Bromodellen”, som er udviklet af Helene Thise og Katja Vilien, der er lektorer
ved Københavns Professionshøjskole. Modellen illustrerer, hvordan man kan
planlægge et undervisningsforløb, der fremmer sprogudvikling gennem fire faser:
1. Hverdagssprog:
Der tages udgangspunkt i elevernes forskellige erfaringer og hverdagssprog i
relation til forløbets emne,
2. Introduktion
af fagsprog: Eleverne skal engagere sig med fagsproget baseret på deres
hverdagssprog,
3. Arbejde
med fagsprog sammen: Eleverne bearbejder og ”optager” den nye viden og
fagsproget. Denne fase fokuserer på gentagelse af sproget og aktivt arbejde,
4. Producere
fagsprog: I denne fase er eleverne ”eksperter” og skal formidle deres viden til
læreren og andre elever i form af et produkt, som de fortæller om - ved at
bruge fagsproget.