Undervisning med forskellige lege kan være med til at styrke elevernes mundtlighed, fordi de får mulighed for at forbinde deres ordforråd med det kropslige, skriver Louise Leth og Anne Sophie Haugaard.
Foto: privat
Prisnomineret projekt: Leg kan få eleverne til at tale mere tysk, siger Louise og Anne Sophie
Undervisning med fokus på leg kan gøre eleverne aktive og styrke mundtligheden, skriver Anne Sophie Hougaard og Louise Leth i deres bachelorprojekt, der er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris ”Sprog i skolen”
I ti år har der stået i folkeskoleloven, at ”undervisningstiden
skal tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45
minutter om dagen”. Men en undersøgelse viser, at kun 36 procent af
udskolingseleverne oplever at have motion integreret i undervisningen to gange
eller mere om ugen, skriver Anne Sophine Hougaard Jensen og Louise Leth Jensen
i deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Silkeborg ved Via University College.
Men bevægelse
kan ”indtænkes som et didaktisk værktøj, der bidrager til det faglige indhold”,
og bevægelsesaktiviteter kan inddrages på forskellig vis, blandt andet gennem
æstetiske læreprocesser og forskellige lege, mener de. I projektet undersøger
de derfor, hvordan man ved hjælp af en legende tilgang kan tilrettelægge
tyskundervisning i 7. klasse, som både kan styrke elevernes mundtlighed og øge
deres aktive deltagelse.
Legehjulet
– et didaktisk værktøj
I
projektet beskriver Louise Leth og Anne Sophie Hougaard seks forskellige
legetyper: fantasi-, sanse-, bevægelses-, rolle-, konstruktions- og
konkurrenceleg, og de præsenterer et didaktisk værktøj ”Playwheel”, som kan ”anvendes
som inspiration, planlægning og refleksionsværktøj”, når man vil tilrettelægge
en legende, kreativ og eksperimenterende undervisning.
Modellen har forskellige
farvede ringe. Den hvide cirkel i midten er undervisningens konkrete mål og
indhold. Den røde cirkel er undervisnings-og organisationsformer. Den gule ring
er forskellige legetyper. Den grønne cirkel er forslag til legemedier. Den
sidste sorte cirkel er forslag til steder, hvor undervisningen udføres.
Særpris:
Sprog i skolen – skolens sprog
Dette projekt er nomineret til Lærerprofession.dk’s særpris. Sprog er
nøglen til en mangfoldig verden – men samtidig er sprogfagene trængt i
uddannelsessystemet. For få vælger at dygtiggøre sig inden for sprog;
sprogudbuddet indsnævres og bliver smallere; og der er behov for sprogdidaktisk
udvikling. Samtidig er skolen og det danske samfund i dag præget af større
sproglig mangfoldighed end for få årtier siden. For at belyse det komplekse
sproglandskab i skolen sponsorerer LB Foreningen i perioden 2023-25 en særpris
som belønner bachelor- og diplomprojekter med fokus på sprog i skolen – og
skolens sprog! Hvordan har sprogene det i skolen? Hvordan praktiseres
sprogundervisningen, og hvordan kan den udvikles? Hvilke forestillinger har
elever og lærere om sprog og sprogundervisning? Hvilken rolle spiller sprog for
skolens dannelsesopgave?
Sprog og sprogfag forstås i denne forbindelse bredt: Det kan være
klassiske fremmedsprog som engelsk, tysk og fransk, men også dansk som
andetsprog, sproglig mangfoldighed og den sproglige dimension i dansk og andre
fag kan tematiseres. Projekterne kan belyse det eksisterende sproglandskab
eller nye forsøg og initiativer ligesom der kan sættes fokus på enkelte
sprogfag eller tværsprogligt arbejde på tværs af traditionelle faglige grænser.
”Kleidung”
Louise
Leth og Anne Sophie Hougaard brugte værktøjet ”Playwheel” i et forløb med fokus
på legende aktiviteter i 7. klasse med temaet ”Kleidung”.
I den
første lektion havde de fokus på ordforråd og at skabe deltagelsesmuligheder
for alle elever. Derfor satte de aktiviteter i gang for eleverne, hvor ”temarelaterede
ord blev gentaget flere gange”. Eleverne skulle brainstorme og brugte tavlen,
og herefter fulgte en konkurrenceleg med memoryspil, om tyske ord
for beklædningsdele.
Herefter
fulgte aktiviteter med ”konstruktionsleg”, ”fantasi- og rolleleg” og
”bevægelsesleg”. I konstruktionslegen ”Meine Person trägt”, skulle eleverne for
eksempel tegne og farvelægge en person med beklædning. Opgaven fokuserede på
mundtlighed ved, at eleverne parvis på tysk skulle kommunikere, hvordan deres
person så ud.
Anne
Sophie Hougaard og Louise Leth observerede, at eleverne primært talte tysk gennem
opgaven, men dog også vekslede mellem dansk og engelsk, når de manglede ord, så
de stadig kunne kommunikere med deres partner.
De
gennemførte også et ”modeshow” med klassen, hvor eleverne skulle leve sig ind i
roller og kommentere modellernes påklædning på tysk. Dødbold var en anden aktivitet, der gik ud på, at eleverne, hvis de blev ramt af
bolden, skulle løbe ud til læreren og sige et ord fra forløbet på tysk.
Herefter kunne de komme med ind i legen igen. Legen var primært for at få
gentaget og repeteret de temarelaterede ord fra temaet ”Kleidung”.
Grebet
af legens univers
Eleverne
var positive over den legende tilgang, og Louise Leth Jensen og Anne Sophie Haugaard Jensen observerede,
”at eleverne blev grebet af legens univers og legestemning”.
I interview med
elever om forløbet, fortaltet de, at det især var konkurrencelegene, der fik
dem til at snakke tysk. Blandt andet fremhævede de memoryspil og et andet spil,
hvor de skulle købe ind, fordi det var lege, ”som stiller krav til, at de
udtrykker sig på det tyske sprog for at kunne deltage i legen”.
Eleverne
gav også udtryk for, at de indledende aktiviteter med fokus på
ordforrådstilegnelse med de temarelaterede ord var ”en afgørende forudsætning
for deres muligheder for mundtlighed”. En elev sagde: ”… Man får gentaget mange
af de samme ord. Igen og igen og igen… Så tør man sådan svare”.
En anden
elev tilføjede: ”Ligesom med vendespillet. Så vender man jo kortet, og så skal
man sige, hvad der står på og hvad billedet er. Så får man det sagt, i stedet
for bare at tænke det. Og så får man øvet udtalen og alt det der”.