”Det kunne være fedt at have sådan en gang, hvor
man bare kunne løbe på eller lave et eller andet. Hvis man gør det her, jamen
så forstyrrer man samtlige af de klasser, der sidder ved siden af”, fortæller
en lærer.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Frustrationer over manglende fysiske muligheder til
bevægelse er blot én af flere grunde, der bliver fremhævet, da Frida Brøndum
Wounlund og Johanne Nørskov Pedersen interviewede matematiklærere i udskolingen
i forbindelse med deres professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i
Aarhus Via UC.
Siden folkeskolereformens indførsel i 2014 har der været et krav
om 45 minutters bevægelse om dagen, men ”selvom lovkravet om bevægelse i
undervisningen efterhånden har været aktuelt i 10 år, viser undersøgelser, at
det kun er 52 procent af de danske folkeskoleelever, der bevæger sig i 45
minutter eller derover i undervisningstiden på en typisk skoledag”, skriver
de.
Da bevægelse i undervisningen både er en del af
folkeskoleloven, og forskningsresultater peger på, at det har en række
positive effekter, har de to studerende fundet det interessant at undersøge,
”hvad der kan ligge til grund for, at kun halvdelen af de danske
folkeskoleelever bevæger sig 45 minutter dagligt”.
”Hvilke udfordringer oplever matematiklærere i
udskolingen med at inddrage bevægelse i undervisningen, og hvordan kan vi som
matematiklærere udvikle en tilgang, der adresserer disse”, spørger de i
problemformuleringen.
Bevægelse og matematik
Formålet med indførslen af lovkravet var, at
”bevægelse skulle være med til at fremme sundhed samt understøtte læring
og motivation”, skriver Johanne Nørskov og Frida Brøndum.
Sundhedsmæssige
gevinster er veldokumenterede, og i projektet er de optaget af, hvordan det ”kan
hænge sammen med læring, og hvilken kobling der er mellem de to”.
De refererer
blandt andet til adjunkt og ph.d. Kasper Lasthein Madsen, der beskriver en veldokumenteret
grund til at koble bevægelse og læring: Kropslig erfaring skaber læring.
”I
matematikundervisningen i folkeskolen bliver eleverne mødt med fagfaglige
begreber som retvinklet trekant, søjlediagram og regnestrategier,
der ikke nødvendigvis er en del af deres hverdagssprog. Skal disse begreber være
meningsfulde, har eleverne brug for at kunne sætte dem i sammenhæng med
tidligere erfaringer. For at forstå matematiske begreber bedre skal der
afprøves og eksperimenteres med ordene”. Dette blandt andet gennem kropslig
bevægelse.
I projektet beskriver Johanne Nørskov og Frida
Brøndum forskning, der viser, at der en tendens til, at bevægelse i langt
højere grad bliver inddraget i indskolingen end på mellemtrinnet og
udskolingen.
”72 procent af lærere i indskolingen inddrager motion og
bevægelse dagligt eller to til fire gange ugentligt, mens det samme gælder for
57 procent af lærerne i mellemtrinnet og 20 procent af lærerne i udskolingen”.
Når bevægelse er fluffy
Under uddannelsen tog Frida Brøndum og Johanne Nørskov
specialiseringsmodulet ’Bevægelse og varierende læringsformer i matematik’, og
deres erfaringer fra praktik var, at eleverne i udskolingen var glade for
bevægelsesaktiviteterne, men også, at de ikke var vant til, ”at matematik kan
foregå udenfor og ikke med hovedet i bøgerne”.
Som en del af deres
undersøgelse har de derfor interviewet matematiklærere i udskolingen for at
blive klogere på de udfordringer, lærerne oplever i forhold til at implementere
bevægelse. Interviewene tog afsæt i i
tre forskningsspørgsmål:
- Hvilke forhold har betydning for matematiklærere i
udskoling for implementering af bevægelse i matematikundervisningen?
- Hvordan oplever matematiklærere i udskolingen
bevægelsespolitikken som en del af deres undervisning?
- Hvilke udfordringer møder matematiklærere i
udskolingen i forbindelse med bevægelse?
”Det er fluffy, fortæller en lærer. “Jeg synes, at
retningslinjerne er lidt diffuse. Altså der er ikke sådan en. ... man
bestemmer jo selv, hvad man vil”, siger en anden.
I interviewene bliver det tydeligt, at lærerne
mangler en fast definition på, hvad det indebærer at have bevægelse i
undervisningen. For nogle er bevægelse lig med brainbreaks, mens bevægelse for
andre skal være koblet til faglighed.
Manglende tid, inspiration og rum
En gennemgående udfordring hos alle lærere i
undersøgelsen er det begrænsende fysiske rum på skolen, hvilket Frida Brøndum
og Johanne Nørskov også peger på, at undersøgelser viser, er problematisk.
”Lærerne fortæller, at de er pressede på plads, fordi de mangler grupperum,
klasselokalerne ikke indbyder til bevægelse og udenomsarealerne er minimale”.
En anden faktor er forberedelsestiden:
”Jeg får ikke hentet keglerne og får ikke lamineret
svarene til at lægge under, det kommer ikke til at ske, fordi jeg er så
presset på min forberedelse”, forklarer en af lærerne. Herudover peger lærerne på,
at de mangler viden og inspiration til at inddrage bevægelse, selvom der faktisk har
været et kursus afholdt af to bevægelsesvejledere.
Lærerne giver udtryk for,
”at det hurtigt faldt til jorden”, blandt andet fordi der ikke var noget
fagrelateret i forhold til bevægelse på kurset.
Ledelsen skal gå forrest
I analysen kommer Frida Brøndum og Johanne Nørskov
frem til, at det er tydeligt, at lærerne føler, at de må gå på kompromis med
fagligheden, hvis de skal inddrage bevægelse.
Hvis lærere i højere grad skal
inddrage det, konkluderer de, at ledelsen på skolen har et vigtigt ansvar for at
tydeliggøre de positive effekter af bevægelse og ikke mindst skal ledelsen sørge for, at
lærerne føler sig fagligt klædt på til opgaven.
Det indebærer blandt andet, at
man på den enkelte skole bliver enige om, hvordan bevægelse i undervisningen
skal defineres, og her kan det være hensigtsmæssigt at inddrage eleverne, da
interviewene med lærerne også viste, at elever og lærere ofte har forskellige
opfattelser af, hvad det vil sige at bevæge sig i undervisningen.