Emma Wiskerchen har i sin opgave primært fokus på lærerens brug af fortællinger i undervisning. Hun slår dog til lyd for, at eleverne også får lov at konstruere deres egne historiske fortællinger.

Årets historielærerbachelor vil have mere fortælling i historieundervisningen

For 12. gang har HistorieWeb og Gyldendal hædret årets bedste historie-bacheloropgave fra læreruddannelsen. Vinderen blev Emma Wiskerchen, der slår til lyd for at bruge fortællinger mere systematisk i undervisningen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En spændende fortælling i starten af en historielektion kan virke som afsæt til at gøre faget mere vedkommende for eleverne.

Den erfaring tog Emma Wiskercehe fra læreruddannelsen i Hjørring ved Professionshøjskolen UCN med hjem fra sin praktik.

I sin afsluttende bacheloropgave satte hun fokus på samme emne, og opgaven er nu kåret til årets bedste af historieweb.dk og Gyldendal.

Bachelor: Lad også eleverne fortælle i historie

Som så meget andet rykkede prisoverrækkelsen, der normalt foregår i Gyldendals lokaler i København, i år online på grund af coronavirussen.

I sin opgave påpeger Emma Wiskerchen, at fortællingerne ikke er fraværende i undervisningen, men at de kan bruges mere didaktisk bevidst og målrettet.

Dermed kan man motivere eleverne for et fag, der af mange opleves som fjernt, uvedkommende og teksttungt, som det er påvist i en ofte citeret undersøgelse fra 2016.

Ny rapport: Historiefaget er i krise

At fortiden kan virke uvedkommende for nutidens elever er i sagens natur en tung udfordring i et fag, der netop har fortiden som sit genstandsfelt, lyder det i en pressemeddelelse fra historieweb.dk.

"Det er her, Emma allerede i sin praktik ser, at fortællingen kan noget særligt. Den kan motivere og stimulere eleverne, ser det ud til", lyder det videre.

Eleverne skal også lave fortællinger

Emma Wiskerchen har i sin opgave primært fokus på lærerens brug af fortællinger i undervisning.

Hun slår dog til lyd for, at eleverne også får lov at konstruere deres egne historiske fortællinger, "da det kun er eleven selv, der kan konstruere forståelser", som hun skriver i opgaven.

Det er der også en fare ved, som hun understreger. Nemlig at eleverne får konstrueret et fejlagtigt årsags-virknings-forhold, hvor historien - ligesom fortællinger - får et lineært forløb. Det kan styrke en deterministisk forståelse af historie hos eleverne.

Derfor foreslår hun, at man opstiller forskellige tankeeksperimenter, når der fortælles i klassen - eller skabes rendyrkede kontrafaktiske fortællinger - så eleverne bliver opmærksomme på tilfældighedernes betydning for historiens gang. 

Det er 12. gang, HistorieWeb og Gyldendal kårer den bedste bachelorudgave i historie fra læreruddannelsen. Med prisen følger et gavekort på 6.000 kroner til Gyldendal.