"Hvis Pindstrupskolen vil indrette sig efter vores behov, koster det en del penge, og så kan man lige så godt lade være med at hjemtage vores børn", siger Malte Trold Kirkegaard.

Forældre til ti elever med autisme klager til statsforvaltningen over hjemtagelse

Til august henter Syddjurs Kommune ti elever med autisme hjem fra nabokommunen for at nå et sparemål på 2,5 millioner kroner. Forældrene forsøger at få ændret beslutningen med en klage til Tilsynet under statsforvaltningen. Deres beregninger viser, at kommunen slet ikke sparer på hjemtagelsen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udgifterne til specialundervisning i Syddjurs ligger højt i forhold til sammenlignelige kommuner. Derfor har politikerne besluttet at spare 2,5 millioner kroner i år, syv millioner kroner til næste år og ti millioner kroner i 2016. Besparelserne skal blandt andet hentes ved at hjemtage elever, der går på specialskole i andre kommuner.

Hjemtagelse af elever skaber usikkerhed blandt forældre

Oprindeligt ville Syddjurs Kommune hjemtage cirka 20 elever til næste skoleår, men konkret er ti elever indenfor autismespektret blevet revisiteret til kommunens egen specialskole i Pindstrup. I dag går alle ti på helhedsskolen Firkløverskolen, som ligger i Mørke i Syddjurs Kommune, men drives af nabokommunen Randers.

Undervisning og fritid hænger sammen for eleverne

Elevernes forældre er så glade for Firkløverskolen, at de gennem længere tid har forsøgt at overbevise politikerne i Syddjurs om, at det er en dårlig ide at flytte deres børn.

"Vores børn er skrøbelige og vil både skulle skifte venner, personale, bygninger og taxichauffører. Desuden er Firkløverskolen en helhedsskole med integreret specialpædagogisk fritidstilbud, så uanset elevernes alder hænger undervisning og fritid sammen. På Pindstrup Skole slutter undervisningen klokken 14, hvorefter elever til og med 4. klasse kan komme i en SFO med færre voksne end på Firkløverskolen", siger Malte Trold Kirkegaard. Han er far til en dreng med infantil autisme og talsmand for gruppen Forældre til specialbørn på Djursland, som er opstået som følge af kommunens spareplaner.

Forældre møder opbakning til deres protet mod hjemtagelse

Eleverne har ret til at fortsætte i deres nuværende skole

På byrådsmødet i morgen har socialdemokraten Hans Christian Baltzer stillet forslag om, at kommunen kun skal hjemtage elever, hvis forældrene er enige i beslutningen. Men forældrene til de ti elever har så lidt tiltro til, at forslaget vinder opbakning, at de i går klagede over kommunen til Tilsynet under statsforvaltningen.

Forældrene mener ikke, kommunen overholder reglerne om den begunstigede forvaltningsret.

"Som vi læser reglerne, har vores børn ret til at blive på Firkløverskolen, fordi de er blevet visiteret til den ud fra konkrete vurderinger af, at de har brug for et helhedspræget og sammenhængende specialpædagogisk skoletilbud. Kommunen siger ganske vist, at børnene skal revurderes hvert år, men så længe deres behov ikke ændrer sig, har de ret til at fortsætte i deres nuværende skole", siger Malte Trold Kirkegaard.

Kommunen hjemtager ti ud af ti mulige elever

I klagen henviser forældrene til en tidligere udtalelse fra Undervisningsministeriet om folkeskolelovens paragraf 36, stk. 4, som foreskriver, at når en elev er optaget i en skole, så har eleven ret til at fortsætte skolegangen på denne skole.

Ifølge Undervisningsministeriet har specialundervisningselever som udgangspunkt også ret til at blive i den skole, de er optaget i, men en elev kan henvises til en anden skole, hvis det ved en pædagogiskpsykologisk vurdering viser sig, at elevens behov for specialundervisning har ændret sig.

"Vores børn bliver alene hjemkaldt, fordi kommunen skal spare penge, og ikke fordi de har fået et andet behov. De elever fra Syddjurs Kommune, som går fra 6. klasse og op og dermed snart slutter deres skolegang, får lov at fortsætte på Firkløverskolen, mens kommunen hjemtager ti ud af ti mulige børn fra 1. til 5. klasse", siger Malte Trold Kirkegaard.

Planlagt besparelse kan blive til en udgift

Forældrene har lavet en beregning, som viser, at kommunen ikke sparer noget ved at hjemtage de ti elever. Tværtimod risikerer kommunen at skulle bruge flere penge end i dag.

Firkløverskolen og det specialpædagogiske fritidstilbud er dyrere pr. elev end Pindstrupskolen inklusiv SFO og giver derfor kommunen en samlet besparelse for de ti elever på 850.000 kroner i 2014. Men forældrene henviser til, at Pindstrupskolen ifølge budgetkataloget skal have 1,5 millioner kroner til at opnormere og efteruddanne personalet. Dermed er besparelsen blevet til en udgift på 650.000 kroner, resonerer de.

Dertil kan komme ekstra udgifter til tabt arbejdsfortjeneste, så forældrene kan nå at hente deres børn, fordi SFO-tilbuddet på Pindstrupskolen kun gælder til og med 4. klasse, dog med mulighed for at søge dispensation i 5. klasse. Forældrene peger også på, at et skoleskift kan påvirke børnene i en grad, så familierne får behov for øget aflastning.

Skolechefen afviser forældrenes beregninger

Selv om forældrene har brugt tal, de har fået af skolechef Marit Aasland, så afviser hun deres beregninger.

"Tallene er fra 2013, og siden er prisen på Firkløverskolen steget. Og så regner forældrene kun på, hvad deres egne børn koster, mens jeg har skullet finde besparelser for 2,5 millioner kroner. Det gør jeg dels ved at visitere de ti elever til vores egen specialskole, dels ved at der er elever, som forlader deres specialskoler i andre kommuner på grund af alder. Samtidig har vi stoppet for tilgangen til skoler udenfor kommunen bortset fra multihandicappede elever. Der er også typisk elever, som søger på specialefterskole i 8. og 9. klasse, og det er væsentligt billigere end en specialskole. Man kan ikke bare udelukkende se på besparelsen på ti elever".

Marit Aasland kan godt forstå, at forældrene ikke er begejstrede for et skoleskifte, men det handler ikke om, at deres børn ikke længere kan gå på specialskole.

"Vi anerkender, at børnene har brug for et specialtilbud, men politikerne har besluttet, at vi i højere grad skal benytte vores egne skoler, og Pindstrupskolen er også eksperter i autismespektret", siger Marit Aasland.

Skolen har indkaldt forældrene til møde i næste uge

Personalet på Pindstrupskolen skal opnormeres, men ikke i det omfang, forældrene siger, understreger skolechefen.

"Der er også elever på Pindstrupskolen, som går ud på grund af alder, og det frigiver personale. Der er i forvejen lagt penge ind i skolens budget til efteruddannelse, og når det gælder tabt arbejdsfortjeneste, så bliver forældrene ved med at påstå, at SFO'en ikke kan opfylde deres behov. Vi har indkaldt forældrene til møde i næste uge om, hvordan vi bedst kan hjælpe hinanden med at gøre overgangen til Pindstrupskolen så smidig som mulig, og her vil vi spørge til deres behov, så vi kan tilpasse kapaciteten og åbningstiderne i SFO'en", fortæller Marit Aasland, der selv deltager i møderne sammen med skolelederen.  

Så kan man lige så godt lade være at hjemtage eleverne

Malte Trold Kirkegaard synes, det lyder interessant med forældremøderne i næste uge. Alligevel er han ikke begejstret.

"Hvis skolen vil indrette sig efter vores behov, koster det en del penge, og så kan man lige så godt lade være med at hjemtage vores børn. Jeg har ikke noget imod, at man opnormerer Pindstrupskolen løbende, men hvorfor skal man trække disse ti børn hjem? Selv om de kan komme i SFO på Pindstrupskolen, så har de behov for social træning, og det er der ikke tid til, hvis skoledagen slutter klokken 14. Det er noget helt andet på Firkløverskolen, fordi det er en helhedsskole", siger han.