PD-projekt

For elever med autisme kan undervisning i skriftsproget være særligt givende

Maria Christensen er indstillet til Lærerprofession.dk for sit diplomprojekt om, hvordan det er muligt at få adgang til elevernes perspektiv på andre måder end gennem den verbale kommunikation.

Hanne Trebbien Daugaard fra Professionshøjskolen Absalon i Roskilde har indstillet Marias Christensens projekt til en pris for hendes diplomprojekt med begrundelsen:

"Med stor indsigt i både skriftsproglig udvikling og autismespektrumforstyrrelser afdækker Maria skriftsproglige vanskeligheder og udviklingspotentialer hos elever med kommunikative vanskeligheder i forbindelse med autisme. Med henvisning til Barnets Lov og folkeskolens formålsparagraf insisterer hun på inddragelse af børneperspektivet, og fremhæver skriftsprogsundervisningens dannelsespotentiale. 

På inspirerende vis gennemfører Maria sammen med kollegaer et aktionslæringsforløb. Maria viser os, at det er muligt at få adgang til elevernes perspektiv på andre måder end gennem verbal kommunikation, og hun viser, at skriftsprogsundervisningen – her tilrettelagt som et forløb med situeret fremstilling – kan rumme et særligt potentiale for elever med autismespektrumforstyrrelser, idet social kommunikation kan trænes sideløbende med, at man arbejder med faglige mål. 

Marias afgangsopgave er original og yderst inspirerende læsning. Det overordnede formål er hele tiden klart: At øge alle elevers mulighed for at tage aktiv del i samfundets fællesskaber."

Maria har i sit projekt arbejdet med, hvordan vi kan arbejde systematisk med at inddrage børneperspektivet i afdækningen af skriftsprogsvanskeligheder og i skriftsprogsundervisningen hos elever med ASF. Derudover har hun også undersøgt, hvilke udfordringer og muligheder skriftsprogsundervisningen rummer i forhold til at skabe faglig udvikling, samtidig med at elevernes deltagelsesmuligheder øges fremadrettet.

Marias projekt kan hentes her:

Inddragelse af børneperspektivet i skriftsprogsundervisningen og skriftsprogsundervisningens udviklings- og dannelsespotentiale for elever med ASF

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.