I en ny bog viser PPR-psykolog vej til visuel støtte til alle børn
Skab struktur, forudsigelighed og genkendelighed med visuel støtte. Sådan lyder mantraet, når lærere skal have bugt med uro, konflikter og virvar blandt eleverne. Men hvordan gør man? PPR-psykolog Signe Baden har skrevet en bog med konkrete anvisninger.
Piktogrammer kan hjælpe elever til at få overblik over, hvad
de skal her og nu, og hvad der venter bagefter. Det kan skabe ro og
koncentration i klassen.
Annonce:
Et piktogram gør det dog ikke af sig selv. Visuel støtte
kræver pædagogisk omtanke, forberedelse, italesættelse og evaluering, betoner
Signe Baden, som har skrevet en bog med konkrete bud på visuel støtte til alle
børn i børnehave, indskoling og mellemtrin. En bog, hun har savnet i sit
arbejde som PPR-psykolog i Syddjurs Kommune.
”Hvis der er megen uro i en klasse eller mange børn, som har
det svært, anbefaler jeg ofte lærerne at anvende visuel støtte. Men når jeg har
søgt efter inspiration, har jeg kun fundet materialer om visuel støtte til børn
med for eksempel autisme. Disse materialer har et specialpædagogisk
udgangspunkt og er meget individorienterede, hvor min bog handler om, hvordan
visuel støtte kan indgå i det forebyggende arbejde blandt grupper af børn”,
siger Signe Baden, som i høj grad bygger indholdet på egne erfaringer.
Mange har efterlyst bogen
Mange lærere og pædagoger anvender allerede visuel støtte,
men det er som om, at de skal opfinde den dybe tallerken, hver gang de står i
en ny situation, hvor visuel støtte kan være en hjælp. Derfor er der behov for
bogen, vurderer Signe Baden.
Annonce:
”Det overrasker mig, at ingen har skrevet en sådan bog før,
for jeg kan se på Facebook, at mange har efterlyst den. Der er masser af hjemmesider,
som sælger piktogrammer, men de fortæller ikke, hvordan man skal bruge dem”.
Børn har glæde af visuel kommunikation, fordi det er hurtigt
at aflæse et billede.
”Jo mere konkret vi kan gøre den ydre struktur, desto
lettere får børn ved at huske, hvad de skal. Deres hjerner er ikke
færdigudviklet til at kunne planlægge, forstå konsekvenser, huske og
koncentrere sig, men struktur, genkendelighed og forudsigelighed understøtter
deres opmærksomhed og arbejdshukommelse, så de får mere overskud til at rumme
alt det, de skal”, siger PPR-psykologen.
Visuel støtte egner sig godt til overgange
Annonce:
Signe Baden anbefaler, at man begynder med visuel støtte i
det små. For eksempel til at skabe rutiner om morgenen.
”Der kan være meget uro op til klokken otte, fordi børnene
ikke ved, hvad de skal gøre af sig selv. Det gør det svært at få ro til at komme
i gang med undervisningen. Hvis læreren kommer ti minutter i otte og hænger et
piktogram på tavlen, som viser, at eleverne enten skal tegne, læse eller spille
et spil med sidemakkeren, så ved de, hvad de skal. Jo ældre børnene er, jo mere
kan man inddrage dem i, hvad der vil være en god aktivitet, mens de venter på,
at undervisningen går i gang”.
Det er svært for mange børn at skifte fra en aktivitet til
en anden, så det er også godt at bruge visuel støtte til overgange.
”Ved at gøre det forudsigeligt, hvad der venter i næste
aktivitet, bliver følelsen af opbrud mindre. Det er især gavnligt, når børnene
er i gang med noget, de synes er fedt, og så skal skifte til noget mere
kedeligt”.
Annonce:
Visuel støtte egner sig også til situationer, som er
konfliktfyldte og præget af uro, og hvor lærerne kunne tænke sig, at de foregår
på en anden måde. Det kan være, når børnene skal på tur eller kommer ind fra
frikvarter.
”Så kan man lave en struktur, som børnene bliver glade for”,
siger Signe Baden.
Elever skal have hjælp til at tyde et piktogram
Man kan ikke forvente, at børn af sig selv går i gang med at
følge piktogrammer.
Annonce:
”Når børn har vænnet sig til visuel støtte, er det nemmere
at implementere nye piktogrammer, men i begyndelsen tager det tid, for de skal
lære, hvad et piktogram betyder. For viser et billede af en rutsjebane, at
børnene skal ud at rutsje, at de skal på legepladsen, eller at de skal med ud
at købe en ny rutsjebane? Og handler det om mig, når madkassen på piktogrammet
er gul, og min er blå? For voksne kan det være indlysende, at den gule madkasse
betyder, at alle skal spise, men et billede kan aflæses på mange måder. Derfor
kræver det lidt at komme i gang”, siger Signe Baden.
Samtidig skal klassens lærere og pædagoger være
rollemodeller og bruge den visuelle støtte konsekvent ved at italesætte den:
”Vi ser lige på piktogramtavlen, hvad der skal ske i timen”. På den måde lærer
eleverne, at de selv kan orientere sig mod tavlen.
”De voksne skal vise engagement og tage børnene med på råd,
jo ældre de er. Elever i 4. klasse kan godt spørge, hvorfor de skal have visuel
støtte, og så skal man være gennemsigtig og fortælle, at det skyldes, at der er
for meget uro, når de kommer ind fra frikvarter, og det skal den visuelle
støtte hjælpe med at få lavet om på”.
Klassens lærere skal gå sammen
Visuel støtte virker, hvis den bruges konsekvent af alle
klassens lærere og pædagoger.
”Hvis dansklæreren bruger visuel støtte, mens matematiklæreren
ikke gør, så ved børnene ikke, om de skal orientere sig efter den eller ej. Det
samme sker, hvis man kun bruger det nogle gange. Alle klassens lærere skal være
med på at bruge det i en periode. Det skal man blive enige om og også om,
hvordan man gør. Så kan det godt være, at en i teamet har ansvar for at finde
billeder på nettet, eller er god til at tegne”, siger Signe Baden.
Som ved alle andre pædagogiske indsatser er det vigtigt at
evaluere. Det kan være: ’Har du også lagt mærke til, at det virker supergodt
med visuel støtte?’ ’Ja, lad os blive ved med det’. Eller man kan tage en snak
efter tre uger: Har det den ønskede effekt? Hvad fungerer? Og hvad bør ændres?”
”Visuel støtte er ikke i sig selv et vidundermiddel, som kan
løse alle skolens udfordringer, men det kan være et godt supplement til en god
almenpædagogik”, understreger PPR-psykologen.
En kogebog med billeder er fedest
Man skal bruge visuel støtte, så længe det giver mening,
anbefaler Signe Baden.
”Når eleverne i en indskolingsklasse skal læse selv, og
læreren sætter timetimeren til et kvarter, så kan de se, om det kan betale sig
at gå i gang med næste kapitel, eller om der kun er et minut tilbage. Her giver
det mening at blive ved med at bruge timetimeren. Men hvis man bruger piktogrammer
til at øve færdigheder, og børnene så kan mestre dem, er piktogrammene ikke
længere nødvendige”.
Jo ældre eleverne bliver, jo mere får de af indre struktur.
For eksempel kan de ældste elever huske deres skema i hovedet, og de kan
planlægge og skabe egne systemer.
”Læreren skriver måske dagsordenen på tavlen, og det er også
en visuel støtte. Den er bare på skrift. Men lærere kan godt lege med det. Jeg
synes for eksempel, det er fedest at åbne en kogebog med store billeder af det
mad, jeg skal lave”.
Visuel støtte gavner også lærerne
Lærere må ikke betragte visuel støtte som endnu en opgave,
de skal have tid til i en forvejen travl hverdag. De skal tværtimod se det som
hjælp til selvhjælp.
”Jeg har mødt mange lærere, som er trætte af at høre sig
selv sige ’Ti nu stille’, ’Hold nu op’ og ’Sæt jer ned’. Med visuel støtte kan
læreren pege på et fælles tredje. Så er det ikke længere hende, som siger, hvad
eleverne skal. Visuel støtte erstatter i det hele taget mange ord, får når
eleverne har vænnet sig til at orientere sig mod den, behøver lærerne ikke
gentage så meget. Eleverne kan selv se, hvad de skal, så visuel gør dem
selvhjulpne”, siger Signe Baden.
Timetimer til vedholdenhed
Eleverne i 1. a spiser fra 11.30
til 12. Bagefter har de frikvarter i en halv time. Flere af eleverne synes, det
er lang tid at spise, og der er ofte meget uro.
Når de får lov at forlade
klassen, har det en afsmittende effekt. Især i drengegruppen, hvor mange
spiller fodbold og vil være med fra start. Samtidig fortæller flere forældre,
at børnene kommer hjem med halvfyldte madkasser, og de udtrykker bekymring for,
om børnene har energi nok til en lang skoledag.
Som noget nyt sætter lærerne
klassens timetimer på et kvarter klokken 11.30. Her skal eleverne sidde på
deres plads, tale med små stemmer og spise. Når de 15 minutter er gået, må de
børn, som har behov for det, gå til frikvarter, mens resten kan spise videre.
Det hjælper eleverne til at holde
fokus på spisningen, da de ved, at ingen får lov til at gå i de første 15
minutter. På den måde får flere spist mere af deres mad, samtidig med at
lærerne tilgodeser de børn, som har svært ved at sidde i en halv time.
Piktogrammer til struktur og
overblik
I 4.b har lærerteamet indført,
at der ud over et dagsskema med piktogrammer er en stemmeskala på tavlen.
På skalaen er der tre
piktogrammer, som viser henholdsvis ingen stemmer, små stemmer og almindelige
stemmer. Under stemmeskalaen er der en pil, som flyttes til det aktuelle
piktogram:
Ingen stemmer bruges for
eksempel, når læreren giver en instruktion ved tavlen.
Små stemmer er for eksempel til,
når eleverne laver individuelle opgaver, hvor det er okay at sparre med
sidemanden.
Almindelige stemmer bruges for
eksempel, når eleverne forventes at være aktive i undervisningen, i
gruppearbejde og i pauser.
Belønningsskemaer til øget
motivation
Det er efterår, og klasselokalet er ofte fyldt med sjap,
fordi nogle af eleverne har sko på. Nu skal det indlæres, at de skal have enten
strømper eller hjemmesko på i klassen.
Lærerne laver et belønningsskema for at få fokus på den nye
vane. I skemaet sættes en streg, hver gang en elev kommer ind udefra uden sko
på.
Lærerne har aftalt med eleverne, at når de
kommer op på 75 streger, får alle en karamel. Med 26 elever i klassen, som går
ind og ud i hvert fald tre gange om dagen, kan der hurtigt spares streger op.
Indtil videre har lærerne tænkt, at
belønningsskemaet skal fortsætte i en uge eller to. Det gode er, at ingen
bliver ”straffet”. Hvis en elev kommer ind med sko på, bliver han eller hun
gjort opmærksom på det og får en ny chance til at skifte i garderoben – og til
at få en streg.
Lærerne oplever, at belønningsskemaet har en
anden effekt, end når de irettesætter eleverne. Blandt andet fordi eleverne er
gode til at huske hinanden på at tage skoene af.
'Visuel Støtte til alle børn – en praktisk guide' af Signe Søndergaard Baden er udgivet på forlaget Dafolo.