”Folkeskolen har tydeligvis ikke de rette rammer og den rette støtte til børnene, og det ser vi konsekvenserne af”, siger autismeforeningens nyvalgte formand, Brian Andersen.
Foto: Landsforeningen Autisme
Inklusionsundersøgelse: Stadigt flere autistiske børn har fravær
Tæt på halvdelen af de autistiske børn i årets inklusionsundersøgelse fra autismeforeningen kommer ikke i skole, fordi de mistrives. ”Inklusionen fejler”, konstaterer nyvalgt formand. Også hos PPR er der plads til forbedringer, mener flertallet af forældre.
Landsforeningen Autisme offentliggør i løbet af i dag sin årlige inklusionsundersøgelsen. Her svarer 49 procent af 1.018 forældre
til autistiske børn, at deres barn har ufrivilligt skolefravær på nuværende
tidspunkt. Det er en stigning siden en tilsvarende undersøgelse i 2021. Dengang
svarede 45 procent, at deres barn havde ufrivilligt skolefravær. I 2016 var det
blot 28 procent, mens det i 2019 lå på 35 procent.
“Det er meget bekymrende, at vi bliver ved med at se en
stigning i, hvor mange autistiske børn der mistrives i deres skole og har
ufrivilligt skolefravær. Folkeskolen har tydeligvis ikke de rette rammer og den
rette støtte til børnene, og det ser vi konsekvenserne af. Konklusionen må lige
nu være, at inklusionen fejler,” siger Brian Andersen, der forrige weekend blev
valgt som formand for Landsforeningen Autisme efter to år med Kathe Johansen på
posten.
24 procent af eleverne med aktuelt skolefravær har ikke
været i skole i over et halvt år, hvoraf flertallet på over 17 procent har
været fraværende i mere end et år.
I 2021 stod en procent af respondenternes børn helt uden
skoletilbud. I årets undersøgelse er det steget til fire procent.
Manglende støtte i skole blandt årsagerne
En af årsagerne til mistrivslen kan findes i undersøgelsen, vurderer
autismeforeningen. Her svarer over halvdelen af forældrene, nemlig 53 procent,
at deres barn ikke får den støtte, det har behov for i skolen.
For autistiske elever i almene klasser ser det endnu værre
ud. 80 procent af deres forældre svarer, at der ikke er den rette støtte til
barnet.
“Vi svigter autistiske børn og deres familier, når de ikke
får den rette støtte i tide. Det rammer hele familien, når et barn mistrives og
får ufrivilligt skolefravær. Barnet får ofte stress og angst, og forældrene må
kæmpe for at få ordentlig hjælp til barnet”, siger Brian Andersen
Det er afgørende, at autistiske børn får den rette
autismespecifikke støtte tidligt, fremhæver formanden.
”Hvis de ikke gør det, vokser problemerne, og så ser vi, at
forældrene kan miste tilknytningen til arbejdsmarkedet, og barnet får svært ved
at færdiggøre deres skole”, siger Brian Andersen.
Skolerne mangler viden om autisme
Autismeforeningen har spurgt forældrene, om skolen har
iværksat særlige indsatser til at imødegå ufrivilligt skolefravær, eventuelt i
samarbejde med kommunen.
Det svarer næsten 37 procent ja til, mens yderligere knap
seks procent siger, at det er på vej. Her sker der altså fremskidt. Knap 28
procent peger dog på, at deres skole ikke har iværksat en særlig
fraværsindsats, mens hver femte ikke vidste, at den slags initiativer
eksisterer.
Autismeforeningen har derudover bedt forældrene vurdere
skolens kvalitet på en række parametre. Her svarer næsten 33 procent, at
skolerne mangler viden om autisme.
Både hvad angår tilfredshed med skolens autismespecifikke
viden, barnets faglige udvikling og skolens evne til at understøtte barnet i at
indgå i sociale fællesskaber er tilfredsheden større blandt forældre til børn i
et specialskoletilbud end hos forældre, hvis børn går i almene klasser.
Samarbejdet med PPR halter
Der er også plads til forbedringer, når det gælder
samarbejdet med eksterne instanser i forbindelse med barnets skoletilbud. I
spørgeskemaet nævner autismeforeningen specifikt PPR som eksempel på, hvad en
intern instans kan være.
Knap 40 procent siger, at samarbejdet er meget godt eller
godt. Omvendt betegner halvdelen samarbejdet som dårligt eller meget dårligt
med en lille overvægt til meget dårligt. Resten siger, at spørgsmålet ikke er
relevant for dem.
Forældrene lægger heller ikke fingrene imellem i deres svar
på, hvordan de generelt oplever den faglige kvalitet, herunder niveauet af
autismespecifik viden, hos eksterne instanser som eksempelvis PPR.
Kun knapt hver tredje svarer, at den faglige kvalitet er
meget høj eller høj, mens to ud af tre bruger betegnelsen lav eller meget lav
med en nogenlunde ligelig fordeling mellem de to negative svarmuligheder.